Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Hoewel de leraar een sleutelrol speelt in het creëren van een krachtige leeromgeving, is hij of zij daarin nooit alleen. Sterk klasmanagement vraagt om een sterk onderwijskundig beleid en dus een gedeelde visie, gedeelde verantwoordelijkheid, consistente afspraken en structurele ondersteuning vanuit het hele schoolteam.
In het raamwerk van grenzen stellen tot verbinden (Struyf et al., 2025) vind je concrete maatregelen en strategieën voorgesteld in 9 bouwstenen om klasmanagement te versterken. Aan elke bouwsteen kan je met je schoolteam werken via preventieve, remediërende en curatieve strategieën die in wisselwerking staan met elkaar.Wanneer er toch problemen zijn en de school op een gepaste remediërende en curatieve manier omgaat met moeilijke situaties, kan de school escalaties voorkomen.Alle bouwstenen zijn onlosmakend aan elkaar verbonden. De ene al wat meer dan de andere. Om sterk klasmanagement te bevorderen, volstaat het niet om slechts op één bouwsteen in te zetten.
Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.
Om de leerwinst van alle leerlingen te vergroten, is sterk klasmanagement een basisvoorwaarde. Via kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter welke de sterke strategieën zijn om hiermee aan de slag te gaan. ‘Alle leerlingen recht op sterk onderwijs’ is tevens de horizon van het project ‘Scholen voor iedereen’ dat we beogen te realiseren tegen 2040. Daar kunnen het nieuwe leerplanconcept én het focussen op sterk klasmanagement én effectieve didactiek alvast toe bijdragen.
Deze quickscan kan je als school gebruiken om te reflecteren op de wiskunde-didactiek in je kleuter- en/of lagere school. De reflectie geeft je als schoolteam een snel overzicht van de sterktes en groeikansen van je wiskunde-didactiek.
Vanuit een kennisrijk curriculum reiken we sleutels aan voor effectieve wiskundedidactiek – concrete, wetenschappelijk onderbouwde handvatten om je didactische aanpak doelgericht te versterken. Elke sleutel is op dezelfde manier opgebouwd: eerst krijg je zicht op wat de sleutel precies inhoudt, daarna lees je wat dit kan betekenen in de kleuterschool of op de lagere school, vervolgens geven we je enkele aandachtspunten mee en tenslotte voorzien we enkele reflectievragen en praktijkvoorbeelden om te inspireren.
Het beleidsdomein Welzijn, volksgezondheid en gezin is verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid in de ruime zin: dit omvat onder andere zorg, geestelijke gezondheid, armoedebestrijding, gezinsondersteuning én jeugdhulp.Jeugdhulp is een subdomein binnen welzijn, net als ouderenzorg of gezondheidszorg dat zijn. Het Agentschap Opgroeien valt onder het beleidsdomein welzijn. Het organiseert en coördineert de jeugdhulp in Vlaanderen.Het welzijnsbeleid heeft als doel:de levenskwaliteit van burgers te verhogenkwetsbare groepen te ondersteunensociale uitsluiting, verwaarlozing, mishandeling of marginalisering tegen te gaan.De jeugdhulp sluit hier rechtstreeks op aan: ze richt zich op jongeren en gezinnen die hulp nodig hebben bij opvoeding, veiligheid of psychisch welzijn.
Hier vind je een uitgebreid overzicht van relevante vakterminologie Filosofie. Suggesties ter aanvulling zijn altijd welkom!
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in juni 2025.
Je vindt hier informatie over de oprichting.
Je vindt hier informatie over de samenstelling van de pedagogische raad.
Je vindt hier informatie over de concrete werking van de pedagogische raad.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt een participatieve schoolcultuur met leerlingen, ouders en personeelsleden belangrijk.De regelgeving over participatie op school in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:het decreet van 2 april 2004 'Participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad'de ministeriële omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2004 'Lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs'.
Je vindt hier informatie over de relatie tussen de pedagogische raad en anderen.
Je vindt hier informatie over de bevoegdheid van de pedagogische raad.
We vullen ons aanbod voortdurend aan. Op die manier spelen we in op nieuwe behoeften en de veranderende actualiteit.
We brengen ons christelijk project zichtbaar tot leven binnen een diverse samenleving.