- WACHTLIJST Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgeving WACHTLIJSTTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannenDe context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.3 oktober 2025Gent
- Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.Meerdere dataOp locatie
- Help, mijn leerlingen kunnen/willen niet leren en doen niets met mijn tips! Wat nu?Vraag je je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks al je inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, te makkelijk of gaat het tempo niet goed? Merk je dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zie je dat ze wel willen, maar niet weten hoe ze moeten leren? Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jou mee aan de slag. In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgen.Meerdere dataOp locatie en online
- "Help, mijn leerlingen kunnen/willen niet leren en doen niets met mijn tips! Wat nu?" Traject op maatVragen jullie je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks alle inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, voor anderen te makkelijk, of loopt het tempo niet goed? Merken jullie dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zien jullie dat ze wel willen, maar niet goed weten hoe ze moeten leren? Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jullie mee aan de slag.In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgenOp aanvraag
- Van leerplandoelen naar groeigerichte evaluatie in NederlandsSamen verkennen we hoe je in het vak Nederlands zinvolle en leerplangerichte evaluatie kan inzetten die leerlingen motiveert en ondersteunt in hun groei en word je geïnspireerd om evalueren niet langer als eindpunt te zien, maar als krachtige hefboom voor leren.Meerdere dataOp locatie
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Effectief aan de slag met "leren leren" op school en in de klasTijdens dit initiatief wordt je geïnformeerd over de visie op "leren leren" in de context van een kennisrijk curriculum. Je maakt ook kennis met effectieve leerstrategieën die zowel in de kleuter- als in de lagere school ingezet kunnen worden in diverse leeractiviteiten.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Lerend netwerk: effectieve leerstrategieën integreren in verschillende disciplinesWist je dat leerlingen daadwerkelijk kunnen ‘leren leren’ met effect?Tijdens dit initiatief verdiep je je in effectieve leerstrategieën in het kader van een kennisrijk curriculum. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze leerstrategieën zo functioneel mogelijk te gebruiken in bijvoorbeeld wiskunde, Nederlands en wetenschappen & technologie. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het inzetten van leerstrategieën in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school.Interessante praktijkvoorbeelden ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in onze Nieuwsbrief ‘Uit het werkveld’.Meerdere dataOp locatie