Op welke manier zet je een schoolbeleid in verband met Leren leren op touw?
De implementatie van ‘Leren leren’ op school die de continuïteit van het ontwikkelproces tot zelfregulerende lerende verzekert, wordt alvast door de desbetreffende doelen en ontwikkelstappen in het leerplan gefaciliteerd. Maar zonder de inspanningen van het volledige team voor een schoolbrede aanpak, die opgenomen staat in het schoolwerkplan, is er echter geen garantie op succes.
Uit onderzoek blijkt dat volgende factoren de implementatie van ‘Leren leren’ op school bevorderen:
Bij het ontwerpen van een leerlijn voor de eigen school is het aangewezen om de focus op schoolniveau te bepalen en de antwoorden op de volgende drie vragen mee te nemen:
Onderstaande methodiek kan je daartoe hanteren op een personeelsvergadering of pedagogische studiedag.
Alle leraren lezen de doelen in verband met ‘Leren leren’ in het leerplan.
Ze
In heterogene groepen bespreken leraren hun bevindingen bij de doelen.
Ze:
Het team:
Aangezien de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de context in elke school anders zijn, zal ook de gradueel opgebouwde leerlijn en overeenkomstige systematische aanpak verschillen van school tot school.