8
Elektrodynamica: eenfasige en driefasige wisselspanning en -stroom in de D-finaliteit STEM
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Elektromagnetisme in de D-finaliteit domein STEM
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplan' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt. Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's. Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Leerplannen realiseren met aandacht voor veiligheid en gezondheid
Waar kan je de brochure over chemicaliën op school (COS) terugvinden? Hoe kan je er zinvol mee omgaan? Wanneer en hoe voer je een risicoanalyse uit in de praktische lessen natuurwetenschappen? Wat zegt de regelgeving over dierlijk restafval op school?
Handleiding leerplanningstool
De kruistabellen die behoren tot de oude generatie leerplannen houden op te bestaan. Het opstellen hiervan gaf vaak een vals gevoel van “in orde zijn”, immers achter een kruisje kan niet altijd worden achterhaald wat hiermee precies wordt gerealiseerd. Toch werd er herhaaldelijk gevraagd naar een opvolger voor de kruistabellen bij de nieuwe leerplannen 2de en 3de graad. We hebben vanuit de pedagogische begeleiding een tool ontwikkeld die een aantal euvels van de kruistabellen oplost en enkele nieuwe functionaliteiten toevoegt. Voortaan spreken we over de “Leerplan(nings)tool”.
Leerplantoelichting Technologische wetenschappen
Leerplantoelichtingen 2023
Leerplan(nings)tool Technologische wetenschappen en engineering
De leerplan(nings)tool is bedoeld als werkinstrument voor de vakgroep maar is geenszins een “verplicht” document. Het is een hulpmiddel om met het leerplan als basis een vertaalslag te maken van jullie aanbod.
Algemene duiding bij leerplannen D-fin
Algemene duiding bij de toelichting van de leerplannen