24 april 2025 – Stappenplan naar inclusiever onderwijs

Voor het tweede, zo mogelijk nóg belangrijkere thema van de vergadering moest bij de drie ingediende vragen om uitleg (nwvr: Karolien Grosemans stelde haar vraag door agendaproblemen niet, maar kwam later nog wel tussen als interveniënt) nog een soortgelijke interpellatie van Mercina Claesen worden toegevoegd. Het ging om een erg belangrijke visienota die de Vlaamse regering op 4 april 2025 goedgekeurd had. Het was de eerste concrete stap in een gepland systeemveranderingsproces waarvan we in de Onderwijscommissie al enkele precedenten hadden kunnen noteren: vraag om uitleg op 13 maart 2025, vraag om uitleg op 20 maart 2025 en gedachtewisseling op 9 januari 2025. De totale bespreking nam niet onverwacht één uur in beslag, maar eigenlijk ging het overgrote deel van de vragen en antwoorden over elementen die allemaal in die intussen publiek beschikbare visienota stonden of al aan bod kwamen bij de eerdere parlementaire besprekingen. Die visienota is in een aantal opzichten al redelijk concreet, maar uiteraard is de verdere invulling voor later. Dus daarop kon minister Demir ook niet vooruitlopen.

Daarnaast wijs ik nog kort op deze interessante elementen:

  • de infrastructurele dimensie van dit verhaal, die beide vragenstellers inbrachten: minister Demir antwoordde dat zgn. campusscholen voorrang konden krijgen bij bouwprojecten;
  • de mandaatsvergoeding voor houders van een Ba-na-Ba Zorgverbreding en Remediërend leren, wanneer zo iemand van het buitengewoon onderwijs overstapte naar het gewoon onderwijs om daar bijvoorbeeld directeur te worden: die mandaatsvergoeding bleek toenmalig Onderwijsminister Pascal Smet ingevoerd te hebben en minister Demir zou ook dat punt meenemen bij de discussie over de professionalisering van het onderwijspersoneel;
  • het zgn. Universal Design for Learning (UDL), waarover interveniënt Kim Buyst een interessante ervaring vertelde uit de Antwerpse Kempen; interveniënt Koen Daniëls bracht dat vervolgens in verband met de hangende minimumdoelen basisonderwijs (ook voor kleuters) en de vaststelling dat een attestering voor ASS (cf. Type 9) in Vlaanderen veel meer voorkwam dan elders (cf. het lopende onderzoek daarover), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de precieze betekenis van zijn redenering niet helemaal vatte. Ik moet hem eens bellen, denk ik.

Tot slot hoef ik niet te herhalen dat ik zelf bij mijn eerdere commentaren over deze grootscheepse en complexe operatie blijf.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio