Duiding bij leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.'
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
(#) De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.
Fase 1: Focusbepaling: oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, hypothese
Je kunt vertrekken van een uitdaging, probleem, dilemma waarop het antwoord niet gekend is.
Voorbeelden van mogelijke (deel)onderzoeksvragen/probleemstellingen: (meer voorbeelden onderaan bij downloads)
Fase 2: Selectie en beoordelen van bronnen: soorten bronnen, zoekstrategieën, bronnen kritisch beoordelen, bronverwijzing
Fase 3: Selectie van een onderzoeksmethode: onderzoeksmethodes verkennen, onderzoeksplan opstellen, onderzoeken, gegevensverzameling
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten/deelonderzoeken en toewijzen aan leerlingenteams.
Fase 4: Interpretatie van het resultaat in relatie tot de initiële focus
Je kunt de leerlingen: