Kleuters vinden het niet altijd evident om over hun gevoelens en behoeften te praten. Als zorgleerkracht van de Groene School in Anderlecht zocht Melissa Declercq naar een werkvorm om met de oudste kleuters te communiceren over emoties.
Melissa ging aan de slag met het boek “het kleurenmonster” en maakte hierbij zelf vertelstenen. Op stenen met verschillende vormen, texturen en kleuren tekende Melissa de kleurenmonsters. De kleuters vertellen met behulp van deze stenen over hun gevoelens. Ze mogen de stenen ook meenemen naar de speelplaats, de klas of naar huis om er zorg voor te dragen, om ze te koesteren, om er troost bij de vinden. Naast de stenen zijn er ook kraaltjes in de verschillende kleuren waarmee kleuters hun gevoelens kunnen visualiseren. Ze rijgen enkele kraaltjes aan elkaar als ze hun gevoelens aan anderen willen tonen. Juf Melissa wilt met haar kraaltjes en vertelstenen communicatie, zelfvertrouwen en fantasie tijdens haar zorgacties stimuleren.
SEgb1 Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken IKid2 Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen