Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Hoe bouw je een projectbundel voor techniek op?

Wil je bestaande bundels aanpassen aan het huidige leerplan of een nieuwe bundel opbouwen dan help onderstaande je er een zinvolle doelgerichte bundel van te maken.

Ontwerpen in het vak techniek en basisoptie STEM

We geven duiding bij wat bedoeld wordt onder "ontwerpen" binnen het vak techniek en basisoptie STEM. We gaan na wat de plaats is van “Ontwerpen” binnen het geheel van een technisch proces,  wat zijn de te ondernemen stappen voor een geslaagd ontwerpproces en we belichten ontwerpen in functie van duurzaamheid en in functie van het ontwerpproces.

Toelichting bij leerplandoel (LPD) 8 techniek A-stroom

Ben je nog niet helemaal thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom)? Hier vind je extra inspiratie voor de realisatie van leerplandoel 8

Toelichting leerplandoel 6 (A-stroom) en leerplandoel 5 (B-stroom)

Ben je nog niet thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 6 (A-stroom) en leerplandoel 5 (B-stroom)

Toelichting bij leerplandoel 5 (A-stroom) en leerplandoel 4 (B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 5 (A-stroom) = leerplandoel 4 (B-stroom).

Toelichting bij LPD 4 techniek A-stroom

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we in dit artikel wat inspiratie bij leerplandoel 4 (A-stroom).

Computationeel denken en techniek: inspirerende voorbeelden

Het computationeel denken is opgenomen in het leerplan techniek A-stroom (LPD 13) en B-stroom (LPD 11). Hier vind je bruikbare linken naar duiding en voorbeelden rond principes van het computationeel denken.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Toelichting bij LPD 3 Techniek (A- en B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie . Hieronder bespreken we leerplandoel 3.

Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad

De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.  Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.

Luchtkwaliteit in de klas, inspiratie om hiermee aan de slag te gaan in alle graden van het secundair onderwijs

Het project Air@school biedt heel wat mogelijkheden om met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema luchtkwaliteit in de klas. Hieronder vind je niet alleen inspiratie vanuit Air@school, maar ook extra inhoudelijke informatie, linken met de leerplannen en mogelijkheden om hiermee met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema "luchtkwaliteit in de klas". Dit thema is bruikbaar over de verschillende graden heen, je kan zelf een leerlijn afspreken binnen de school.

Toelichting bij LPD 2 Techniek A-stroom

Hieronder wordt toelichting gegeven bij doelstelling 2 van het leerplan techniek A-stroom

Toelichting bij LPD 1 Techniek (A- en B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie . Hieronder bespreken we leerplandoel 1.

Overzicht STEM-doelen 1ste graad A-stroom

Via deze tabel krijg je een duidelijk overzicht van de STEM-doelen in de eerste graad in de vakken techniek, natuurwetenschappen en wiskunde.

Voorstelling van het leerplan Techniek A-stroom

Via deze korte filmfragmenten krijg je zicht op de onderdelen van het leerplan Techniek.

Tabel STEM-doelen eerste graad A-stroom

In dit document vind je een overzicht van de gelijkenissen en verschilpunten van de  STEM-doelen uit de leerplannen techniek-natuurwetenschappen en wiskunde eerste graad A-stroom.

Effectieve didactiek, lessen met effect binnen het STEM-domein

Verken op deze leerplanpagina hoe je in jouw STEM-lessen meer effect kunt generen bij de leerlingen.

Het techniek/STEM-lokaal

Zit je met vragen over de inrichting van het techniek /STEM-lokaal, hoe berg je alles op, wat zijn aandachtspunten …? We geven je meer informatie.

Voedselveiligheid in het technieklokaal

Het is belangrijk dat je als leraar de regels voor goede hygiëne praktijken (GHP) nastreeft in een les waar je met voedingsmiddelen werkt. Daarbij is het belangrijk dat je je leerlingen sensibiliseert voor het hygiënisch omgaan met voeding: scheiding van warm/koud, van vuil/proper en van nat/droog zijn daarbij basisprincipes van hygiënisch handelen

Onderzoekend leren aanpakken in de lessen techniek

Op welke manier kun je de leerplandoelen in functie van onderzoekend leren aanpakken tijdens de lessen techniek in de a- en b-stroom?
×
Kijkt als...
Niveau
Regio