- Leercoaching II: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn.25 februari 2025Brussel
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag