De kiesprocedure duurt in totaal 150 dagen. Dat betekent dat de sociale verkiezingen van mei 2024 al starten in december 2023. De spreiding van de procedure zorgt er voor dat er bij elke stap de nodige tijd en ruimte is om in overleg en dialoog te gaan met alle betrokkenen.
In de verkiezingsprocedure zijn er twee ijkpunten of ‘ijkdagen’:
Vóór en na deze dagen X en Y moeten heel wat strikte formaliteiten vervuld worden. Voor de juiste berekening van deze periodes moet je trouwens altijd tellen in kalenderdagen en niet in werk- of schooldagen.
De dagen X en Y bakenen de verschillende fases van de verkiezingsprocedure af:
De hele verkiezingsprocedure duurt in totaal 150 kalenderdagen. In de procedure is het heel belangrijk om de chronologie strikt na te leven. Het niet respecteren van de data kan achteraf de vernietiging van de verkiezingen tot gevolg hebben.
Het bepalen van dag Y of de dag van de verkiezingen is een essentiële stap in het proces want die dag bepaalt alle andere data.
Voor de sociale verkiezingen van 2024 moet die dag verplicht vallen in de periode van 13 tot en met 26 mei 2024. Dat betekent dat de opstart van de verkiezingen 150 kalenderdagen eerder plaatsvindt in de periode van 15 tot 28 december 2023.
Uiteraard plan je de verkiezingen in tijdens de openingsuren van de TBE. Dat betekent concreet dat de verkiezingen niet kunnen doorgaan tijdens een weekend, op een feestdag of op een andere vakantiedag.
Het is de uittredende ondernemingsraad of het uittredende CPBW of, wanneer deze niet bestaan, de werkgever die bepaalt op welke datum de sociale verkiezingen plaats vinden.
Verder moet je ook rekening houden met andere belangrijke dagen in de verkiezingsprocedure. Vallen die op een zondag of op een dag waarop in de onderneming gewoonlijk niet gewerkt wordt, dan moet je de verrichtingen die op die dagen voorzien zijn, uiterlijk uitvoeren op de vooravond ervan.
Merk op dat FOD WASO de schoolvakanties niet als inactiviteitsdagen beschouwt. Procedurestappen tijdens de schoolvakanties moeten dus niet plaats vinden op de vooravond van de vakantie. Sommige verrichtingen (zie verder) kun je gerust uitvoeren in die periodes.
Voor de beroepen bij de arbeidsrechtbank wordt, wanneer de vervaldag samenvalt met een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, die vervaldag dan weer verschoven naar de eerstvolgende werkdag.
Een aantal data van de procedure sociale verkiezingen vallen sowieso in het weekend en schoolvakanties. Van de procedure afwijken is echter geen optie.
Als we rekening houden met de weekend- en feestdagen in de maand mei 2024, blijven alleen de volgende mogelijke verkiezingsdagen over: 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23 en 24 mei.
Als je dan terugrekent – zie verder verkiezingskalender – en rekening houdt met cruciale overlegmomenten die een vlotte bereikbaarheid van werkgevers en werknemers vragen, dan lijken de kiesdata 21, 22 of 23 mei de beste keuze te zijn. 21 mei heeft minder weekends die de kalender doorkruisen, dus geniet de voorkeur.
Er vallen dan nog steeds verrichtingen tijdens de krokus- en paasvakantie, maar door goed proactief overleg kunnen die zaken opgevangen en ingepland worden.
In de kieskalender kun je vanaf de dag van de verkiezingen (dag Y) alle andere belangrijke data bepalen.
De kalender start met dag ‘X-60’, maar om de verrichtingen die je moet doen op dag X-60 effectief te kunnen uitvoeren, moet je voordien al verschillende zaken uitzoeken. Het voorbereidingswerk start dus vroeger.
Welke vragen moet je op voorhand stellen?
Zodra je dan een voorstel van technische bedrijfseenheden hebt uitgewerkt als werkgever volgt de volgende vraag:
Eens je die informatie verzameld hebt, kun je effectief beginnen aan dag X-60.
Dag X-60 is de eerste stap in de verkiezingsprocedure. Op die dag moet je als werkgever bepaalde inlichtingen schriftelijk meedelen aan de representatieve werknemersorganisaties, aan de ondernemingsraad (OR) of aan het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) of, wanneer deze niet bestaan, aan de vakbondsafvaardiging en aan de werknemers zelf.
Een afschrift van het ingevulde verplicht modeldocument moet je in de verschillende secties en afdelingen van de onderneming aanplakken. Dat kan klassiek op papier, via e-mail of met een intranetbericht. Voorwaarde voor elektronische aanplakking is wel dat alle werknemers er toegang toe hebben tijdens hun normale werkuren. Heeft het onderhoudspersoneel er bijvoorbeeld toegang toe? Strikt genomen mag je beide methodes niet combineren, maar met het akkoord van de verschillende vakbonden kun je hier soepel mee omspringen.
De toegang tot de webapplicatie gaat nu via het eID van de persoon die binnen de organisatie verantwoordelijk is voor de organisatie van de sociale verkiezingen. Eens je via je eID toegang hebt, kun je via je ondernemingsnummer je dossier(s) terugvinden. Tenminste als je situatie niet is gewijzigd in vergelijking met de vorige verkiezingen. Je vindt er één dossier per verkiezingsprocedure terug. Heeft je vzw bijvoorbeeld twee TBE’s voor de verkiezingen van het CPBW dan vind je twee dossiers terug. Heeft je vzw ook één TBE voor een ondernemingsraad dan vind je daar nog een apart dossier voor terug.
Als er zich wél wijzigingen hebben voorgedaan in je organisatie sinds de verkiezingen in 2016 zoals bijvoorbeeld een wijziging van het aantal of de samenstelling van de TBE’s of een fusieprocedure, neem dan zeker telefonisch contact op met het helpcenter van FOD WASO op het nummer 02/233.43.00. Zij zullen je helpen om je dossiers op een correcte manier samen te stellen.
Eenmaal de verantwoordelijke persoon zich de dossiers heeft toegekend, kan hij aan de slag met de verdere procedure van de sociale verkiezingen.
Het adres van de webapplicatie staat vermeld op de formulieren van FOD WASO.
Na de eerste schriftelijke informatie op dag X-60 start er een termijn van dialoog met en raadpleging van je zittende OR en CPBW. Organiseer je voor het eerst sociale verkiezingen, dan raadpleeg je de vakbondsafvaardiging of- bij gebrek daaraan- de werknemers.
Op dag X-35, na de periode van dialoog en raadpleging, deelt de werkgever zijn uiteindelijke beslissing schriftelijk mee. Hij doet dit volgens dezelfde modaliteiten die beschreven staan bij dag X-60.
Ook voor deze mededeling maakt de werkgever gebruik van een verplicht modeldocument X-35, te downloaden van de website van FOD WASO: document X-35 voor CPBW en document X-35 voor OR. Ook dit document wordt opgeladen via de applicatie van FOD WASO of per post verstuurd naar de vakbonden. Ook dit document wordt aangeplakt.
Stel dat één van de vakbonden of één van de individuele werknemers zich niet kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, dan hebben zij de tijd tot uiterlijk dag X-28 om tegen die beslissing in beroep te gaan bij de bevoegde arbeidsrechtbank. Men heeft dus zeven dagen om klacht in te dienen ofwel over de genomen beslissingen van de werkgever ofwel over het feit dat de werkgever geen schriftelijke beslissingen heeft ingediend.
Als één van de vakbonden of individuele werknemers beroep heeft aangetekend bij de arbeidsrechtbank, dan heeft de rechter uiterlijk tot vijf dagen voor de bekendmaking van de verkiezingsdatum (= X-5) om een definitieve uitspraak te doen. Nadien is in beroep gaan niet meer mogelijk.
Op dag X (=Y-90 dagen) stel je het aantal mandaten vast per orgaan en verdeel je ze over de verschillende personeelscategorieën. Na akkoord tussen werkgever en de betrokken representatieve werknemersorganisaties kun je het aantal mandaten eventueel verhogen, nooit verlagen.
Op dag X brengen de bestaande overlegorganen, of wanneer deze niet bestaan, de werkgever alle werknemers schriftelijk op de hoogte van:
Indien er in de OR of het CPBW geen akkoord wordt bereikt over de datum en de uurregeling van de verkiezingen, wordt deze datum en de uurregeling vastgesteld door de sociaal inspecteur-districtshoofd van de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten van het ambtsgebied.
Ook voor de bekendmaking van deze informatie maak je verplicht gebruik van een standaarddocument (doc X) te downloaden van de website van FOD WASO: document X voor CPBW en document X voor OR.
