24 april 2025 – Serie 'Adolescence' als lesmateriaal

En deze vraag van ook een nieuw parlementslid, Kim Buyst, gaf mij nog een bijkomend, verwant gevoel na de net voorafgaande vragen van M’Hamed Kasmi en Gianna Werbrouck: ik heb soms de indruk namelijk dat politici, zelfs soms als ze net voordien zelf lesgaven, vergeten dat goede leraren sowieso constant zelf op zoek zijn naar relevant, actueel lesmateriaal (nwvr: vrijheid van onderwijs in brede zin, weet je wel, beste lezer) en voor hun dagelijkse onderwijsinhoudelijke en didactische beslissingen geen politici noch een overheid nodig hebben. Gelukkig leidde de bespreking finaal nog wel naar een voor leraren zinvolle wetenswaardigheid (cf. infra). Vergeet gelijk ook niet dat het hierover nog maar heel recent ook al ging.

Bijgevolg herhaalde minister Demir in haar antwoord het deel “gedrag” in het dossier van de minimumdoelen basisonderwijs. Een niet oncontroversieel deel overigens, maar oké. En voor het overige:

  • de bedoelde wetenswaardigheid, al voorzichtig aangekondigd door interveniënt Koen Daniëls en nadien helemaal bevestigd door interveniënt Hannelore Goeman, betrof het antwoord van minister Cieltje Van Achter op een analoge vraag over ‘Adolescence’ in de Commissie voor Media eerder die ochtend: binnen de huidige regelgeving over auteursrechten kon inderdaad in de klas gewerkt worden met fragmenten van de tv-serie; dat was dus positief nieuws; interessant was ook nog wel de andere stem van Joren Vermeersch vier dagen later in De Standaard (voor abonnees) (“’Adolescence’ is fictie, geen lesmateriaal”), nochtans een partijgenoot van de twee ministers;
  • interveniënt Jan Laeremans zorgde tussendoor voor ook een enigszins afwijkende stem, die enige commotie meebracht, maar finaal had hij toch niets tegen het gebruik van zulke fragmenten als lesmateriaal;
  • en cours de route leerden we tot slot nog dat pedagogen Koen Daniëls en Loes Vandromme in hun lerarentijd destijds een beroep deden op Supernanny Wendy Bosmans (ook Dead Poets Society was een didactische aanrader volgens Vandromme); ik meen me van Bosmans te herinneren dat ze ooit op een parlementaire CD&V-kieslijst stond (CD&V toen nog met hoofdletters).

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de serie 'Adolescence' als lesmateriaal van Kim Buyst” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio