4
Lesidee: doelgerichte mondelinge interactie
Hoe realiseer je doelgerichte mondelinge interactie op een beginnersniveau? In deze lessuggestie vind je twee inspirerende voorbeelden.
Activerende werkvormen: Anders op stap
Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Activerende werkvorm: anders groeperen
Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.
Portfoliogebruik
Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.