Het bericht wordt aangeplakt. Dit kan vervangen worden door het ter beschikking stellen van een elektronisch document zoals via e-mail of intranetbericht. Voorwaarde voor elektronische aanplakking is wel dat alle werknemers er toegang toe hebben tijdens hun normale werkuren.
Het aangeplakte bericht moet in overeenstemming zijn met het proces-verbaal van de OR of het CPBW, zeker de datum en de uurregeling van de verkiezingen.
Voor de communicatie naar de representatieve werknemersorganisaties en representatieve organisaties volg je dezelfde modaliteiten als op dag X-60 en X-35. Dit bericht moet de werkelijke datum van aanplakking bevatten.
De lijsten van de leden van het leidinggevend personeel en het kaderpersoneel (indien van toepassing bij de OR) worden bij deze verzendingen gevoegd. De kiezerslijsten worden enkel bijgevoegd wanneer er geen OR of een CPBW bestaat.
De werknemers kunnen bij hun vertegenwoordigers inzage krijgen in de documenten met de verschillende berichten die de werkgever hen moet bezorgen en tijdens de verkiezingsprocedure moet aanplakken in de onderneming.
Iedere werknemer of de vakbonden kunnen ten laatste op dag X +7 bezwaar of beroep aantekenen bij de overlegorganen of wanneer deze niet bestaan bij de werkgever, tegen vier zaken in het bericht van dag X:
Na de indiening van het bezwaar hebben de OR, het CPBW of, wanneer deze niet bestaan, de werkgever uiterlijk zeven dagen (tot dag X + 14) om de knoop door te hakken. Als één van de beslissingen gewijzigd wordt, dan moet de rechtzetting opnieuw aangeplakt worden. Als er geen CPBW en/of OR is, moet de rechtzetting opgestuurd worden naar de vakbonden.
Als je er niet in slaagt om tot een consensus te komen op dag X + 14, hebben de betrokken werknemers of de betrokken representatieve werknemersorganisaties uiterlijk tot dag X + 21 om beroep in te stellen bij de bevoegde arbeidsrechtbank.
Ten laatste op dag X + 28 doet de rechter van de arbeidsrechtbank een uitspraak. De beslissing van de rechter wordt meegedeeld aan de OR of het CPBW, aan de werkgever, aan de betrokken representatieve werknemersorganisaties en aan de betrokken werknemers.
Als het beroep aanvaard wordt, moeten de OR, het CPBW, of wanneer deze niet bestaan, de werkgever de rechtzetting aanplakken.
Op dag X + 35 dienen de representatieve werknemersorganisaties de kandidatenlijsten in. In geval van aangetekende zending telt de datum van de poststempel.
Als er met zekerheid geen enkele kandidaat wordt voorgedragen voor geen enkele werknemerscategorie, beslist de werkgever om de kiesprocedure stop te zetten. Bij gebrek aan kandidaten moet de stemming uiteraard niet georganiseerd worden. Hoe dit moet gebeuren vind je bij ‘stopzetting procedure’.
Merk op dat X + 40 in de paasvakantie valt bij verkiezingsdag op 21, 22 of 23 mei. De kandidatenlijsten zullen moeten aangeplakt worden. Het aanplakken kan wel op voorhand gebeuren.
Als de representatieve werknemersorganisaties wel kandidatenlijsten hebben ingediend, plakt de werkgever of zijn afgevaardigde het bericht dat de namen van de kandidaten vermeldt aan. Je doet dit op dezelfde plaatsen als het bericht dat de verkiezingsdatum aankondigde. Dat kan klassiek op papier of elektronisch.
Voorwaarde voor elektronische aanplakking is wel dat alle werknemers er toegang toe hebben tijdens hun normale werkuren. Het bericht vermeldt nogmaals de datum van de verkiezingen en de uren van de stemming.
De lijsten moeten gerangschikt worden overeenkomstig de volgorde vastgesteld bij loting. De namen van de kandidaten worden er ingeschreven in de volgorde van hun voordracht.
Op dag X + 40 wijzen de OR of het CPBW of, wanneer deze niet bestaan, de werkgever in akkoord met de vakbondsafvaardiging de voorzitters en plaatsvervangende voorzitters aan voor ieder stembureau. Indien er ook geen vakbondsafvaardiging zou zijn, neemt de representatieve organisatie van werknemers diens rol over.
Merk op dat de voorzitter en zijn plaatsvervanger zelf geen kandidaat mogen zijn. Zij mogen wel tot de categorie van de leidinggevenden behoren zolang ze personeel zijn van de TBE.
Merk op dat ook X + 47 in de paasvakantie valt bij verkiezingsdag 21, 22 of 23 mei. Het indienen van een klacht, het meedelen van verbeteringen of aanvullingen van de lijst of het intrekken van een kandidatuur zijn zaken van de kandidaat zelf. Zij kunnen dit waarschijnlijk wel opvangen om dit tijdig te doen.
Uiterlijk op dag X + 47 kunnen de betrokken werknemers of de betrokken representatieve organisaties van werknemers klacht indienen met betrekking tot de kandidatenlijsten bij de werkgever.
Tot dag X + 47 kunnen de kandidaten de volgende verbeteringen of aanvullingen meedelen aan de werkgever:
Ook de werknemers die hun kandidatuur wensen in te trekken moeten dit aan de werkgever ten laatste op dag X + 47 meedelen. Deze kandidaten kunnen vervangen worden tot op dag X + 76. Er moet wel steeds worden nagegaan voor welk orgaan de betrokken werknemer zijn kandidatuur intrekt.
Merk op dat ook X + 48 in de paasvakantie valt bij verkiezingsdag 21, 22 of 23 mei. Hier zal iemand in de onderneming moeten opvolgen of er een klacht, aanvulling of intrekking van een kandidatuur is binnengekomen.
Uiterlijk op dag X + 48 verzendt de werkgever de klachten over de kandidatenlijsten of de intrekking van de kandidatuur naar de betrokken representatieve organisaties van werknemers.
Als de vakbonden of werknemers op dag X + 47 geen klachten indienen tegen de kandidatenlijsten, dan heeft de werkgever uiterlijk tot dag X + 52 om beroep in te stellen tegen de kandidatenlijsten. De werkgever kan alleen beroep instellen als de kandidatenlijsten niet conform zijn aan de bepalingen van de wet. Als de vakbonden of werknemers wel klacht indienen, schuift de termijn om beroep in te stellen op naar X + 61.
Dag X + 54 of wijziging van kandidatenlijsten en samenstelling stembureaus
Dag X + 54 is de uiterste datum voor de betrokken representatieve organisaties van werknemers om de kandidatenlijsten eventueel te wijzigen in het geval er een klacht zou tegen zijn ingediend.
Bij gebrek aan akkoord over de aanwijzing van de voorzitters en van de plaatsvervangende voorzitters van de stembureaus wijst de sociaal inspecteur-districtshoofd van de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten ze aan.
De voorzitter van elk stembureau wijst zijn secretaris en een plaatsvervangende secretaris aan.De ondernemingsraad of het CPBW of, wanneer deze niet bestaan, de voorzitter van elk stembureau wijst vier bijzitters aan.
Merk op dat de secretaris en de bijzitters geen leidinggevenden mogen zijn. Zij moeten op de kiezerslijsten staan én meer bepaald op de kiezerslijst van die werknemerscategorie voor dewelke ze hun functie als secretaris of bijzitter uitoefenen. Met akkoord van de werknemersafgevaardigden, of van de representatieve werknemersorganisaties kun je daarvan afwijken. Op basis van dat akkoord kan bijvoorbeeld een bediende secretaris of bijzitter zijn van een stembureau van het kiescollege arbeiders.
De werkgever of zijn afgevaardigde plakt de kandidatenlijsten aan.
De aanplakking mag ook vervangen worden door het ter beschikking stellen van een elektronisch document (bijvoorbeeld via intranet of e-mail), voor zover de werknemers hiertoe tijdens hun normale werkuren toegang hebben. Het is dus van belang dat alle werknemers op één of andere manier toegang hebben tot de informatie.
X+ 56 is de uiterste datum waarop betrokken representatieve werknemersorganisaties hun akkoord over de stemming per brief geven.
X + 56 is ook de uiterste datum om een afschrift van dat akkoord te verzenden naar de sociaal inspecteur-districtshoofd van de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
De OR of het CPBW, of, wanneer deze niet bestaan, de werkgever, plakt uiterlijk op dag X + 60 een bericht aan dat de samenstelling van de stembureaus en de indeling van de kiezers per bureau aankondigt.
Uiterlijk tot dag X+61 kunnen de betrokken werknemers en de betrokken werknemersorganisaties beroep aantekenen tegen de kandidatenlijsten bij de arbeidsrechtbank. De werkgever kan ook tot X + 61 klacht indienen, maar enkel in het geval een klacht loopt zoals uitgelegd bij X + 52.
