10
Krachtlijn 4 - Leerplandoel K2 (D')
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD K 2 De leerlingen wijzen in historische beeldvorming aan waar die beïnvloed is door de beperkingen inherent aan de bronnen. | / | / |
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 15 (D') -13 (D) -14 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 15 De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen en historische redeneerwijzen. | LPD 13 De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen en historische redeneerwijzen. | LPD 14 De leerlingen selecteren informatie uit historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden. |
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 14 (D') -12 (D) -13 (D/A)
Waarom zit dit leerplandoel in ons leerplan? Op welke manier kan ik dit leerplandoel realiseren?
Evolutie in de leerplandoelen geschiedenis
Elke leerkracht kent de leerplandoelen die moeten bereikt worden met zijn leerlingen. Maar wat leerden de leerlingen in de jaren voordien? Wat leren ze in het vervolg van hun opleiding? En hoe verschillend zijn de leerplannen doorheen de verschillende finaliteiten?
Historische betekenis inschatten
'Reflecteren over historische betekenis, over wat belangrijk is in het verleden' is een doel uit de vijfde krachtlijn 'Reflecteren over de relatie verleden, heden en toekomst' die een plaats kreeg in alle graden en finaliteiten. Maar waar zitten de gelijkenissen en verschillen per graad en leerplan?
Controversiële strips
De tijden zijn veranderd, dat weten we allemaal! Vandaag is onze samenleving in weinig nog te vergelijken met die van de jaren veertig, vijftig of zestig. De technologie onderging waarschijnlijk de grootste verandering: de sprongen die radio, televisie, informatiestromen, vervoer, … gemaakt hebben zijn spectaculair en duizelingwekkend te noemen.
Maar ook de mentaliteit is volledig veranderd: er is de voortschrijdende ontkerkelijking, de steeds toenemende diversiteit, het einde van wat eeuwige rollenpatronen leken te zijn. En ook onze kijk op andere culturen is veranderd, en al zeker de manier waarop we daarover communiceren.
Enkele jaren geleden heb ik mijn leerlingen de onderzoeksvraag opgegeven: Waren Hergé, Willy Vandersteen en Jef Nijs racisten? Het was de controversiële titel van een werkbundel waarin tal van fragmenten stonden uit stripverhalen van de periode net voor en net na de Tweede Wereldoorlog.
Maar ook de mentaliteit is volledig veranderd: er is de voortschrijdende ontkerkelijking, de steeds toenemende diversiteit, het einde van wat eeuwige rollenpatronen leken te zijn. En ook onze kijk op andere culturen is veranderd, en al zeker de manier waarop we daarover communiceren.
Enkele jaren geleden heb ik mijn leerlingen de onderzoeksvraag opgegeven: Waren Hergé, Willy Vandersteen en Jef Nijs racisten? Het was de controversiële titel van een werkbundel waarin tal van fragmenten stonden uit stripverhalen van de periode net voor en net na de Tweede Wereldoorlog.
Europese en federale verkiezingen tijdens de les: Enkele inspirerende voorbeelden
De verkiezingen zijn alom tegenwoordig in de dagelijkse berichtgeving. Het is ook belangrijk om leerlingen hierop voor te bereiden, steeds met de leerplandoelen rond burgerschap in het achterhoofd.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
De toolkit “EU-democratie in actie” en realisatie burgerschapsdoelen
Alle leerplannen geschiedenis over graden en finaliteiten heen bevatten onder de krachtlijn verleden, heden en toekomst drie burgerschapsdoelen. Eén doel betreft de betekenis van de democratische rechtsstaat, een tweede doel gaat over de principes en werking en het laatste doel gaat over de actiecompetentie. Deze doelen kunnen perfect gekoppeld worden aan leerinhouden die gezien worden tijdens een schooljaar, maar om de actiecompetentie bij leerlingen te bereiken, is dit niet altijd eenvoudig.
Strips in de geschiedenisles deel 1
Stripverhalen zijn al lang niet meer alleen voor kinderen. De negende kunst heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig medium met een breed scala aan genres, thema's en stijlen. In de context van geschiedenisonderwijs kunnen strips een waardevolle tool zijn om leerlingen te boeien, te motiveren en te betrekken bij het verleden.
Onderzoekscompetentie geschiedenis
In onderstaand document vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met de inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'