Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Activerende werkvormen: Anders op stap

Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.

Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.

Activerende werkvorm: anders groeperen

Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.

Lessuggestie: Zelf op onderzoek naar de Duitse identiteit

Uitstappen naar Duitstalige streken en steden zijn zeker motiverend voor de leerlingen. In deze suggestie bespreken we hoe je ze met apps nog actiever kunt maken en hoe een uitstap een ideale gelegenheid is om de Duitse identiteit te verkennen.

Lessuggestie: Song: "Für immer Frühling"

Met een goed lied kun je de leerlingen over hun eigen beleving laten vertellen, meer zelfs je kan het ook gebruiken om hen te laten reflecteren over maatschappelijke ontwikkelingen.

Lessuggestie: Een andere kijk op woordenschat

Willen we dat leerlingen zich vlot kunnen uitdrukken in het Duits, dan leren we hen uiteraard de gepaste woorden aan. Heel vaak vertrekken we hiervoor vanuit hun betekenis. In deze lessuggestie gaan we een stap verder en laten we leerlingen reflecteren over de gevoelswaarde van Duitse woorden. Via een zoektocht naar het lievelingswoord en een woordenschatportfolio mogen ze voor hun favoriete woorden stemmen en erover spreken.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio