Krachtlijn 2 - Leerplandoel 10 (D') - 10 (D)


Domeinoverschrijdend 

Domeingebonden 

Dubbele finaliteit 

LPD 10+ De leerlingen vergelijken bestudeerde samenlevingen uit de middeleeuwen en vroegmoderne tijd met samenlevingen uit vroegere en latere periodes.  
LPD 10+ De leerlingen vergelijken bestudeerde samenlevingen uit de middeleeuwen en vroegmoderne tijd met samenlevingen uit vroegere en latere periodes. /

Waarom?

sla link op in klembord

Kopieer

Een chronologisch curriculum kan ertoe leiden dat de lessen een beetje ‘opgesloten’ geraken binnen een periode. Deze doelstelling nodigt uit om in die groepen of bij die leerlingen die de ruimte hebben de oefening te maken om over de grenzen van de periodes heen te kijken.  

Wat?

sla link op in klembord

Kopieer

Een traditionele vergelijkingsoefening van samenlevingen maar nu over de bestudeerde periodes heen.  

Aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

Dit soort oefeningen bestaat meestal uit een terugblik naar wat al gekend is. Als extraatje kan je leerlingen eens laten nadenken hoe iets zal evolueren in de volgende, nog niet of nauwelijks geziene periodes.  

Bij een vergelijking ligt de focus vaak op gelijkenissen en continuïteit, terwijl de verschillen even belangrijk zijn. Die wijzen immers op het eigene van een samenleving of periode, iets wat in historisch denken veel aandacht krijgt. Anders dreigt geschiedenis te eindigen in weinig genuanceerde lessen of wetmatigheden die een vals gevoel van houvast geven. 

Een reëel risico bij het vergelijken van samenlevingen uit verschillende periodes, is dat leerlingen een vermeende opgaande lijn gaan ontwaren, gaan denken dat er sprake is van ‘vooruitgang’; terwijl het eigenlijk eerder een kwestie is van de antwoorden die samenlevingen geven op omstandigheden waarmee zij zich geconfronteerd zien, volgens de middelen die voorhanden zijn en waarmee ze creatief kunnen om springen.  

Dit doel moeten we niet groter maken dan het is. Leerlingen vergelijken automatisch vroeger en nu. In dit doel wordt dit nu geëxpliciteerd. Dit geeft kansen voor de leraar om hierop in te gaan. 

Hoe?

sla link op in klembord

Kopieer

Maak hiervoor eventueel gebruik van schrijfkaders:  

Hoewel … en … verschillend zijn, lijken ze op sommige punten heel erg op elkaar. Ze hebben bijvoorbeeld allebei …    
Een andere overeenkomst is dat …    
De … is dezelfde als …    
Ze lijken ook op elkaar omdat …    
Ten slotte zijn ze allebei …

×
Kijkt als...
Niveau
Regio