- Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijsHoe bouw je als schoolleider aan rust, duidelijkheid en betrokkenheid in elke klas én binnen je schoolteam?Wat betekent sterk klasmanagement in de praktijk, en hoe hangt dit samen met effectieve didactiek?Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de bouwstenen van een krachtige leeromgeving, waarin zowel lesgeven als leren optimaal tot hun recht komen.We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruit kan zien en hoe je deze op maat van jouw schoolcontext vormgeeft.Samen zoeken we naar een werkbaar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming — met oog voor de noden van je lerarenteam én je leerlingen.Deze sessie biedt directies handvatten om hun team te ondersteunen in het versterken van klasmanagement en leeromgeving, met impact op het hele schoolgebeuren.27 november 2025Online
- SOKC Impulsdag: kleine bewegingen van verzetWe onderzoeken hoe kleine, artistieke en educatieve ingrepen een vorm van verzet kunnen zijn tegen een wereld die steeds complexer, sneller en normatiever wordt. Kunst kan daarbij een manier zijn om andere perspectieven toe te laten, tegenstemmen te laten horen en subtiel maar betekenisvol ruimte te maken voor een open dialoog, verbeelding en verandering.Als leraar of begeleider kan je leerlingen kansen geven om zelf, klein maar wezenlijk in te grijpen met andere vormen van samenwerking en kritisch denken. Tijdens deze dag reiken we je inspiratie, concrete methoden en theoretische kaders aan om dit samen met je leerlingen in de praktijk te brengen.26 maart 2026Gent
- SO Taalbeleid. Lezen in alle vakken, focus omgaan met teksten in niet-taalvakkenOok in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten: tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan.Tijdens dit traject verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan om hun leesbegrip én leerprestaties te bevorderen.Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is dit traject misschien wel iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent