Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Reflecteren over wetenschap: artificiële intelligentie

In het kader van de lessen wetenschapsfilosofie kan de vraag rijzen hoe we ons moeten verhouden tot de beloftes en gevaren van nieuwe technologieën. Is alles wat mogelijk is, ook wenselijk? Hoe gaan we om met de nieuwe verantwoordelijkheden die gepaard gaan met technologische innovaties? In hoeverre moeten we ons begrip van menszijn en samenleven herdenken in het licht van wetenschappelijke vooruitgang? Hier vind je enkele lessuggesties die leerlingen stimuleren om na te denken over artificiële intelligentie.

Reflecteren over de verhouding tussen cultuur en natuur vanuit visies en met concepten uit de wijsgerige antropologie

Hoe moeten we omgaan met de dreiging van de klimaatopwarming? Moeten we opschuiven van een antropocentrische naar een ecocentrische benadering en hoe kunnen we dat doen? Wat is de impact van doemdenken op ons begrip van menszijn? Hier vind je een aantal suggesties hoe je leerlingen via ecofilosofie kan doen reflecteren over een adequate verhouding tussen mens en natuur en hen kan helpen om zich te wapenen voor een woelige 21ste eeuw.

Reflecteren over centrale concepten uit de ethiek: is - ought

Kunnen we zomaar de brug maken van 'wat is' naar 'wat moet zijn?' Waarom moeten we een onderscheid maken tussen wetenschappelijke feiten enerzijds en morele beslissingen anderzijds? Een lessuggestie.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio