Concrete voorbeelden van een aantal leerstrategieën die Vlaamse leerlingen maakten
Hier komen voorbeelden die we in de loop van het schooljaar verzamelen.
Laat je inspireren door de themapagina leren leren van het basisonderwijs.
Op de themapagina redelijke aanpassingen vind je tips om het leren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te versterken.
Leren leren is sterk verbonden met evalueren. Hierover vind je meer informatie op de themapagina evalueren in het secundair onderwijs.
Ten slotte verwijzen we graag naar het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Hier kun je meer informatie vinden bij de bouwsteen 'Goed onderwijs'.
Er is heel wat interessant materiaal te vinden, o.a. op de site van Klasse. We maakten alvast een selectie:
- De essentie vatten kan je al op een post-it.
- Effectief les geven: waarom je van spieken sneller leert.
- Leerstrategieën met effect: waarom je moet vergeten vóór je kan leren.
- Leren leren: waarom je van elke toets slimmer wordt.
- Met een vak 'leren leren' kom je er niet.
- Met deze 6 leerstrategieën leren je leerlingen beter.
- Podcast: Zo blok je het best volgens de wetenschap.
- Toolbox zelfregulerend leren
- Videoreeks: leerstrategieën die effectief zijn in de klas.
- Waarom leren als google alles weet?
- Waarom leren altijd lastig moet zijn.
- Wat elke leraar moet weten over het tienerbrein.
- Wijze lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
- Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
- ZoLeerRijk
Camp, G., & de Bruin, A.B.H. (2013, September). Leerstrategieën als brug tussen cognitieve psychologie en onderwijspraktijk. Onderwijsinnovatie, 3, 17-23.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2015, January). What works, what doesn't. Scientific American Mind, 47-53.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Ten Brink Uitgevers.