Filter
Zoek
Functie
Bijvoorbeeld zorgcoördinator, technisch adviseur(-coördinator), inkoper ...
Zij die zich niet herkennen in één van de andere categorieën van functies
Locatie en datum
Postcode of gemeente
- Identiteitsdag startende leraren soAansluitend op de initiatieven voor beginnende leraren secundair onderwijs organiseert het vicariaat voor onderwijs een identiteitsnamiddag over de eigenheid van de job binnen de identiteit van het katholiek onderwijs.18 januari 2023Brugge
- Identiteitsdag startende leraren baoAansluitend op de initiatieven voor beginnende leraren basisonderwijs organiseert het vicariaat voor onderwijs een identiteitsnamiddag over de eigenheid van de job binnen de identiteit van het katholiek onderwijs.1 februari 2023Torhout
- Bij rouw en verlies op school zullen wij er zijn voor jou. (14 maart 2023)Tijdens deze vormingsdag willen wij je professioneel versterken in het omgaan met rouw en verlies. Spijtig genoeg worden er immers elke dag opnieuw scholen geconfronteerd met verliessituaties. Acute situaties vragen om een directe aanpak, maar ook doorheen het gewone schoolleven kunnen we de pijn om gemis (in de brede betekenis) ter sprake brengen. Zo sterken we onszelf als team en helpen we kinderen en jongeren om weerbaar in het leven te staan. We nemen het levensbeschouwelijke perspectief expliciet mee in deze vorming: wat betekent leven en dood voor christenen?14 maart 2023Mechelen
- Bezinning voor onderwijsmensen in de Abdij van AverbodeInzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist. Een ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ is er voor al wie in het onderwijs werkzaam is. Ze levert geen fast food voor onmiddellijke en concrete toepassingen in je beroepspraktijk, wel duurzame voedingsstoffen die een stevige fond leggen en lang doorwerken in je werk. Ze dringt binnen tot in de diepste vezels van je onderwijsleven en geeft er een toegevoegde adem aan. Reflecteren over de bronnen van je inzet in het onderwijs maakt deel uit van je deskundigheid, van je integrale vorming als onderwijsmens, van je beroepsspiritualiteit. Vanzelfsprekend heb je wel eens vers proviand nodig. Met voedzame ingrediënten. En in gepaste dosis. In een Bezinning voor onderwijsmensen vind je die.Meerdere dataTe bepalen
- Arrangementen vanuit de focus RKG uitwerken vanuit het schema ‘krachtige leeromgeving’In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie werken we verschillende arrangementen uit en hebben we oog voor de ontwikkelthema’s en de drie impulsen vanuit RKG. De teams kunnen uit een lijst van thema’s een keuze maken om deze praktisch te gaan uitwerken.Op aanvraag
- Op weg met Leeftocht Naomi in de klas: concrete pistes om te werken rond het jaarthema met jonge kinderenIn deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie krijgt het kleuterteam concrete pistes aangeboden om met jonge kinderen aan de slag te gaan met de verschillende maandthema’s van Leeftocht. Deze maandthema’s worden telkens vertaald naar concrete arrangementen voor in de klas. Die arrangementen zijn tijdloos en universeel, zodat ze ook op andere momenten in het jaar aangeboden kunnen worden.Op aanvraag
- RKG-activiteiten spelenderwijs verbinden in alle hoeken!Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. Godsdienstige activiteiten doe je niet geïsoleerd met de kinderen. Hoe kun je ze integreren in de verschillende hoeken en in je klasmilieu? Wat doe je dan met de godsdiensthoek? In deze sessie krijg je concrete ondersteuning bij het geïntegreerd werken rond godsdienst in je klas.Op aanvraag
- Rituelen en de godsdiensthoek in de kijkerSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie kun je je verdiepen in de impuls ‘klasrituelen, vieren en vieringsmomenten’. Je leert er hoe je symbolen en rituelen op een zinvolle manier aan bod kunt brengen bij jonge kinderen. Je koppelt ze aan bijbelverhalen, Gods- en Jezusbeelden. Je krijgt ook heel wat ideeën aangereikt om een eigen rituelenkoffer te maken en om met de rituelen tot vieren te komen. Je krijgt ook concrete tips om de eigen godsdiensthoek waardevol te gaan verrijken. Eventueel gaan we eens op stap in de klasjes en krijg je waardevolle direct bruikbare tips.Op aanvraag
- Diversiteit: hoe anders is anders?Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met de impulsen en hier rond bidden met jonge kinderen. Je krijgt heel wat antwoorden op veel gestelde vragen. Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing …). In een katholieke dialoogschool worden alle kinderen gastvrij onthaald, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond. Je leert in deze sessie kritisch-creatief omgaan met wat eigen is en wat anders is. Zo krijg je concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de eigen klasgroep kunt omgaan met betrekking tot RKG.Op aanvraag
- Bidden, een waaier van mogelijkhedenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met de impulsen en hier rond bidden met jonge kinderen. Je krijgt heel wat antwoorden op veel gestelde vragen. Bidden met jonge kinderen, hoe begin je eraan? Jonge kinderen beleven deugd aan rustig worden en tot stilte komen. Die stilte-ervaring nemen we als basis voor gebedsopvoeding. Een gebedswaaier helpt je om te kijken waar en op welk moment je met de kinderen kunt bidden en hoe je een gebedsritueel kunt opbouwen. Je leert verschillende soorten gebedjes kennen, waarbij je ook oog leert hebben voor de levensbeschouwelijke verscheidenheid in je klas.Op aanvraag
- Prentenboeken, brugverhalen als opstap naar BijbelverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met ervaringen. Prentenboeken spreken jonge kinderen aan en bieden een schat aan mogelijkheden. In deze sessie krijg je concrete suggesties over hoe je waardevolle prentenboeken kunt inzetten als brugverhalen.Met een goede verdieping wordt de link gelegd met bijbelverhalen. De praktijkgerichte aanpak bied je heel wat inspiratie voor de eigen klaspraktijk.Op aanvraag
- Kijk wat een dik boek! – WonderverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met bijbelverhalen. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met bijbelverhalen, wonderverhalen bij jonge kinderen. In deze basissessie werken we concreet met enkelewonderverhalen en krijg je zicht op welke manier we dit vertellen bij jonge kinderen. Hoe breng je bijbelverhalen aan in de klas? Hoe kun je met Jezusbeelden aan de slag gaan? Vanuit een concreet bijbelverhaal dat verkend, verdiept en verwerkt wordt krijg je de nodige handvaten voor de eigen klaspraktijk en ga je met een rugzak vol inspiratie en concrete suggesties terug naar je klas.Op aanvraag
- Kijk wat een dik boek! – Basissessie bijbelverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met bijbelverhalen. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met bijbelverhalen bij jonge kinderen. In deze basissessie werken we concreet met enkele bijbelverhalen en krijg je zicht op welke bijbelverhalen we vertellen bij jonge kinderen. Hoe breng je bijbelverhalen aan in de klas? Hoe kun je met Jezusbeelden aan de slag gaan? Vanuit een concreet bijbelverhaal dat we verkennen verdiepen en verwerken krijg je de nodige handvaten voor de eigen klaspraktijk.Op aanvraag
- De ontwikkelthema’s RKG in ZILL praktisch verdiepenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. De ontwikkelthema’s krijgen in deze sessie meer concrete invulling doordat ze gekoppeld worden aan de drie impulsen: ervaringen en belevingen (ook prentenboeken), bijbelverhalen en rituelen. Je krijgt heel wat inspiratie mee om godsdienst echt te beleven met de kinderen. We bouwen samen een arrangement op met de focus op RKG.Op aanvraag
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: een kijkje door de ZILL-brilSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. In deze basissessie kom je alles te weten over RKG en ZILL. Het ontwikkelveld RKG wordt volledig doorgenomen.Doorde vele concrete voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk krijg je voldoende bagage mee om er zelf mee aan de slag te gaan.Op aanvraag