In dit tweede boek in de publicatiereeks 'Katholieke dialoogschool' krijgt de lezer dieper inzicht, op basis van wetenschappelijk-theologisch onderzoek, in wat bedoeld wordt met katholieke dialoogschool.
De theologische achtergrond van katholieke dialoogschool wordt belicht. De auteurs leggen uit hoe het team van een katholieke school de manier kan laten onderzoeken hoe alle betrokkenen naar de identiteit van de school kijken. Wie het boek doorleest, krijgt ook zicht op de manier waarop onderzoek de praktijk van een katholieke school kan verrijken.
Het boek is uitgegeven door uitgeverij Halewijn en wordt dankzij de genereuze toestemming van de uitgever hieronder als pdf ter beschikking gesteld. Het kan nog steeds in boekvorm bij Halewijn worden besteld.
Het is uitermate zinvol dat alle beleidsverantwoordelijken en betrokkenen van het katholiek onderwijs zich voortdurend bezinnen over fundamentele vragen van het eigen project:
Voorliggende studie is een vervolg op een eerste publicatie ‘Katholie- ke dialoogschool: eigentijds tegendraads’, verschenen in juni 2016 naar aanleiding van het Congres van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Daarin kon men reeds kennis maken met de spiritualiteit en de filo- sofie van de dialoogschool. In het voorwoord kondigde directeur-generaal Lieven Boeve daar meer initiatieven aan “gericht op vorming, begeleiding en ondersteuning”. ‘Katholieke dialoogschool: wissel op de toekomst’ is zo een initiatief.
Met onze publicatie bieden wij reflectiemateriaal aan dat gebaseerd is op theologisch en empirisch onderzoek aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. Het onderzoek naar de katholieke identiteit van het katholiek onderwijs in Vlaanderen heeft ons de overtuiging bijgebracht dat de katholieke dialoogschool een wissel op de toekomst is voor dat katholiek onderwijs. Voor de leden- en netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het dialoogmodel een opportuniteit met het oog op de inhoudelijke en strategische positionering in de onderwijswereld en de bredere maatschappelijke context.
We willen de lezer met de onderzoeksresultaten een inzicht geven in de achtergrond en de kansen van de katholieke dialoogschool. Het is onze hoop dat deze studie groeikracht mag geven aan het zaad van de katholieke dialoogschool.
Prof. Dr. Didier Pollefeyt