Hoe stem je de ontwikkeling van de sociale vaardigheden in het team af?
Preventief werken aan het schoolklimaat doe je vanuit verbinden. Naast lesgeven, zet je bewust in op werken aan de sfeer en de relaties. Leerlingen, ouders en personeel worden niet losgelaten in een verbindende school, ook niet wanneer het fout loopt. Of het nu gaat over moeilijk te begrijpen gedrag of een zwaar conflict, de verbindende school benadert conflicten steeds herstelgericht.
Wil je als team, samen met je collega’s, de competenties verwerven die je nodig hebt om hiermee aan de slag te gaan, moet je voor een ‘veilig professionaliseringsklimaat’ zorgen.
Leerlingen tonen hun sociale vaardigheden in interactie (IK-WIJ-JIJ). Als buitenstaander zien we het gedrag. De uitdaging ligt erin om net te zoeken naar wat je niet ziet: emoties en behoeften. Voorbeeld: angst is geen gedrag, maar een emotie.
Als schoolteam kunnen we ons volgende vragen stellen:
Hoe kijkt een leerkracht naar zich-zelf?