Verdiep je in Leren leren via onderbouwde bronnen en ga aan de slag met instrumenten in de klas en op school.
Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and Instruction, 7(2), 161–186. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00015-1
Departement Onderwijs en vorming (1998). Leren Leren: Leergebiedoverschrijdende eindtermen. Geraadpleegd op 5 januari J2021, van de website van de Vlaamse overheid.
Dijkstra, P. (2015). Zelfregulerend leren: Effectiever leren met leerstrategieën. Amsterdam: Dijkstra & Boom uitgevers.
Gerats, K. & van der Mark, J. (2020). Zelfregulatie in een notendop. Helmond: Uitgeverij OMJS.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2018). Zin in leren! Zin in leven!: leerplanboek. Brussel: Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Pintrich, P. R. (2004). A Conceptual Framework for Assessing Motivation and Self-Regulated Learning in College Students. Educational Psychology Review, 16, 385-407. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-004-0006-x
Van Keer, H. (2020). Expertenopdracht zelfregulerend leren. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming.
Winne, P. H. (2011). A cognitive and metacognitive analysis of self-regulated learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Educational psychology handbook series. Handbook of self-regulation of learning and performance (p. 15–32). Routledge/Taylor & Francis Group.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory into Practice, 41, 64-70. http://dx.doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Inspirerende praktijkbijdragen met dank aan: Jef Stappaerts, Karin Van Dommelen