Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Cognitief sterk functionerende leerlingen in de wiskundeles - kansen en uitdagingen

De groeiende aandacht en nood aan expertise rond cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen in het secundair onderwijs vraagt om een doordachte aanpak. Deze jongeren beschikken over een hoog leerpotentieel en hebben nood aan aangepaste begeleiding, zeker in vakken zoals wiskunde, waar hun talenten tot uiting kunnen komen.

Dit artikel belicht de typische kenmerken van CSF-leerlingen, hun mindset en de rol van faalangst. We verkennen hoe het leerplan ruimte biedt voor differentiatie en tonen hoe je in de klaspraktijk doelgericht kunt inspelen op hun noden. Daarbij maken we kennis met concrete wiskunde-oefeningen die hun ontwikkeling optimaal kan stimuleren.

Voorbeeld - Kliklaminaat: een betekenisvolle context voor probleemoplossend denken

In alle leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. Een voorbeeldopdracht die dit doel concreet maakt, is het leggen van kliklaminaat. Deze context is herkenbaar, concreet én vraagt om verschillende wiskundige inzichten.

Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee

Mijn favoriete nee is een interactieve didactische activiteit die gemakkelijk is om uit te voeren, niet lang duurt, heel effectief is en zorgt voor betrokken en actieve leerlingen die in de klas aan de slag gaan met klassikale feedback in een veilige leeromgeving.

Hoe leerlingen motiveren voor wiskunde in het secundair onderwijs?

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij je rekening houdt met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.

Voorbeeld - Het voorstellen van vlakke figuren in een betekenisvolle context

In het leerplan van de B-stroom staat een leerplandoel over het voorstellen van vlakke figuren in een betekenisvolle context. In deze tekst vind je enkele handvatten om dit doel in jouw lessen te realiseren.

Voorbeeld - Over afstanden, reistijden en oppervlaktes

In deze opdracht voor de B-stroom reiken we enkele ideeën om via een kaart van de schoolomgeving te werken aan inzicht rond afstanden, reistijden en oppervlaktes. Enkele aanpasbare documenten zijn beschikbaar.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Voorbeeld - Sponsorgeld voor onze klasfuif

In alle leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden. We geven een voorbeeld waarbij ook doelen data en onzekerheid van de leerplannen van de B-stroom en A-finaliteit aan bod komen.

Instructievideo maken met PowerPoint

Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.

Wiskunde en Taal

Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.

Kangoeroewedstrijd - Wallaroe en Wallabie

Aan de slag met de Kangoeroewedstrijd...

Assen van verdieping

Toelichting bij “verdieping” in een observerende en oriënterende eerste graad.

De overgang van basisonderwijs naar secundair onderwijs: een focus op wiskunde

De overgang van het basisonderwijs naar de eerste graad van het secundair onderwijs is een belangrijk scharnierpunt in de schoolloopbaan van leerlingen. Het vormt de basis voor verdere ontwikkeling in vakgebieden, waaronder wiskunde. Het ontwikkelveld ‘Ontwikkeling van wiskundig denken’ uit het basisonderwijs vormt de basis van het wiskundeonderwijs in het secundair. Dit ontwikkelveld bevat vijf kernthema’s die we in dit artikel verkennen. We kijken hoe deze thema’s bijdragen aan de opbouw van wiskundige kennis en vaardigheden, en hoe een naadloze overgang naar het secundair onderwijs kan worden bevorderd. We bespreken enkel mogelijke strategieën die leraren kunnen toepassen om leerlingen te ondersteunen bij deze belangrijke overgang. We geven de links naar de Zill-pagina’s waar je als leraar de doelen van het ontwikkelingsveld: ‘Ontwikkeling van wiskundig denken‘ kan raadplegen.

Voorbeeld - Procenten in folders

In deze opdracht bestemd voor leerlingen B-stroom krijgen leerlingen wat meer inzicht in procentberekeningen en gebruiken we daarbij reclamefolders.
Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel:
  • LPD5 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
Er wordt ook gewerkt aan procedurele doelen:
  • LPD1 De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten.
  • LPD2 De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.

Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde

Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.

Reflectiedocument voor de vakgroep

Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.

Oplossen van problemen - wiskunde in de B-stroom en A-finaliteit

In de nieuwe leerplannen wiskunde staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen waarbij ze hun wiskundige kennis en vaardigheden gebruiken.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?