Het project Air@school biedt heel wat mogelijkheden om met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema luchtkwaliteit in de klas. Hieronder vind je niet alleen inspiratie vanuit Air@school, maar ook extra inhoudelijke informatie, linken met de leerplannen en mogelijkheden om hiermee met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema "luchtkwaliteit in de klas". Dit thema is bruikbaar over de verschillende graden heen, je kunt zelf een leerlijn afspreken binnen de school.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad- B-stroom
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad - A-stroom
Bouwwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Bouw- en houtwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Bouwtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bouwtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - A-stroom
Voertuigtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Techniek 1ste graad - B-stroom
Motivatie: sinds de coronacrisis zijn we de luchtkwaliteit in lokalen beter gaan monitoren. Via de concentratie CO2 werd bepaald of het lokaal voldoende verlucht is om zo een mogelijke besmetting met het virus tot een minimum te beperken. Het meten van de luchtkwaliteit brengt ook een aantal andere zaken in kaart. Zo is bewezen dat de hoeveelheid fijn stof directe gezondheidsrisico's impliceert, dat de CO2-concentratie een invloed heeft op het leervermogen ...
Doelen: door met leerlingen te werken rond het thema luchtkwaliteit geef je hen inzicht in de noodzaak van een gezond binnenklimaat. Je zet hen aan tot spontaan verluchten van ruimtes, je geeft aan wat het belang is van ventilatiesystemen in nieuwbouwwoningen, je toont hen wat de directe en indirecte effecten zijn van de luchtkwaliteit op de gezondheid en de leef- en leeromgeving.
1ste graad
2de
graad
3de
graad
GFL
I, II, II
- Air@school handleiding voor de leerkracht3MB pdf
- E- learning binnenluchtkwaliteit1020KB word
- Achtergrond informatie ventilatie en energie461KB pdf
- Checklist ventilatie en energie76KB pdf
- Handleiding CO2 meten356KB pdf
- Artikel formaldehyde54KB word
- Artikel vluchtige organische stoffen56KB word
- Labels202KB pdf
- Registratieformulier_excell_CO2117KB excel
- Sjabloon registratie CO2 meting38KB image
Mogelijke onderzoeksvragen:
1ste graad
2de
graad
3de
graad
Je kunt dit in de 3de graad als voorbeeld gebruiken om de leerplandoelstellingen "Onderzoekscompetentie" te realiseren. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus vind je hier.
Probleem(stelling)
of
onderzoeksvraag
Onderzoeksmethodes
verkennen
en
onderzoeksplan opstellenJe kunt aandacht hebben voor het betrouwbaar verzamelen van gegevens:
Je kunt met de leerlingen de verzamelde gegevens analyseren:
Je kunt de leerlingen de resultaten tussentijds aan elkaar laten voorstellen
Conclusie
en
rapportering
1ste
graadNatuurlijke luchtzuivering:
Affiche campagne: leerlingen en leraren bewust maken van gezondere binnenlucht op school.
Met Arduino of Microbit een ventilator op basis van een eenvoudige meting laten draaien.
Een niet- digitaal (flowchart, beslissingsboom, ...) algoritme opstellen om te beslissen of er geventileerd dient te worden.
2de
graadAutomatisering van luiken om een natuurlijke ventilatie te creëren.
Aanbrengen van ventilatie- openingen in een klaslokaal.
3de
graadEen oplossing ontwikkelen door STEM-disciplines geïntegreerd toe te passen om een gezonde leef- en werkomgeving te creëren.
Door het meten van fysische grootheden en deze te koppelen aan actuatoren kan men de leef- en werkomstandigheden te verbeteren.
Smart-homesysteem: koppeling tussen binnenklimaatsensoren en ventilatiesysteem.
Een geheel van bouwknopen ontwerpen die toelaten dat een geautomatiseerd systeem optimaal kan werken.