Elke leerling die beschikt over een IAC-verslag of OV4-verslag, heeft recht op leerondersteuning vanuit het leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten. Dat recht start op dag één van de inschrijving, ook al gaat het op dat moment om een inschrijving onder ontbindende voorwaarde. Een afweging van de redelijkheid van aanpassingen kan immers niet gemaakt worden als er geen of onvoldoende zicht is op de mogelijke ondersteuning. De gewone school kan in samenspraak met de ouders een ondersteuningsvraag stellen aan het leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten.
Een leersteuncentrum heeft de opdracht om de school leersteun te bieden op basis van de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. De leersteun krijgt vorm op basis van een proces van handelingsplanmatig werken en vanuit een handelingsgerichte samenwerking tussen minstens de leerondersteuner, de leerkracht, de leerling, de ouders en het schoolteam. Verschillende vormen van expertise, met name onderwijskundige, handicapspecifieke, inclusie-expertise als expertise op het vlak van coaching worden daarvoor ingezet.
Leersteun voor een leerling met een IAC-verslag of OV4-verslag wordt in samenspraak met alle partners georganiseerd. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te blijven zoeken naar mogelijkheden.
De tool ‘organisatiekwadrant’ helpt om de nood aan ondersteuning en aanpassingen voor leerlingen met een IAC-verslag in kaart te brengen.