12
Voorbeeld - Procenten in folders
In deze opdracht bestemd voor leerlingen B-stroom krijgen leerlingen wat meer inzicht in procentberekeningen en gebruiken we daarbij reclamefolders.Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel: LPD5 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.Er wordt ook gewerkt aan procedurele doelen: LPD1 De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten. LPD2 De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Reflectiedocument voor de vakgroep
Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.
Oplossen van problemen - wiskunde in de B-stroom en A-finaliteit
In de nieuwe leerplannen wiskunde staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.
Taalgericht vakonderwijs
"Wiskundetaal" in de klaspraktijk
Schema binnenklasdifferentiatie
Hoe omgaan met binnenklasdifferentiatie
Opstellen van een jaarplan
Aandachtspunten bij het opstellen van een jaarplan
Kijkwijzer handboeken
Tips bij het zoeken naar de gepaste leermethode?
Heuristieken Wallaroe & Wallabie ...
Aan de slag met de Kangoeroewedstrijd ...
Basisgeletterdheid wiskunde
Basisgeletterdheid wiskunde 1ste graad – een leidraad voor vakgroepen
Assen van verdieping
Toelichting bij “verdieping” in een observerende en oriënterende eerste graad.