9
Hulpkaarten wiskunde in de klaspraktijk
Dit artikel bevat voorbeelden van hulpkaarten en didactische suggesties die leerlingen kunnen ondersteunen bij het bereiken van het leerplandoel rond het oplossen van eerstegraadsvergelijkingen. Het is bedoeld als inspiratiedocument dat richting kan geven bij het ontwikkelen van gelijkaardige kaarten voor andere leerplandoelen.
Voorbeeld - Kliklaminaat: een betekenisvolle context voor probleemoplossend denken
In alle leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. Een voorbeeldopdracht die dit doel concreet maakt, is het leggen van kliklaminaat. Deze context is herkenbaar, concreet én vraagt om verschillende wiskundige inzichten.
Hoe leerlingen motiveren voor wiskunde in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij je rekening houdt met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.
Voorbeeld - Over afstanden, reistijden en oppervlaktes
In deze opdracht voor de B-stroom reiken we enkele ideeën om via een kaart van de schoolomgeving te werken aan inzicht rond afstanden, reistijden en oppervlaktes. Enkele aanpasbare documenten zijn beschikbaar.
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Wiskunde en Taal
Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Kangoeroewedstrijd - Wallaroe en Wallabie
Aan de slag met de Kangoeroewedstrijd...
Assen van verdieping
Toelichting bij “verdieping” in een observerende en oriënterende eerste graad.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.