- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams in onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd.Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen?Scholen worden ook wel geconfronteerd met incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan je de ernst van incidenten inschatten, hoe volg je dit pedagogisch op? Hoe ga je met ouders? Welke lessen trek je hieruit voor je beleid?Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams in onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd.Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen?Scholen worden ook wel geconfronteerd met incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan je de ernst van incidenten inschatten, hoe volg je dit pedagogisch op? Hoe ga je met ouders? Welke lessen trek je hieruit voor je beleid?Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren met ouders en leerlingen'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren binnen je team'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.18 december 2025Brussel
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: informatieavond over de klachtenregeling voor schoolbesturen en directiesTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: webinar over de klachtenregeling voor schoolteams en schoolbesturenTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.17 september 2025Online
- Professionaliseringstraject: Inzetten op de klachtenregeling voor ouders = investeren in een zorgzame, rechtvaardige en professionele schoolomgeving.Tijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.4 juni 2025Online
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?10 oktober 2025Brussel
- Opengesteld lesthema uit de opleiding PA3: ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur, veilig gedrag stimulerenKatholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert de opleiding ‘Preventieadviseur interne dienst - basiskennis (PA3)’. Verschillende lesthema’s kunnen afzonderlijk gevolgd worden uit interesse, als opfrissing of aanvulling van een reeds gevolgde opleiding. Zo ook het thema ‘ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur’.29 januari 2026Online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! BasisonderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.17 juni 2025Online
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams secundair onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd. Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen? Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing richt zich naar schoolteams basisonderwijs die willen werken aan het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je op zeer uiteenlopende manieren geconfronteerd met het thema relaties en seksualiteit. Er kunnen zich incidenten voordoen, ouders of leerlingen kunnen vragen stellen, je kan als school in het kader van Zill meer aandacht willen besteden aan Relationele en Seksuele Vorming... Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag