Wanneer wordt een IAC-verslag of OV4-verslag opgemaakt?

Vooraleer een IAC-verslag of OV4-verslag wordt opgemaakt, heb je als schoolteam al een hele weg afgelegd. Denk maar aan de voorafgaande fasen van brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg. Bij de realisatie van het zorgbeleid, had je er aandacht voor dat er:

  • maximaal ingezet werd op het realiseren van het GC
  • handelingsgericht en flexibel werd omgegaan met dat GC
  • waar nodig redelijke aanpassingen voorzien werden binnen dat GC
  • nagegaan werd of een oriëntering naar een ander GC dat beantwoordt aan de talenten en interesses van de leerling wenselijk en haalbaar is.

Het kan zijn dat het zorgaanbod van je school en de eventuele ondersteuning door externen, geen afdoend antwoord bieden op de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Bij het leren en participeren botsen deze leerling en deze school op barrières. Het kan zijn dat de aanpassingen disproportioneel of onvoldoende zijn om de leerling in een gemeenschappelijk curriculum mee te nemen. In dat geval heeft de leerling nood aan een IAC-verslag. Als er nood is aan intensieve onderwijskundige, orthopedagogische en orthodidactische ondersteuning en de inzet vereist is van paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch of orthopedagogisch personeel om de doelen van het GC en bijkomende doelen te bereiken met reguliere studiebekrachtiging, dan heeft de leerling nood aan een OV4-verslag.

De overstap naar een IAC met een IAC-verslag of intensieve ondersteuning voor het behalen van een gemeenschappelijk curriculum met een OV4-verslag, is eerder een uitzondering en een weloverwogen beslissing, in overleg met alle betrokkenen. Het CLB heeft hierin de regie. In de regelgeving is het beschikken over een IAC-verslag een voorwaarde voor een IAC. In de onderwijspraktijk is er echter geen breuklijn tussen de fase van uitbreiding van zorg (fase 2 van het zorgcontinuüm) en een IAC/OV4 met een IAC-verslag of een OV4-verslag (fase 3 van het zorgcontinuüm). Voor het schoolteam betekent het dat het gaat om een ver doorgedreven vorm van differentiatie die verder bouwt op de vorige fasen van het zorgcontinuüm. Voor deze leerlingen met een IAC-verslag werk je met een individueel aangepast curriculum, waarbij je steeds de relatie beoogt met het GC. Eens een leerling een IAC volgt in het gewoon onderwijs, verdwijnt in principe wel het perspectief op een gewone studiebekrachtiging.

We maken verder in deze tekst een onderscheid tussen leerlingen met een IAC-verslag in het gewoon onderwijs enerzijds en leerlingen met een OV4-verslag in het gewoon onderwijs anderzijds.

Contact

Jana Gastmans
pedagogisch begeleider
      0486 58 70 20
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio