Deze vraag om uitleg was weken geleden al uitgesteld, maar het kwam er nu toch nog van. Vragensteller Karolien Grosemans gebruikte als een van haar bronnen deze communicatie van minister Demir en verwees ook naar de plenaire vergadering van 22 januari 2025. Inhoudelijk: een transversaal verhaal (Welzijn, Jeugd en Binnenlands Bestuur), waarin ook Onderwijs betrokken was, met ook een samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Opgroeien en het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD), waar Onderwijs geen deel van uitmaakte.
Minister Demirs antwoord werd zelfs heel persoonlijk: ze werd zelf tijdens een schoolbezoek geconfronteerd met een tiental leerlingen die het zeer extremistische gebaar van de zgn. Grijze Wolven naar haar maakten. Er bestaat hier een probleem, maar hoe groot dat probleem is, daarvoor is het wachten op de resultaten van de lopende bevraging waarnaar vragensteller Grosemans verwees. Na een tussentijdse rapportering dezer dagen zou in september 2025 het eindrapport opgeleverd worden. Een nieuw actieplan ter zake zou rond die tijd ook op de Vlaamse regering geagendeerd worden. Uit de bespreking bleek voorts dat er al wel degelijk kaders bestonden om te reageren op dat soort onoorbaar gedrag. In sommige scholen waren er al goede praktijken op dat vlak en bovendien bestond ook nu al de verplichting om de zgn. LIVC’s in te lichten bij zulke problemen. De website van het Departement Onderwijs bevat ook heel wat nuttige informatie.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over radicalisering in het onderwijs en de rol van het OCAD van Karolien Grosemans” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen