FAQ

sla link op in klembord

Kopieer
Ontwerpen is het proces waarbij ideeën worden omgezet in concrete plannen (tekeningen, schema’s, ideeën, modellen, …) of producten.
In een schoolse context gaat het voornamelijk over:
  • aanpassen
  • verder ontwikkelen, uitwerken
  • toevoegen van nieuwe elementen
  • transformeren/omvormen
  • uitbreiden
  • veranderen
  • vereenvoudigen

sla link op in klembord

Kopieer
LPD 2 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, chemische stoffen, organismen en technische systemen. Dient gelezen te worden in functie van "voorkomen".
    Belangrijk om weten: dit doel staat ook in Natuurwetenschappen (biologie) en kan daar volledig afgedekt worden/zijn. Dit betekent dat het doel moet worden gelezen binnen dit leerplan als "indien het voorkomt dat een leerling in contact komt met ... er veilig en duurzaam gewerkt wordt".
     
    Met andere woorden, je hoeft niet specifiek op zoek te gaan naar situaties waarin chemische stoffen en organismen voorkomen. De klemtoon van het leerplandoel ligt op het veilig en duurzaam werken, als leerlingen in contact komen met chemische stoffen en organismen moeten ze dit ook veilig en duurzaam doen.
     
    Je kunt hierbij denken aan volgende mogelijkheden:
    • legionella- bacterie bij stockeren of verwarmen van water
    • een product of verpakkingsmateriaal dat op natuurlijke wijze afgebroken wordt
    • het manipuleren en reinigen van materialen en onderdelen is dikwijls gekoppeld aan een specifieke sector zoals voedingssector (HACCP), landbouw, installaties met biologische producten

    sla link op in klembord

    Kopieer
    Wat in het leerplan staat is wat minimaal aangeboden moet worden, waarbij je de leerplandoelen ook minimaal mag lezen. Afhankelijk van jouw uitrusting, jouw leerlingengroep, jouw voorkeur, de bedrijven waarmee je samenwerkt … kun je bepaalde doelen of onderwerpen verdiepen of verbreden. Vertrek wel telkens van goed omschreven leerdoelen als uitgangspunt voor je aanbod en evaluatie.

    Alles wat aangeboden wordt, mag je evalueren (hoeft niet noodzakelijk met cijfers). Probeer als leraar wel zicht te houden op wat de leerling als basis moet kennen/kunnen (leerplandoelen) en wat je extra aanbiedt, zodat hiermee rekening kan gehouden worden bij de deliberatievraag.
    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio