Publicatie: Liefde in tijden van katholieke dialoogschool

In dit derde boek uit de reeks 'Katholieke dialoogschool' wordt het project van de katholieke dialoogschool verder concreet gemaakt in bedenkingen rond drie woorden: dialoog, katholiek en liefde.

Het boek wordt hieronder dankzij de genereuze toestemming van uitgeverij Halewijn als pdf ter beschikking gesteld. De mooi vormgegeven uitgave kan bij nog steeds bij de uitgever besteld worden.

Inhoud

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Inleiding - p. 7
  2. Deel 1: Dialoog - p. 9
  3. Geloven in dialoog: de christelijke stem - p. 11
  4. Wat betekent 'dialoog' in de katholieke dialoogschool? - p. 21
  5. Deel 2: Katholiek - p. 37
  6. Wat betekent 'katholiek' in de katholieke dialoogschool? - p. 39
  7. Deel 3: Liefde - p. 57
  8. De smaak van Gods tederheid: Pastorale werking in de katholieke dialoogschool - p. 59
  9. Bijlage: De pastorale werking in de katholieke dialoogschool - p. 75
  10. Werkvragen - p. 79

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Katholieke dialoogschool mag dan een bekend begrip geworden zijn, zonder project is een concept een lege doos. Hoezeer de werkelijkheid ook belangrijker is dan de theorie, zonder visie geraakt elk pro-ject in ademnood. Met de boekenreeks ‘Katholieke dialoogschool’ wil Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in samenspraak met de KU Leuven, het project van de katholieke dialoogschool uitdiepen en van zuurstof voorzien. Belangrijker dan een boekenreeks zijn mensen. Elke katholieke dialoogschool steunt in elk facet op de motivatie en het engagement van mensen!

Drie woorden staan centraal in wat volgt: dialoogkatholiek en liefde. Mocht men aan honderd mensen vragen welke term niet in het rijtje past, dan is het resultaat gekend. Het is de pretentie van voorliggen- de bundel om aan te geven dat in de katholieke dialoogschool geen enkele van de drie termen adequaat te begrijpen is zonder de andere twee. Dit boek wil duiden hoe elk van die termen gezien kan worden in samenhang met het project van de katholieke dialoogschool. De hoofdstukken van dit boek zijn onderverdeeld volgens de drie centrale termen.

Dit boek beoogt niets minder dan een aanzet te zijn voor reflectie en actie in scholen. Hoe zien wij onze school? Wat voor school willen wij zijn? Hoe kunnen wij in onze unieke school het project van de katholieke dia- loogschool vorm geven? Hoe kan dit project mijn school versterken en verrijken? Om de reflectie hierover te ondersteunen staat aan het einde van het boek een lijst met ‘werkvragen’.

De paradox is dat het in de katholieke dialoogschool niet draait rond de katholieke dialoogschool. Het gaat in het project niet over het pro- ject, maar over mensen en hun vorming. Ook dit boek vertrekt dus van de overtuiging dat kwaliteitsvolle vorming de hele mens betreft en dus ook levensbeschouwing een constitutieve rol geeft. We hopen dat dit boek over dialoog, katholiciteit en liefde daaraan dienstig kan zijn.

Lieven Boeve, Jürgen Mettepenningen & Didier Pollefeyt

Download als pdf

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

Je hebt zin om zelf aan de slag te gaan en mee te bouwen aan de katholieke dialoogschool van je dromen? Hier vind je (binnenkort) inspiratiemateriaal! Je kunt in de database verschillende filters gebruiken om te vinden wat je nodig hebt. Je kunt deze filters ook combineren. Je kunt ook zelf nieuwe materialen aanbrengen via het contactadres op deze pagina. We delen die dan via deze database.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio