Pre-teaching - voorbeelden fysica

Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen fysica? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.

Voorbeeld 1: Optellen van krachten

sla link op in klembord

Kopieer

In deze opdracht herhaal je het optellen van krachten.

Bekijk volgende video’s:

sla link op in klembord

Kopieer

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Beantwoord de volgende vragen

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Welke twee methodes worden er getoond om krachten op te tellen?
    _________________________________________ en _____________________________________
  2. Kracht 1 = 5 N naar rechts, Kracht 2 = 3 N naar rechts → Wat is de resulterende kracht?
  3. Kracht 1 = 10 N naar rechts, Kracht 2 = 5 N naar links → Wat is de resulterende kracht?
  4. Kracht 1 = 8 N naar boven, Kracht 2 = 6 N naar links → Bereken de grootte van de resulterende kracht (Pythagoras)

Zelfcheckvraag

sla link op in klembord

Kopieer

Waarom is het belangrijk om bij krachten rekening te houden met de richting én de grootte?

De komende les

sla link op in klembord

Kopieer

Hou bij het begin van de volgende les je antwoorden klaar!

Richtlijnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Besteed maximaal 15 minuten aan deze opdracht.
  • Je hoeft geen perfecte antwoorden te geven — het gaat om voorbereiding.
  • We bespreken dit samen in de les, dus breng je antwoorden mee.

Voorbeeld 2: Het deeltjesmodel en de drie fasen

sla link op in klembord

Kopieer

In deze opdracht maak je kennis met het deeltjesmodel en de drie fasen van materie: vast, vloeibaar en gas. Je gebruikt hiervoor een interactieve simulatie van PhET. Door te observeren hoe de deeltjes zich gedragen in verschillende toestanden, krijg je inzicht in de eigenschappen van stoffen.

Verken de Phet-simulatie

sla link op in klembord

Kopieer

🔗 Simulatie: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter-basics/latest/states-of-matter-basics_all.html?locale=nl

Open de simulatie en kies het tabblad 'Toestanden van materie'. Kies een stof (bijvoorbeeld Neon of Water) en observeer wat er gebeurt wanneer je de temperatuur verhoogt of verlaagt.

Observatievragen

sla link op in klembord

Kopieer

Beantwoord de volgende vragen terwijl je de simulatie gebruikt:

  • Vaste stof:
    • Hoe bewegen de deeltjes?
    • Hoe dicht zitten ze op elkaar?
    • Veranderen ze van plaats?

  • Vloeistof
    • Hoe bewegen de deeltjes?
    • Hoe dicht zitten ze op elkaar?
    • Veranderen ze van plaats?

  • Gas:
    • Hoe bewegen de deeltjes?
    • Hoe dicht zitten ze op elkaar?
    • Veranderen ze van plaats?

Zelfcheckvragen

sla link op in klembord

Kopieer

Beantwoord deze vragen zonder de simulatie te gebruiken:

  1. Wat is het verschil tussen een vaste stof en een gas op vlak van deeltjesbeweging?
  2. Waarom kunnen gassen samengedrukt worden, maar vaste stoffen niet?
  3. Wat gebeurt er met de deeltjes als je een stof verwarmt?

Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Noteer in je eigen woorden wat je geleerd hebt over het deeltjesmodel. Welke fase vond je het meest verrassend? Waarom?

Richtlijnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Besteed maximaal 15 minuten aan deze opdracht.
  • Je hoeft geen perfecte antwoorden te geven — het gaat om voorbereiding.
  • We bespreken dit samen in de les, dus breng je antwoorden mee.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?