15
Interne regulatie in de zithoek
Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen van het eerste leerjaar op een rustige manier zonder andere leerlingen te storen in de zithoek gaan zitten bij de start van de schooldag? Daar weet juf Liesbeth van de Reuzenboom in Boom wel raad mee.
Ouders leren mee
Ouders worden betrokken bij de ontwikkeling van hun kleuter uit het Boshuisje op Campus Kajee in Schoten. Om de 14 dagen ontvangen ze een e-mail waarin we onze avonturen in de klas delen, aan de hand van foto's die op onze website staan. In deze berichten leggen we vooral uit waarom we bepaalde activiteiten uitvoeren. Op deze manier bouwen we een waardevolle relatie op met alle ouders.
Podcast voor en door onderwijsliefhebbers
Het Genkse basisonderwijs van scholengemeenschap De Speling krijgt er een nieuw digitaal platform bij: een podcastreeks waarin leerkrachten, directies,mensen met een passie voor onderwijs uit de hele stad hun kennis en ervaringen delen. Onder de noemer “SpelingerWijs” kunnen luisteraars inspirerende verhalen, praktische tips en vernieuwende ideeën ontdekken.
Internationale Dag van de Migrant
Op 18 december is het Internationale Dag van de Migrant. In de onthaalklas van juf Romy van KSD Sint-Jan Diest leerden de leerlingen over migratie. Over je land verlaten en de tocht naar een nieuwe ‘warme’ thuis.
Samenwerken geeft je vleugels
Basisschool De Hoek in Sint-Genesius-Rode werkte binnen het jaarthema 'Wondere ruimte' van het schooljaar 2023-2024 rond een projectdag waarin 'samenwerken' centraal stond. Zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school werkten samen en verdienden pluimen voor onze speelvogel.
Bewegen doet leren!
Iedereen weet het: een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe pas je dit toe op school? Op de Hollebeekschool in Temse groeiden bewegingstussendoortjes uit tot een gedragen beweegbeleid. Ondertussen zijn leraren, ouders en leerlingen zich bewust van de impact van bewegen op het leren.
Rikke-tikke-tik… Wie ben ik?
Om persoonsgebonden doelen in kaart te brengen, gebruiken de kinderen van de basisschool De Horizon in Zondereigen (Baarle-Hertog) en ’t Spoor in Weelde-Statie (Ravels) hun schooleigen kijkwijzer en ik-rapport. Twee keer per jaar evalueren de kinderen zichzelf en hun groei. Tijdens de oudercontacten gebruiken we deze instrumenten om over de doelen te rapporteren. We starten bij de jongste kleuters en bouwen dit verder op tot in het zesde leerjaar.
Den Heuvel rapt!
Basisschool Den Heuvel uit Lommel komt met een eigen schoolrap! Met hun zelfgeschreven lied willen ze de leerlingen de belangrijkste schoolregels aanleren.
Vlieg je mee naar een school zonder pesten?
Bartel Bruyndonckx van het Heilig-Hart & College te Halle ging aan de slag met het thema “Vlieg je mee? Wondere ruimte!” en maakte een ganzenbord n.a.v. de antipestweek. Met dit spel wil Bartel wereldburgerschap en sociale vaardigheden in de kijker zetten.
Het zelfreflectiebord
In de Vrije Basisschool De Leeroase in Stelen zetten ze erg in op sociale vaardigheden, op het ik in relatie met anderen en op het zelfregulerend vermogen van de kinderen. De leerlingen van de derde graad leren zichzelf inschatten op een bepaald sociaal niveau. De meester bepaalt welk doel een bepaalde periode in de focus staat. Meester Stijn vertelt hoe hij te werk gaat.
Een warme school met Warme William
De Vrije basisschool Moerkerke verwelkomde in november 2023 Warme William, de grote knuffelbeer die symbool staat voor een luisterend oor voor wie het even moeilijk heeft.
Dobbelsteenspel in het speelbos
De kleuters van de derde kleuterklas van de Vrije school De Bosstraat in Wilsele spelen een dobbelsteenspel in het speelbos. Ze kunnen er zes opdrachten uitvoeren.
Mediteren
In het eerste leerjaar van de Vrije Basisschool ‘Sterreneiland’ mediteert juf Wendy dagelijks met haar leerlingen. Ze geeft de kinderen een tool om rust te vinden en te focussen in de drukke wereld van iedere dag. De kinderen zijn alvast enthousiast!
Persoonsgebonden ontwikkeling in de kijker
VBS Jan Ruusbroec zet heel bewust (visueel) in op het groeien van de persoonsgebonden ontwikkeling van al haar leerlingen. Een gesprekje van plant naar plant…
Stenen die voelen en praten ...
Kleuters vinden het niet altijd evident om over hun gevoelens en behoeften te praten. Als zorgleerkracht van de Groene School in Anderlecht zocht Melissa Declercq naar een werkvorm om met de oudste kleuters te communiceren over emoties.