Dag X + 70 is de uiterste dag waarop de representatieve organisaties die kandidaten hebben voorgedragen getuigen kunnen aanwijzen.
Uiterlijk op dag X + 75 beslist de arbeidsrechtbank over het beroep dat tegen de kandidatenlijsten werd ingediend.
Als de arbeidsrechter alle kandidaturen annuleert, beslist de werkgever om de kiesprocedure stop te zetten. Hij plakt de beslissing (wat en waarom) aan op dezelfde plaatsen als het bericht dat de datum van de verkiezingen aankondigde. Hij bezorgt ook een afschrift van de aanplakking aan FOD WASO. Zie hiervoor ook ‘stopzetting procedure’.
Dag X + 76 is de uiterlijke dag waarop de representatieve werknemersorganisaties die kandidaten hebben voorgedragen eventueel, na raadpleging van de werkgever, kandidaten kunnen vervangen. Dat kan in de volgende gevallen:
De werknemersorganisatie zal beslissen over de plaats van de nieuwe kandidaat op de lijst: op dezelfde plaats als de kandidaat die hij vervangt of als laatste kandidaat aan het einde van de lijst.
Kandidaten over wie de rechtbank oordeelde dat ze niet voldeden aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, mogen niet vervangen worden als ze geen deel uit maakten van de organisatie op dag X – 30.
De werkgever plakt de vervangingen op de kandidatenlijsten aan.
Uiterlijk op dag X + 77, de dag voor de verzending van de oproepingsbrieven, kan de OR of het CPBW, bij een beslissing genomen met eenparigheid van stemmen, nog de werknemers die geen deel meer uitmaken van de onderneming van de kiezerslijsten schrappen.
Als er geen OR of CPBW is, neemt de werkgever deze beslissing met het akkoord van alle leden van de vakbondsafvaardiging. Deze beslissing is niet vatbaar voor beroep.
De kiesprocedure wordt stopgezet voor één of meerdere werknemerscategorieën wanneer geen enkele kandidatenlijst werd ingediend voor deze werknemerscategorie(ën). De kiesprocedure wordt voortgezet voor de andere werknemerscategorieën waarvoor één of meerdere lijsten neergelegd werden.
Op de verkiezingsdag stelt het stembureau dat samengesteld is voor de werknemerscategorie die het grootste aantal kiezers telt, de stopzetting van de procedure vast. Deze vaststelling gebeurt in een proces-verbaal, met vermelding van de redenen waarom er geen stemming heeft plaatsgevonden. Het verplicht model van PV kan gedownload worden van de website van FOD WASO.
Slechts één kandidatenlijst voor één of meerdere personeelscategorieën
Als er voor een personeelscategorie slechts één kandidatenlijst wordt neergelegd waarvan het aantal kandidaten gelijk is aan of lager is dan het aantal toe te kennen gewone mandaten, wordt de kiesprocedure gedeeltelijk stopgezet. De kandidaten zijn dan van rechtswege verkozen.
Het stembureau wordt samengesteld voor deze werknemerscategorie en op dag X+79 komt dit stembureau samen om de stopzetting van de procedure vast te stellen in een proces-verbaal. Het verplicht model van PV kun je downloaden via de website van FOD WASO.
Tien dagen voor de verkiezingen, op dag X + 80, krijgen de werknemers hun oproepingsbrief. De algemene regel is dat de brief persoonlijk wordt overhandigd en de kiezer tekent voor ontvangst. De kiezer die niet aanwezig is op de dag waarop de oproepingsbrieven worden overhandigd, wordt opgeroepen bij aangetekende brief ofwel gebeurt de oproeping elektronisch met een vorm van ontvangstbevestiging. Als werkgever moet je dan een bewijs kunnen leveren van verzending van deze oproepingsbrief en van ontvangst door de bestemmeling.
Door de nieuwe wetgeving kan je nu als werkgever de fase van overhandiging van hand tot hand ook overslaan. Je kan nu ook oproepen op een alternatieve wijze in de laatste 10 dagen voor de datum van de verkiezingen. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail.
Dit kan enkel onder volgende voorwaarden:
In de onderneming moet ten laatste op de dag van de overhandiging ook het bericht worden uitgehangen dat de oproepingsbrieven werden overhandigd.
Voor de werknemers waarvan de werkgever niet over een ontvangstbevestiging beschikt, moet er een aangetekend schrijven gebeuren. Al mag dat schrijven ook worden vervangen door een ander systeem dat voldoende garanties biedt dat de oproeping wel degelijk ontvangen is als hierover een unaniem akkoord werd gesloten met de ondernemingsraad of comité, of bij gebrek hieraan met de vakbondsafvaardiging.
