Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Vrijdag 14 november: PrOS uit Mechelen heeft 4 implementatietrajecten van herstel ter vervanging van een traditioneel sanctionerend schoolklimaat gelopen in basisscholen in Mechelen. Vandaag organiseert het een inspiratiemoment waar deze scholen hun werk tonen en waar onze directeur-generaal spreekt over verbindend schoolklimaat en kenniswerving.In de namiddag neemt Bruno Vanobbergen deel aan een rondetafelgesprek over inclusief onderwijs, georganiseerd door GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) in Brussel.Zaterdag 15 november:Lerarenorganisatie Ovds (Oproep voor een democratische school) organiseert haar tweejaarlijkse "zes uren voor de democratische school" in Brussel. Onze directeur-generaal tekent present en neemt deel aan een panelgesprek over schoolse kennis.Dinsdag 18 november: De Ambrassade, een organisatie die structureel inzet op een inclusief organisatiebeleid, organiseert een aantal panelgesprekken over de leefwereld van jongeren. Bruno Vanobbergen neemt deel aan het panelgesprek over mentaal welzijn.Woensdag 19 november: Directeur-generaal Bruno Vanobbergen geeft een keynote op het directiecongres basisonderwijs regio Mechelen-Brussel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in Houffalize.Donderdag 20 november: Ook tijdens het congres volwassenenonderwijs van onze organisatie, dat plaatsvindt in Blankenberge, geeft onze directeur-generaal een toespraak.Vrijdag 21 november:In de voormiddag bezoekt Bruno Vanobbergen Vrij Instituut voor Buitengewoon Onderwijs De Brem in Oud-Turnhout. Hij krijgt er een rondleiding en gaat met het team in gesprek over onder andere de capaciteitsproblemen in het buitengewoon onderwijs.’s Avonds woont hij de opening bij van de vernieuwde kapel op de centrumcampus van scholengroep Sint-Rembert in Torhout.
Met deze oproep wil de Koning Boudewijnstichting professionele leergemeenschappen (PLG’s) ondersteunen om over de schoolmuren heen te werken rond nieuwe manieren om verlies van talent bij leerkrachten tegen te gaan. Via deze oproep kan financiële ondersteuning aangevraagd worden voor het inschakelen van externe expertise en begeleiding.
Lestalent kan niet vroeg genoeg ontdekt en gestimuleerd worden. Heb je zin om jouw ervaring en unieke aanpak te delen? Geef dan je passie voor lesgeven door en laat leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs proeven van het leven voor de klas. Misschien krijgen ze zo de smaak te pakken en worden ze zelf later leerkracht!
Om keuzedoelen te kunnen aanklikken is het van belang om niet met een basisleerplan te werken maar met een groeps- of individueel leerplan. Daarvoor ga je best eerst in de digitale leerplantool zelf aan de slag. Je surft naar LLinkid.be en maakt van het betreffende leerplan een groeps- of een individueel leerplan door gebruik te maken van de knoppen ‘Leerplan groep maken' (als je coördinator van een groep bent) of 'leerplan leraar maken'.
Alle bestuurders uit de regio Antwerpen heten we van harte welkom op onze eerste netwerkdag op maandag 17 november. We bieden een gevarieerd programma van werkwinkels, een keynote van Lou Van Beirendonck, heerlijk streetfood en ruimte voor ontmoeting.
Over enkele weken is de Sint in het land, een feest waar iedereen naar uitkijkt. Volgens de traditie brengt hij opnieuw zijn vriend Zwarte Piet met zich mee. Deze figuur is de voorbije jaren voer voor discussie geweest, een discussie die zijn grond vindt in bredere maatschappelijke gevoeligheden, kwetsuren, bewustzijn en opinies.
De Mijn VerbouwPremie (MVP) voor niet-residentiële gebouwen (soms ook aangeduid als ‘niet-woongebouwen’) voor gebouwschilcategorieën was sinds 1 juli 2025 al beperkt, namelijk enkel nog aan te vragen door niet-commerciële instellingen en coöperatieve vennootschappen.
Armoede mag nooit een drempel zijn voor onderwijsparticipatie. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het bestrijden van armoede dan ook een fundamenteel onderdeel van een zorgbrede en kansenrijke school. Een sterk armoedebeleid rust op vijf samenhangende pijlers:onderwijsparticipatie met minimale schoolkostencommunicatie en dialoog met oudersmaatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële gezondheid van de schoolvisie op kwetsbaarheid en armoedevoer een gelijke onderwijskansenbeleid
In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.
Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.
Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.
Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.
Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar of ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.
De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.
Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.De twee meest verregaande vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn principe zijn afzondering en fixatie verboden, in uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen wel toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten
Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.
Je vindt hier de definitie en de drie vormen van fixatie.