Aan de slag in je school

Hoe stem je de ontwikkeling van de sociale vaardigheden in het team af?

Preventief werken aan het schoolklimaat

sla link op in klembord

Kopieer

Preventief werken aan het schoolklimaat doe je vanuit verbinden. Naast lesgeven, zet je bewust in op werken aan de sfeer en de relaties. Leerlingen, ouders en personeel worden niet losgelaten in een verbindende school, ook niet wanneer het fout loopt. Of het nu gaat over moeilijk te begrijpen gedrag of een zwaar conflict, de verbindende school benadert conflicten steeds herstelgericht.

Wil je als team, samen met je collega’s, de competenties verwerven die je nodig hebt om hiermee aan de slag te gaan, moet je voor een ‘veilig professionaliseringsklimaat’ zorgen.

Leerlingen zijn niet hun sociale vaardigheden

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen tonen hun sociale vaardigheden in interactie (IK-WIJ-JIJ). Als buitenstaander zien we het gedrag. De uitdaging ligt erin om net te zoeken naar wat je niet ziet: emoties en behoeften. Voorbeeld: angst is geen gedrag, maar een emotie.

Als schoolteam kunnen we ons volgende vragen stellen:

  • Waarom doen leerlingen wat ze doen?
  • Wat zegt gedrag?
    • aandacht (positie behouden),
    • vermijding (wat kan ik ontlopen? Wanneer stelt gedrag zich?),
    • verovering (wie kan ik allemaal tot mij halen?),
    • zintuigelijke input (triggers die gedrag stimuleren).
  • Welke tools hebben we voor een brede beeldvorming?

Hoe kijkt een leerkracht naar zich-zelf?

  • Hoe kan je als schoolteam vanuit een vraag komen tot werken aan een brede school?
  • Vanuit welk mens- en wereldbeeld kijken we naar sociale vaardigheden?
  • Welke referentiekaders worden gebruikt om rond sociale vaardigheden te werken?
  • Wat gebeurt er concreet?
  • Vanuit welke specifieke expertise?
  • Welke noden leven er bij de leraren (en leerlingen?)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio