Voor het tweede, zo mogelijk nóg belangrijkere thema van de vergadering moest bij de drie ingediende vragen om uitleg (nwvr: Karolien Grosemans stelde haar vraag door agendaproblemen niet, maar kwam later nog wel tussen als interveniënt) nog een soortgelijke interpellatie van Mercina Claesen worden toegevoegd. Het ging om een erg belangrijke visienota die de Vlaamse regering op 4 april 2025 goedgekeurd had. Het was de eerste concrete stap in een gepland systeemveranderingsproces waarvan we in de Onderwijscommissie al enkele precedenten hadden kunnen noteren: vraag om uitleg op 13 maart 2025, vraag om uitleg op 20 maart 2025 en gedachtewisseling op 9 januari 2025. De totale bespreking nam niet onverwacht één uur in beslag, maar eigenlijk ging het overgrote deel van de vragen en antwoorden over elementen die allemaal in die intussen publiek beschikbare visienota stonden of al aan bod kwamen bij de eerdere parlementaire besprekingen. Die visienota is in een aantal opzichten al redelijk concreet, maar uiteraard is de verdere invulling voor later. Dus daarop kon minister Demir ook niet vooruitlopen.
Daarnaast wijs ik nog kort op deze interessante elementen:
Tot slot hoef ik niet te herhalen dat ik zelf bij mijn eerdere commentaren over deze grootscheepse en complexe operatie blijf.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de visienota en het stappenplan voor een inclusiever onderwijs van Gianna Werbrouck en over de plannen voor een hervorming van het buitengewoon onderwijs van Loes Vandromme en Interpellatie over de plannen in de visienota 'Stappenplan richting een inclusiever onderwijs' van Mercina Claesen” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen