23 april 2025 – Begrotingsproblemen bij beleidsdomein Onderwijs

Beide actuavragenstellers hadden het artikel in De Morgen van 18 april 2025 gelezen, waarin minister Zuhal Demir uitspraken gedaan had over de onderwijsbegroting. Ik, eerlijk gezegd, om 13.56 u op deze woensdag 23 april 2025… nog niet. Gelezen, bedoel ik. Blijkbaar had ik toch een ietwat moeilijke overgang gemaakt van vakantiemodus naar werkmodus, want ik realiseerde me zelfs op dat vermelde uur pas dat het woensdag was in een gewone werkweek, ondanks de voorbije paasmaandag, dus… ook plenaire vergadering van het Vlaams Parlement.

Maar geen nood, wat het mij alweer enigszins makkelijk maakte, was dat het bewuste DM-artikel netjes diverse (financiële) onderwijsdossiers oplijstte die de voorbije weken en maanden al voorwerp geweest waren van parlementaire vragen: masteropleiding basisonderwijs, verloning van directeurs, Digisprong. Het DM-artikel voegde bij monde van KU Leuven-(onderwijs)economieprofessor Kristof De Witte nog wel een recent IMF-rapport over België toe, dat bij mijn weten voor Onderwijs nog niet aan bod gekomen was, noch in de Onderwijscommissie, noch in de plenaire vergadering, maar dat rapport kwam hier voorts trouwens evenmin ter sprake.

Wat kon ik uit de parlementaire bespreking over deze actuele onderwijsvragen hier dan nog aan relevants noteren, na een overigens voorafgaand, nodeloos ellenlang actuadebat over het zgn. Vlaams Defensieplan, incl. heel wat voorspelbare, politieke commotie en dito theater (nwvr: intussen wees de klok 16.57 u aan, toen parlementsvoorzitter Freya Vandenbossche wijselijk het actuadebat afsloot en de vergadering 10 minuten schorste)? Wel…om weer eerlijk te zijn, er viel niets bijkomends te noteren, behalve dan dit:

  • het dossier van digitalisering (Digisprong) zou nu vrijdag op de Vlaamse regering geagendeerd worden; dat was alvast concreet;
  • het dossier van de master basisonderwijs had de minister nog maar pas van de NVAO ontvangen;
  • de andere drie, door de minister vermelde werven waren opgestart: de extra 55 miljoen euro voor bso/tso-studierichtingen; een evenwichtig voorstel inzake het (inschrijvingsgeld in het) volwassenenonderwijs zou in het nakende ontwerp van programmadecreet staan; voor het dossier van de 35%-loonspanning voor directeurs (cf. cao XII) was geen specifieke timing gepland, en de middelen om van de huidige 31%-spanning naar die 35%-spanning te gaan moesten nog gezocht worden; wat de timing van die drie dossiers betrof, daarvoor gold niet “2025” in het kader van de zgn. resolutie-Jos De Meyer, want daarvoor was nog tijd;
  • en voor het overige: een regeerakkoord met een programma voor 10 jaar (nwvr: mijn eigen inschatting) kon inderdaad bezwaarlijk verwacht worden gerealiseerd te worden in één werkjaar; vragensteller D’Hose zag de grootste efficiëntiewinst in een rationalisatie van het secundair onderwijs en interveniënt Goeman voegde daar nog haar stokpaardje van de levensbeschouwelijke vakken aan toe (nwvr: afwachten maar, zoals ik al eerder schreef); relevant daarbij was alvast dat de minister meldde dat de daarmee geplande besparingen volgens afspraak niet elders in Onderwijs gespendeerd konden worden, maar in (een) ander(e) beleidsdomein(en).

Finaal bedacht ik na alle tussenkomsten dat de minister in de toekomst toch misschien beter maar eens twee keer nadacht, voor ze nog eens zou communiceren over “regeringsonderhandelingen in commissietjes”…

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de begrotingsonzekerheid en uitgestelde beslissingen die het onderwijsbeleid ondermijnen van Kim Buyst en over de uitspraken van de minister over de begrotingsproblemen bij het beleidsdomein Onderwijs van Stephanie D'Hose” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio