- Pastorale dag ‘De school als wondere ruimte’Deze pastorale dag wil concrete inspiratie en werkvormen aanbieden om de verschillende maandthema’s van Leeftocht bij collega’s en leerlingen binnen te brengen. We doen dit aan de hand van een creatief GPS-parcours (Gedeelde Passie voor Schoolpastoraal) met inspirerende verhalen, originele praktijkvoorbeelden en wandelgesprekken. Via het werkboekje dat je meekrijgt en de link naar het digitale materiaal kan je alles nadien ook gebruiken bij jou op school.28 september 2023Gent
- Netwerk rouw en verlies op schoolTijdens dit lerend netwerk willen wij je professioneel versterken in het omgaan met rouw en verlies. Spijtig genoeg worden er immers elke dag opnieuw scholen geconfronteerd met verliessituaties. Acute situaties vragen om een directe aanpak, maar ook doorheen het gewone schoolleven kunnen we de pijn om gemis (in de brede betekenis) ter sprake brengen. Zo sterken we onszelf als team en helpen we kinderen en jongeren om weerbaar in het leven te staan. We nemen het levensbeschouwelijke perspectief expliciet mee in deze vorming: wat betekent leven en dood voor christenen?Meerdere dataBrugge
- Identiteitsdag startende leraren soAansluitend op de initiatieven voor beginnende leraren secundair onderwijs organiseert het vicariaat voor onderwijs een identiteitsnamiddag over de eigenheid van de job binnen de identiteit van het katholiek onderwijs.24 januari 2024Brugge
- Identiteitsdag startende leraren baoAansluitend op de initiatieven voor beginnende leraren basisonderwijs organiseert het vicariaat voor onderwijs een identiteitsnamiddag over de eigenheid van de job binnen de identiteit van het katholiek onderwijs.7 februari 2024Torhout
- Bij rouw en verlies op school zullen wij er zijn voor jouTijdens deze vormingsdag willen wij je professioneel versterken in het omgaan met rouw en verlies. Spijtig genoeg worden er immers elke dag opnieuw scholen geconfronteerd met verliessituaties. Acute situaties vragen om een directe aanpak, maar ook doorheen het gewone schoolleven kunnen we de pijn om gemis (in de brede betekenis) ter sprake brengen. Zo sterken we onszelf als team en helpen we kinderen en jongeren om weerbaar in het leven te staan. We nemen het levensbeschouwelijke perspectief expliciet mee in deze vorming: wat betekent leven en dood voor christenen?Meerdere dataOp locatie
- Bezinning voor onderwijsmensen in de Abdij van AverbodeInzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist. Een ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ is er voor al wie in het onderwijs werkzaam is. Ze levert geen fast food voor onmiddellijke en voor onmiddellijke en concrete toepassingen in je beroepspraktijk, wel duurzame voedingsstoffen die een stevige fond leggen en lang doorwerken in je werk. Ze dringt binnen tot in de diepste vezels van je onderwijsleven en geeft er een toegevoegde adem aanReflecteren over de bronnen van je inzet in het onderwijs maakt deel uit van je deskundigheid, van je integrale vorming als onderwijsmens, van je beroepsspiritualiteit. Vanzelfsprekend heb je wel eens vers proviand nodig. Met voedzame ingrediënten. En in gepaste dosis. In een Bezinning voor onderwijsmensen vind je die.Meerdere data
- Een kijkje door de ZILL-bril. Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen eenvoudig bekekenWil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Meerdere dataOp locatie
- Een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelverhaal ontdekken en praktisch uitwerken voor in de klas? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Een duik in de boekenhoek: prentenboeken koppelen aan BijbelverhalenWil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Godsdienstactiviteiten spelenderwijs verbinden in alle hoekenWil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je weten hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken en in de klas? Schrijf je dan zeker in, je krijgt de kans om actief verschillende hoeken te ontdekken.Meerdere dataOp locatie
- Een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. We koppelen Bijbelverhalen en Jezusbeelden en kijken hoe we vanuit Bijbelverhalen rituelen kunnen koppelen.Meerdere dataOp locatie
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen verdiepen met praktische voorbeeldenWil je meer weten over hoe je de doelen van godsdienst kan inzetten bij jonge kinderen? Wil je oefenen door prentenboeken, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en rituelen te koppelen aan de doelen? Breng dan een eigen prentenboek mee en ga mee op ontdekking.Meerdere dataOp locatie
- Diversiteit binnen RKG: we zetten onze andere bril opIeder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met bertrekking tot RKG. Wil je meer weten hoe je met het doel RKlg4: werken vanuit levensbeschouwelijke diversiteit in de kleuterklas aan de slag kan? Wil je vanuit diversiteit je thema’s RKG rijker maken? Tijdens dit initiatief oefenen we het koppelen van het doel RKlg4 met de andere ontwikkelthema’s 2 tot en met 5. Wil je kennis maken met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden, dan is deze sessie een aanrader.Meerdere dataOp locatie
- Werken rond een (jaar)thema in de klas rond godsdienstTijdens deze sessie maak je kennis met een jaarthema voor RKG in de (kleuter)school. Tijdens deze nascholing gaan we aan de slag met verschillende thema’s die we verbinden met RKG.Meerdere dataOp locatie
- Werken rond een (jaar)thema in de klas rond godsdienstTijdens deze sessie maak je kennis met een jaarthema voor RKG in de (kleuter)school. Tijdens deze nascholing gaan we aan de slag met verschillende thema’s die we verbinden met RKG.Op aanvraag
- Godsdienstactiviteiten spelenderwijs verbinden in alle hoekenWil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je weten hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken en in de klas? Schrijf je dan zeker in, je krijgt de kans om actief verschillende hoeken te ontdekken.Op aanvraag
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen verdiepen met praktische voorbeeldenWil je meer weten over hoe je de doelen van godsdienst kan inzetten bij jonge kinderen? Wil je oefenen door prentenboeken, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en rituelen te koppelen aan de doelen? Breng dan een eigen prentenboek mee en ga mee op ontdekking.Op aanvraag
- Een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelverhaal ontdekken en praktisch uitwerken voor in de klas? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. We koppelen Bijbelverhalen en Jezusbeelden en kijken hoe we vanuit Bijbelverhalen rituelen kunnen koppelen.Op aanvraag
- Een kijkje door de ZILL-bril. Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen eenvoudig bekekenWil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Een duik in de boekenhoek: prentenboeken koppelen aan BijbelverhalenWil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Diversiteit binnen RKG: we zetten onze andere bril opIeder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met bertrekking tot RKG. Wil je meer weten hoe je met het doel RKlg4: werken vanuit levensbeschouwelijke diversiteit in de kleuterklas aan de slag kan? Wil je vanuit diversiteit je thema’s RKG rijker maken? Tijdens dit initiatief oefenen we het koppelen van het doel RKlg4 met de andere ontwikkelthema’s 2 tot en met 5. Wil je kennis maken met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden, dan is deze sessie een aanrader.Op aanvraag