- Terugkomdag 2: API-traject 23-24Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag. Je volgde in schooljaar 23-24 reeds een API-traject en wenst je verder te bekwamen in je rol van aanspreekpersoon integriteit via vorming en intervisie23 mei 2025Brussel
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Hoe coach ik leerkrachten tot het stellen van een goede leervraag?Het referentiekader kwaliteitsvolle leersteun is nieuw en heeft een aantal duidelijke verwachtingen rond de aanpak van leervragen van leerkrachten. We verkennen het kader en hoe hiermee aan de slag gaan in de praktijk.30 april 2025Brugge
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?12 mei 2025Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - inclusie-expertise LSC - Module leerondersteuners - Visie op inclusieWil je als leerondersteuner weten wat we verstaan onder inclusie en waarom we willen inzetten op de realisatie van inclusief onderwijs? Schrijf je dan in voor deze nascholing.22 april 2025Online
- Verbindend schoolklimaat orde en tucht. Basissessie internatenTijdens dit initiatief maak je kennis met de bestaande orde- en tuchtmaatregelen en de te volgen procedure.13 mei 2025Brussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! BasisonderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! Secundair onderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Diversiteit - Trajecten. Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Meerdere dataMechelen
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Sterk starten met de gouden weken (Bu)BaOSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.5 juni 2025Te bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met moeilijke situaties - Stop! Denk, doe!Tijdens dit initiatief maak je kennis met kaders om je professioneel handelen in moeilijke situaties te versterken. Tijdens dit initiatief leer je op een efficiënte manier te reageren op het soms moeilijke gedrag van je leerlingen.12 mei 2025Mechelen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams secundair onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd. Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen? Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing richt zich naar schoolteams basisonderwijs die willen werken aan het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je op zeer uiteenlopende manieren geconfronteerd met het thema relaties en seksualiteit. Er kunnen zich incidenten voordoen, ouders of leerlingen kunnen vragen stellen, je kan als school in het kader van Zill meer aandacht willen besteden aan Relationele en Seksuele Vorming... Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Diversiteit – Thema’s diversiteit. Omgaan met polarisatie op schoolScholen worden in toenemende mate geconfronteerd met maatschappelijke spanningen en tegenstellingen. Controversiële opvattingen, extreme standpunten komen de school binnen en kunnen leiden tot een doorgedreven wij-zij denken. In deze webinar verhelderen we wat polarisatie is, welke actoren hierbij een rol spelen en bieden we handvatten om hier als school mee om te gaan. We verkennen verder ook de wisselwerking tussen conflict, controverse en polarisatie zodat we gericht kunnen handelen en je krijgt zicht om mogelijke ondersteuning op maat.23 april 2025Online
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk (Bu)So gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Op locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk BuBao gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Op locatie