16
Samenwerken geeft je vleugels
Basisschool De Hoek in Sint-Genesius-Rode werkte binnen het jaarthema 'Wondere ruimte' van het schooljaar 2023-2024 rond een projectdag waarin 'samenwerken' centraal stond. Zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school werkten samen en verdienden pluimen voor onze speelvogel.
Wanneer je kleuters zelf een thema kiezen ...
In basisschool Mariagaarde te Borgerhout kiezen de kleuters het thema. We kijken naar de interesses en de belevingswereld van de kleuters en bespreken in groep de mogelijkheden. Met stembussen kiezen de kleuters een thema. Voor de kleuters is het altijd spannend welk thema er 'wint'. De thema’s krijgen zo meer betekenis voor de kleuters en voor de leraar blijft het boeiend.
Bewegen doet leren!
Iedereen weet het: een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe pas je dit toe op school? Op de Hollebeekschool in Temse groeiden bewegingstussendoortjes uit tot een gedragen beweegbeleid. Ondertussen zijn leraren, ouders en leerlingen zich bewust van de impact van bewegen op het leren.
Rikke-tikke-tik… Wie ben ik?
Om persoonsgebonden doelen in kaart te brengen, gebruiken de kinderen van de basisschool De Horizon in Zondereigen (Baarle-Hertog) en ’t Spoor in Weelde-Statie (Ravels) hun schooleigen kijkwijzer en ik-rapport. Twee keer per jaar evalueren de kinderen zichzelf en hun groei. Tijdens de oudercontacten gebruiken we deze instrumenten om over de doelen te rapporteren. We starten bij de jongste kleuters en bouwen dit verder op tot in het zesde leerjaar.
Den Heuvel rapt!
Basisschool Den Heuvel uit Lommel komt met een eigen schoolrap! Met hun zelfgeschreven lied willen ze de leerlingen de belangrijkste schoolregels aanleren.
Vlieg je mee naar een school zonder pesten?
Bartel Bruyndonckx van het Heilig-Hart & College te Halle ging aan de slag met het thema “Vlieg je mee? Wondere ruimte!” en maakte een ganzenbord n.a.v. de antipestweek. Met dit spel wil Bartel wereldburgerschap en sociale vaardigheden in de kijker zetten.
Het zelfreflectiebord
In de Vrije Basisschool De Leeroase in Stelen zetten ze erg in op sociale vaardigheden, op het ik in relatie met anderen en op het zelfregulerend vermogen van de kinderen. De leerlingen van de derde graad leren zichzelf inschatten op een bepaald sociaal niveau. De meester bepaalt welk doel een bepaalde periode in de focus staat. Meester Stijn vertelt hoe hij te werk gaat.
Een warme school met Warme William
De Vrije basisschool Moerkerke verwelkomde in november 2023 Warme William, de grote knuffelbeer die symbool staat voor een luisterend oor voor wie het even moeilijk heeft.
Safety first
Reeds drie decennia lang wordt er elk jaar in de Vrije basisschool ‘De Wingerd’ in Bavikhove met een jaarthema gewerkt. Aanvankelijk vertrok men van een thema voor de eucharistieviering bij het begin van het schooljaar: een inspirerende titel met een boodschap voor de leerlingen. Zorgcoördinator Heidi Geldhof neemt je mee in de rijke historiek.
Uit Fors editie juni 2023
Uit Fors editie juni 2023
Welkom in de Marioclub!
Wist je dat in de Kleuterschool Groenendaal uit Merksem, kleuters met een extra zorgnood die niet volledig kunnen geholpen worden binnen de brede basiszorg, welkom zijn in de Marioclub!
Zorgcoördinator Inge Verschueren, vertelt je er alles over.
Zorgcoördinator Inge Verschueren, vertelt je er alles over.
Dobbelsteenspel in het speelbos
De kleuters van de derde kleuterklas van de Vrije school De Bosstraat in Wilsele spelen een dobbelsteenspel in het speelbos. Ze kunnen er zes opdrachten uitvoeren.
Outdoor learning én intergenerationeel leren
Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.
Mediteren
In het eerste leerjaar van de Vrije Basisschool ‘Sterreneiland’ mediteert juf Wendy dagelijks met haar leerlingen. Ze geeft de kinderen een tool om rust te vinden en te focussen in de drukke wereld van iedere dag. De kinderen zijn alvast enthousiast!
Persoonsgebonden ontwikkeling in de kijker
VBS Jan Ruusbroec zet heel bewust (visueel) in op het groeien van de persoonsgebonden ontwikkeling van al haar leerlingen. Een gesprekje van plant naar plant…
Van ontwerp tot zwembad
Toen een viertal vierjarige kleuters van kleuterschool Altena in Kontich bezig waren met een zwembad-ontwerp op een groot karton, ging juf Tineke er op haar knieën bij zitten. Ze dook mee in het exploreren en beleven. Wat een prachtig zandbak-zwembad werd dat!
Stenen die voelen en praten ...
Kleuters vinden het niet altijd evident om over hun gevoelens en behoeften te praten. Als zorgleerkracht van de Groene School in Anderlecht zocht Melissa Declercq naar een werkvorm om met de oudste kleuters te communiceren over emoties.