- Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.Te bepalenTe bepalen
- Help, mijn leerlingen kunnen/willen niet leren en doen niets met mijn tips! Wat nu?Vraag je je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks al je inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, te makkelijk of gaat het tempo niet goed? Merk je dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zie je dat ze wel willen, maar niet weten hoe ze moeten leren? Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jou mee aan de slag. In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgen.Meerdere dataOp locatie en online
- "Help, mijn leerlingen kunnen/willen niet leren en doen niets met mijn tips! Wat nu?" Traject op maatVragen jullie je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks alle inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, voor anderen te makkelijk, of loopt het tempo niet goed? Merken jullie dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zien jullie dat ze wel willen, maar niet goed weten hoe ze moeten leren? Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jullie mee aan de slag.In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgenOp aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag