Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden.
In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:
Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?
Hoe praat je met iemand die doof is?
Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien?
Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.
De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Thailand staat bekend om zijn prachtige tempels, heerlijke keuken en vriendelijke bevolking. Deze rijke cultuur brengt ook een hoop gewoontes en etiquettes met zich mee. Voor de lokale bevolking zijn deze vanzelfsprekend, maar als bezoeker is het prettig om vooraf goed voorbereid te zijn. In deze blogpost vind je een overzicht van de belangrijkste gedragsregels, zodat je met respect en begrip door dit fascinerende land reist.
De volledige lijst van toeristische regio's in Vlaanderen volgens Toerisme Vlaanderen.
Toerisme & Recreatie is een belangrijke sector wereldwijd. Voor veel mensen is toerisme en recreatie een bron van ontspanning en vermaak. De sector draagt flink bij aan klimaatverandering, door de relatief hoge CO2-uitstoot. Tegelijk heeft klimaatverandering effecten op de sector zelf. Het bollenschema, ontwikkelt door Kennisportaal Klimaatadaptatie Nederland, brengt de effecten van klimaatverandering voor de sector ‘Recreatie en toerisme’ in beeld.
Het is belangrijk binnen de dagelijkse onderwijsactiviteiten voldoende aandacht te besteden aan reflectie. Bovendien is reflectie een tijdsinvestering die, wanneer goed geïmplementeerd, in de toekomst verbetering en/of tijdswinst in het leerproces oplevert.Leraren sturen deze leerprocessen. Leerlingen kunnen reflecteren op de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, op de samenwerking in een opdracht, op hun eigen of gezamenlijke aanpak van problemen, op zichzelf, hoe ze zijn en hoe ze leren.Om dit leren reflecteren te helpen concretiseren hebben Ingrid Molein, Tine Van Severen, Renilde Verhaegen een selectie gemaakt van reflectieve methodieken.