VBS Jan Ruusbroec zet heel bewust (visueel) in op het groeien van de persoonsgebonden ontwikkeling van al haar leerlingen. Een gesprekje van plant naar plant…
VBS Jan Ruusbroec zet met de hele school duurzaam in op de persoonsgebonden ontwikkeling van de leerlingen, zowel in de klas als op de speelplaats. Zij maken dit visueel en dynamisch zichtbaar op de speelplaats. Elke maand is er een actiepunt.
Elke klas heeft een staander met klaskaartje en deze wordt bij het groeiplantje geplaatst waar de klas zich op dit ogenblik bevindt. Het verschuiven van de plantjes gebeurt door de klasleraar in interactie met alle collega’s. De leraren gaan ook regelmatig met de leerlingen naar de “plantjes” kijken en gaan dan met hen hierover in gesprek. Waar zijn wel al sterk in en waar liggen nog kansen om te groeien? De leerlingen voelen zich door deze werkwijze echt betrokken, zowel individueel als in groep.
Maandelijks is er ook een vastgelegd moment om met alle leerlingen van de lagere school even terug te koppelen naar het maandpunt in de kijker. De gedragscoach van de school gebruikt deze informatie ook in haar werk met leerlingen die zij begeleidt. Bij de kindgesprekken zijn deze actiepunten ook steeds een voorwerp van gesprek tussen de leerling en de leraar. Samen bouwen aan een respectvolle, warme en gezellige school waar elke leerling kansen krijgt en begeleid wordt om persoonsgebonden te groeien. De interactie (gesprek) primeert om aan de persoonsgebonden doelen te werken en de plantjes zijn een leuk visueel middel om dit proces te ondersteunen en leefbaar te houden. Vanuit een focus over een goed gekozen middel tot een duurzaam resultaat.
De leerlingenraad van de school ondersteunt dit project met advies en participatie.