- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.21 november 2025Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.6 februari 2026Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze introductiedag geeft je kennis en inzicht over seksuele ontwikkeling, relationele en seksuele vorming (RSV) en vlaggensysteem.17 oktober 2025Brussel
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: Toelichting bij de tuchtprocedure internatenIn het internaat willen we onze kinderen en jongeren alle kansen geven om te groeien en daarom begeleiden we hen dagdagelijks in hun ontwikkeling. Soms is er wel eens een ordemaatregel nodig wanneer de rust en de werking verstoord worden. In een zeldzame gevallen, wanneer de veiligheid in het gedrang komt, moeten we noodgedwongen overgaan naar een tuchtprocedure. Tijdens deze sessie leer je de verschillende aspecten van een tuchtprocedure kennen om ze correct te kunnen toepassen wanneer dit nodig is.Meerdere dataOp locatie en online
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: CONSULTDeze consulten zijn bedoeld voor deelnemers aan het professionaliseringstraject 'omgaan met uitdagende situaties op school'.In deze online consults kan je in een 1-op-1-videogesprek met een begeleider je meest prangende vragen stellen en verhelderen of een concrete casus waarop je vastloopt voorleggen. Heeft je vraag meer tijd en begeleiding nodig, worden er verder afspraken gemaakt?Wil je (samen met collega’s) deelnemen aan een zitdag, schrijf in en kies je een passend tijdslot van 1 uur.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR VERBINDING - GEDRAG - HERSTEL: HOE ZIT HET JUISTIn dit webinar staan we stil bij het vormgeven en invoeren van een verbindend schoolklimaat. Een doordacht beleid rond verbinding, gedrag en herstel weet alle betrokkenen (ouders, leerlingen, school) in hun kracht te zetten. Maar hoe doe je dat?Hoe breng je helderheid en hoe pak je dit aan met alle betrokkenen? Hoe vergroot je het handelingsrepertoire rond verbindend schoolklimaat? Hoe creëer en behoud je een verbindend schoolklimaat en een herstelbeleid op korte en lange termijn?Je maakt kennis met een aantal principes en voorwaarden om werk te maken van een verbindend schoolklimaat. Daarnaast gaan we aan de slag met een aantal theoretische kaders die we koppelen aan de praktijk.Te bepalenTe bepalen
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OUDERBETROKKENHEID (EN GRENZEN) IN UITDAGENDE SITUATIESGoed onderwijs en een krachtige leeromgeving komen enkel tot stand door de volwaardige participatie van ouders. Schoolteams willen de ouders als actieve en betrokken partners zien om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun leren, in hun studeren, in hun ontwikkelingsproces.Mààr soms loopt het ook in de samenwerking met ouders vast of krijg je te maken met grensoverschrijdenden of agressief gedrag van ouders. Hoe blijf je professioneel én verbonden? Hoe maak je van deze moeilijke situaties een groeikans? Hoe communiceer je naar alle betrokkenen en hoe bewaak je het veilig schoolklimaat door te begrenzen?In deze webinar verkennen we de basics van ouderbetrokkenheid, gaan we op zoek naar concrete handvatten voor uitdagende situaties en krijg je zicht op verdiepend aanbod en ondersteuning.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET SEKSUEEL GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAGHoe ga je als school of internaat om met seksueel grensoverschrijdend gedrag? Wat doe je preventief? Welke interventies pas je toe? Hoe herken je signalen? En hoe reageer je correct en verbindend wanneer er toch iets misloopt?In deze vorming verkennen we concrete handvatten om op een doordachte en gedragen manier om te gaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Je krijgt handvatten en bronnen die je helpen om gepast te reageren, maar ook hoe je systematisch inzet op preventie, vroegtijdige detectie, zorgvuldige opvolging en herstel.Je krijgt zicht op het continuüm van gedrag – van schijnbaar onschuldige opmerkingen tot ernstige feiten – én hoe je daar als school krachtig mee omgaat.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: KLASMANAGEMENT IN UITDAGENDE GROEPENPreventief en curatief klasmanagement is essentieel in uitdagende groepen. In deze webinar maak je kennis met de basisbouwstenen van effectief klasmanagement dat het leef- en leerklimaat bevordert en krijg je zicht op verdiepend aanbod hieromtrent.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: AAN DE SLAG MET DIVERSITEITSKWESTIES: DE DIALOOGCIRKELOnze scholen worden steeds diverser. Verschil doet ertoe — het verrijkt, maar het kan ook wrijving geven. Hoe ga je daar professioneel én verbindend mee om?In dit webinar maak je kennis met de dialoogcirkel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: een krachtig model om moeilijke gesprekken over diversiteit constructief aan te pakken. We starten met een korte introductie over omgaan met verschil, en gaan daarna samen aan de slag met échte casussen uit jouw schoolpraktijk.Maak van verschil een kracht. Ontdek hoe dialoog het verschil maakt en je schoolbeleid versterkt!Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: SIGNALEN VAN RADICALISERING HERKENNEN OP SCHOOLJongeren zijn zoekende, ze vormen hun identiteit, stellen vragen, botsen op grenzen en verkennen ideeën – soms radicale. Maar waar ligt de grens tussen geëngageerde betrokkenheid en zorgwekkend extremisme?In dit webinar duiken we in het actuele en gevoelige thema radicalisering op school. Je krijgt heldere inzichten en praktische handvatten om radicalisering te herkennen, bespreekbaar te maken en gepast te reageren. We zoomen in op deze cruciale vragen:• Hoe herken je signalen van radicalisering?• Wanneer zijn radicale ideeën normaal en zelfs wenselijk in het vormingsproces van jongeren?• Wanneer wordt het gevaarlijk en moet je extra stappen zetten en welke actoren zijn hierbij belangrijk?• Hoe vergroot je de weerbaarheid van jongeren?• Wat kan jij als leerkracht, zorgverlener of directeur doen?Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: SCHOOLCULTUUR VERSUS STRAATCULTUURTijdens dit initiatief leer je meer over straatcultuur. Je krijgt inzicht in wat straatcultuur is en hoe je ermee kan omgaan binnen je eigen schoolcultuur. Straatcultuur is niet los te zien van verbindend schoolklimaat en omgaan met diversiteit. De webinar is dan ook interessant voor iedereen op je school die een betere aansluiting wil met de leefwereld van je leerlingen.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET POLARISATIE OP SCHOOLScholen worden in toenemende mate geconfronteerd met maatschappelijke spanningen en tegenstellingen. Controversiële opvattingen, extreme standpunten komen de school binnen en kunnen leiden tot een doorgedreven wij-zij denken. In deze webinar verhelderen we wat polarisatie is, welke actoren hierbij een rol spelen en verkennen we handvatten om hier als school mee om te gaan. We verkennen verder ook de wisselwerking tussen conflict, controverse en polarisatie zodat we gericht kunnen handelen. Daarnaast krijg je zicht op mogelijke ondersteuning op maat.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET CONTROVERSE EN HEIKELE THEMA’S IN DE KLASSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen -vaak onaangekondigd- de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee op te gaan. Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om met spanningen in de klas aan de slag te gaan.Meerdere dataOnline
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat: Tweedaagse 'Naar een school die verbindt – samen groeien in respect, herstel & relaties'Hoe bouw je aan een school waar elke leerling zich gezien, gehoord én gedragen voelt? Waar conflicten geen eindpunt zijn, maar het begin van groei? Waar diversiteit geen uitdaging is, maar een rijkdom? Waar ouders partners zijn, ook als het spannend wordt? Waar begrenzing vanzelfsprekend is, maar niet vanuit macht?Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigt jouw school uit om een krachtige stap te zetten richting een verbindend schoolklimaat. Niet met kant-en-klare antwoorden, wél met een doordacht en gedragen traject waarin verbinding, gedrag en herstelgericht werken centraal staan.Een verbindende school:• zet preventief beleid voorop tegen pesten, conflicten, moeilijk gedrag, schooluitval, polarisering en radicalisering;• geef duidelijke grenzen aan vanuit een warme, strenge aanpak;• laat leerlingen niet los – ook niet wanneer het fout loopt;• kiest voor een herstelgerichte aanpak in plaats van louter te sanctioneren,• vertaalt universele principes naar haar eigen unieke context van team, leerlingen en ouders.Dit professionaliseringstraject is bedoeld voor teams die durven kijken naar hun schoolklimaat en hun aanpak van gedrag. Die willen leren, reflecteren én bouwen aan warme, veilige scholen met toekomst.Klaar om te verbinden? Klaar om te begrenzen vanuit een warme, strenge aanpak?Dan is dit traject op jouw maat!Tijdens en na het traject maken we ruimte voor reflectie en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen en vervolgaanbod, of -begeleiding op maat zodat je verdere stappen kan zetten naar een whole school approach in je eigen school.Meerdere dataOostende
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Verbindend schoolklimaat: Meesterschap in gedrag - van inzicht naar impactTijdens dit initiatief maak je kennis met de basisprincipes van gedrag, regulatie van gedrag en emoties en signaalgedrag dat jezelf en je team zwaar onder druk kan zetten. Je verkent hoe gedrag ontstaat in interactie en hoe je als professionals impact hebt met je houding en afstemming.Je leert gedrag te begrijpen als een vorm van communicatie en als uiting van interne processen. Je ontwikkelt vaardigheden om met kinderen en jongeren in verbinding te blijven, ook bij heel moeilijk of storend gedrag.Je onderzoekt hoe emoties, gevoelens en behoeften zichtbaar worden in gedrag en hoe je deze taal kan aanleren aan kinderen en jongeren.Je versterkt je inzicht in sociale rollen, groepsdynamieken en systeemdenken.Je ontwikkelt strategieën voor omgaan met impactvol signaalgedrag, inclusief de-escalatie en collegiale nazorg.Je leert hoe je een gedragen reactiebeleid opbouwt dat preventie, begrenzing en herstel verbindt.Je krijgt meer informatie het reguleren van emoties, co-regulatie, het tolerantievenster en oplossings-en herstelgericht handelen. Je oefent hoe je structuur, rituelen en verwachtingen kan inzetten om een veilig leerklimaat te creëren.Dit professionaliseringstraject biedt ook ruimte voor praktijkgerichte casusbesprekingen en reflectiemomenten, met (online) begeleiding per organisatie.Je groeit in professionele veerkracht en draagt bij aan een positief, afgestemd en zorgzaam schoolklimaat.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt op school?11 februari 2026Online
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?Ben jij lid van het ondersteunend personeel? Ben je opvoeder, administratief medewerker, studiemeester, internaatsmedewerker of leerlingenbegeleider? Dan maak je deel uit van de geïntegreerde leerlingenbegeleiding en werk je dagelijks samen met collega’s leraren, directie, coördinatoren, beleidsmedewerkers … aan een beleid op zorg en kansen op je school.Ga je graag in gesprek met je collega’s om je blik op zorg en kansen te verruimen? Dan is deze keuzedag zeker iets voor jou!11 maart 2026Hasselt
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 3 Focus op de samenwerking met externe partners (ouders, lsc, clb, pb, sociale kaart domein preventieve gezondheidszorg) binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding.2 maart 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 1 Focus op de brede basiszorg binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe geef je de brede basiszorg vorm op school?14 januari 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: van sanctioneren naar herstelIn elke school gebeuren fouten. Conflicten, grensoverschrijdend gedrag of kwetsende situaties zijn onvermijdelijk waar mensen samenleven. Hoe je daarop reageert, maakt het verschil. Tijdens dit initiatief leer je dat kiezen voor herstelgericht werken, kiezen is voor verbinding én verantwoordelijkheid.Je maakt kennis met de kracht van herstelgericht werken: een mensgerichte aanpak die inzet op het herstellen van relaties, het nemen van verantwoordelijkheid en het versterken van verbondenheid.Je krijgt inzicht in de kernprincipes van herstelgericht denken en hoe deze zich vertalen naar het dagelijks schoolleven. Je leert hoe je gesprekken voert die erkenning, reflectie en herstel mogelijk maken – zowel bij conflicten als bij spanningen in de klas of op de speelplaats.Ook het spanningsveld tussen herstel en sanctioneren komt aan bod. Je leert hoe beide kunnen samengaan, en wanneer herstelgericht werken aangevuld kan worden met een duidelijke grens of sanctie, zonder het relationele aspect te verliezen.Herstelgericht werken is geen ‘zachte’ benadering, maar een doordachte strategie om duurzaam met gedrag en conflicten om te gaan. Je ontdekt hoe deze aanpak het vertrouwen tussen leerlingen, leraren en ouders versterkt en bijdraagt aan een positief leer- en leefklimaat.Wil jij leren hoe je van fouten echte groeikansen maakt? Kies voor herstel. Kies voor een school waar elke stem telt.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: cirkelen op schoolSamenhang binnen een verbindend schoolklimaatScholen zoeken vaak naar een samenhangend kader om relationeel te werken, waarin herstelgericht denken, verbindende communicatie en preventie samenkomen. De verdiepingssessie over cirkelen vormt daarin een krachtig en praktisch fundament.Leerlingen en leraren hebben nood aan een klas- en schoolklimaat waarin ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Cirkelen versterkt het gevoel van gemeenschap en sociale veiligheid.Nood aan kwaliteitsvolle communicatieVeel scholen zoeken naar manieren om gesprekken met en tussen leerlingen meer diepgang en structuur te geven. Cirkelen biedt een vorm en taal om met respect, empathie en duidelijkheid te communiceren.Omgaan met spanningen en conflictenScholen ervaren regelmatig spanningen binnen groepen of tussen individuen. Cirkelen is een krachtig instrument voor het hanteren van conflicten op een herstellende en verbindende manier.Verlangen naar een positieve klasdynamiekLeraren willen werken aan groepsvorming, wederzijds respect en actief burgerschap. Regelmatige cirkels versterken het groepsgevoel en stimuleren gedeelde verantwoordelijkheid.Tekort aan praktische toolsLeerkrachten hebben nood aan haalbare, concrete werkvormen die echt werken in hun klaspraktijk. Cirkelen is laagdrempelig, flexibel inzetbaar en makkelijk te integreren in de dagelijkse werking.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
30 van 40