Indien een deel van het personeel mag stemmen per brief, moet deze brief uiterlijk op deze datum afgegeven worden met ontvangstbewijs. Naar de afwezigen stuur je op dat moment de brief per aangetekende verzending. De voorzitters van de stembureaus verzenden de oproepingsbrieven en de stembiljetten. Het model van stembiljet kan gedownload worden van de website van FOD WASO.
Dag X + 90 of dag Y is de dag van de verkiezingen.
Stemmen kan met potlood en papier, of via e-voting. In bepaalde gevallen is stemmen per brief ook mogelijk. Voor elke methode gelden specifieke regels. Elektronisch stemmen is aan zeer strikte voorwaarden onderworpen waar ook in de tijdslijn rekening moet mee worden gehouden. Bij een stemming op papier moeten alle werknemers evenveel kans krijgen om deel te nemen. Zo mag je de verkiezingen centraal – bijvoorbeeld enkel op het hoofdkantoor – of decentraal – bijvoorbeeld in elke vestiging – organiseren.
Elektronisch stemmen kan via een computer in een stemhokje, maar de nieuwe sociale verkiezingswet maakt ook een aantal andere pistes mogelijk. Mits akkoord van het overlegorgaan mag e-voting ook:
Stemmen per brief mag alleen in specifieke gevallen. Bijvoorbeeld bij een schorsing van de arbeidsovereenkomst of wanneer de kiezer niet aanwezig is tijdens de openingsuren van het stembureau.
Ook hier moet in de verkiezingskalender dan op verschillende tijdstippen rekening mee worden gehouden.
Zodra de stemverrichtingen beëindigd zijn, stelt het stembureau de proces-verbalen op die dan ondertekend worden door alle leden van het stembureau: proces-verbaal van de verkiezingen en eventueel proces-verbaal van gedeeltelijke stopzetting.
De voorzitters van de stembureaus zorgen voor het versturen van de volgende documenten:
De statistische gegevens worden verzonden naar FOD WASO, die hier nog een aantal regels rond vastlegt.
De voorzitters van de stembureaus overhandigen de verkiezingsdocumenten aan de werkgever en dit in een verzegelde omslag.
Dag Y + 2 is de uiterste datum voor de werkgever om de uitslag van de stemming en de samenstelling van het orgaan bekend te maken via aanplakking:
Het bericht blijft hangen tot de 84e dag na de aanplakking van de uitslag van de stemming of tot uiterlijk dag Y + 86.
Tot uiterlijk 15 dagen na de stemming kan er beroep aangetekend worden bij de arbeidsrechtbank. In het slechtste geval worden de verkiezingen nietig verklaard en moet de hele procedure worden overgedaan. Beroep kan enkel omwille van een reden waarvoor nog niet eerder klacht kon worden ingediend. Bijvoorbeeld beroep tegen de beslissing om de procedure stop te zetten of de afvaardiging van de werkgever.
Tot uiterlijk dag Y + 25 moet de werkgever de verkiezingsdocumenten bewaren. In geval van beroep wordt de bevoegde rechtbank in kennis gesteld van de documenten. Wanneer er geen beroep is ingediend of nadat de definitieve beslissing van het rechtsorgaan van beroep gevallen is, mag de werkgever de stembiljetten vernietigen op dag Y + 25.
Uiterlijk 45 dagen na de verkiezingen houden de nieuwe overlegorganen hun eerste vergadering. Dit op voorwaarde dat er geen beroep tot nietigverklaring van de verkiezingen of tot correctie van de verkiezingsresultaten of tot nietigverklaring van de aanwijzing van de werkgeversafvaardiging werd ingesteld.
Uiterlijk op dag Y + 69 neemt de arbeidsrechtbank een beslissing over het beroep dat aangetekend werd.
Uiterlijk op dag Y + 84 kan men beroep aantekenen tegen de beslissing van de arbeidsrechter.
Uiterlijk 86 dagen na de verkiezingen mogen de verschillende aangeplakte berichten verwijderd worden.
Uiterlijk 144 dagen na de verkiezingsdag beslist het arbeidshof inzake het beroep tegen de beslissing van de arbeidsrechtbank. Als de verkiezingen nietig verklaard worden, vangt de nieuwe verkiezingsprocedure aan binnen de drie maanden die volgen op de definitieve nietigverklaring.