In het kader van hun jaarthema organiseerde de lagere school KBO Mater van Oudenaarde een klimaatdag. Ze werkten daarbij volgens de fasen van de EDO-carrousel. Aan de hand van een centrale onderzoeksvraag brengen de leerlingen het thema in kaart, onderzoeken ze hun plaats in het systeem en denken ze na over wat ze uit zo’n themadag naar de toekomst kunnen meenemen.
Om het vluchtige karakter van een actiedag tegen te gaan, werkten we volgens de fasen van de EDO-carrousel, een methodiek van educatie voor duurzame ontwikkeling.
De centrale vraag wordt gelanceerd in de turnzaal voor alle klassen: “Hoe gaan we om met de natuur/het klimaat? Welke gevolgen hebben bepaalde acties?”
We brengen aan de hand van een onderzoekend moment in kaart welke thema’s gelinkt zijn aan het klimaat.
Fase 3 en 4 van de EDO-carrousel: wat is mijn plaats in het systeem? En wat kan ik doen?
Het antwoord op deze vragen wordt duidelijk gedurende een aantal activiteiten die in groepjes uitgevoerd worden.
Doel: zoveel mogelijk truitjes verzamelen met de hele school.
Gemengde teams nemen het samen op voor het klimaat. Ze verzamelen truitjes door opdrachten uit te voeren. Per opdracht verdienen ze truitjes die worden opgehangen aan een grote flap met als titel: IK TREK HET ME AAN. Hierop staan ook de hoofden van alle kinderen van de school. Elke leerling krijgt een truitje aan.
In de turnzaal is er een centrale post waar de truitjes op de foto’s worden gekleefd. Hier voorzien we ook kleurpotloden/stiften/waskrijt om de truitjes te pimpen als er tijd over is.
Fase 5 vindt een eerste keer plaats in de grote groep. Aan de hand van enkele algemene vragen en de affiche met truitjes wordt stilgestaan bij de vraag welke inzichten we kunnen meenemen. Daarna wordt op deze vraag nog een keer dieper ingegaan in een apart besprekingsmoment per klas.
Surf naar Inspirerend burgerschap , educatie voor duurzame ontwikkeling, onderzoekend en ontwerpend leren voor mens en maatschappij