Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen fysica? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.
Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische wetenschappen B+S
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
Fysica - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
Fysica - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
Natuurwetenschappen - 7de leerjaar
Natuurwetenschappen S - 7de leerjaar
In deze opdracht herhaal je het optellen van krachten.
_________________________________________ en _____________________________________
Waarom is het belangrijk om bij krachten rekening te houden met de richting én de grootte?
Hou bij het begin van de volgende les je antwoorden klaar!
In deze opdracht maak je kennis met het deeltjesmodel en de drie fasen van materie: vast, vloeibaar en gas. Je gebruikt hiervoor een interactieve simulatie van PhET. Door te observeren hoe de deeltjes zich gedragen in verschillende toestanden, krijg je inzicht in de eigenschappen van stoffen.
🔗 Simulatie: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter-basics/latest/states-of-matter-basics_all.html?locale=nl
Open de simulatie en kies het tabblad 'Toestanden van materie'. Kies een stof (bijvoorbeeld Neon of Water) en observeer wat er gebeurt wanneer je de temperatuur verhoogt of verlaagt.
Beantwoord de volgende vragen terwijl je de simulatie gebruikt:
Beantwoord deze vragen zonder de simulatie te gebruiken:
Noteer in je eigen woorden wat je geleerd hebt over het deeltjesmodel. Welke fase vond je het meest verrassend? Waarom?