Krachtlijn 5 - Leerplandoel K2 (D')


Domeinoverschrijdend 

Domeingebonden 

Dubbele finaliteit 

LPD K2 De leerlingen identificeren historische argumenten in actuele debatten. 
//

Waarom?

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen bereiden zicht met dit doel al voor op de derde graad om daar verder te werken rond historische argumentatie.  

Wat?

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen leggen een verband tussen verleden en heden en weten dat het verleden gebruikt wordt in actuele debatten. 

Aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

Ook hier moeten we waakzaam zijn voor presentisme. Het aanbieden van een historische context blijft een noodzaak.  

Hoe?

sla link op in klembord

Kopieer

Enkele mogelijke insteken:

  • De apologetische kerkgeschiedenis van katholieken en protestanten hadden het verleden nodig in hun onderlinge strijd.  
  • De kernwoorden van het verlichtingsdenken Liberté, Egalité en Fraternité kunnen ook een mooie insteek vormen.  

×
Kijkt als...
Niveau
Regio