9
Pre-teaching in wetenschappen
Pre-teaching betekent dat je leerlingen voorafgaand aan een les of leeractiviteit al kort en gericht laat kennismaken met de kernbegrippen, vaardigheden of context van het onderwerp vóórdat ze die uitgebreid in de les leren. Je reikt hen essentiële bouwstenen aan zodat ze in de les zelf beter kunnen focussen op de diepgang en de verbanden die je aanbiedt en met meer zelfvertrouwen deelnemen aan de eigenlijke les. Uit onderzoek blijkt dat pre-teaching een gelijkaardig effect heeft als remediëring maar daarnaast een positief effect heeft op de betrokkenheid van de leerling.
Pre-teaching - voorbeelden fysica
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen fysica? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.
Pre-teaching - voorbeelden biologie
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen biologie? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.
Pre-teaching - voorbeeld chemie
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen chemie? Dit voorbeeld kan je alvast inspireren.
Practicum en STEM
Met dit leerplan realiseer je een aantal STEM-leerplandoelen of er komen labo- of productietechnieken aan bod. Deze tekst wil inspiratie aanreiken om practicum op een meer doelgerichte manier in te zetten. Uit vakdidactisch onderzoek blijkt immers dat (klassiek ingevuld) practicum niet zomaar leidt tot leeruitkomsten die leraren ervan verwachten.
Motivatie binnen natuurwetenschappen
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan natuurwetenschappen voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor natuurwetenschappen te versterken.
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC
De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.