Wil je bestaande bundels aanpassen aan het huidige leerplan of een nieuwe bundel opbouwen dan help onderstaande je er een zinvolle doelgerichte bundel van te maken.
Som de lesdoelen op aan het begin van elk project. Dit doe je ten gunste van elke leerling:
Je bent niet verplicht om de leerplandoelen (LPD) te vermelden in de projectbundel. Je kan (maar hoeft niet) bij elk lesdoel het LPD- nummer tussen haakjes opsommen.
Voorbeeld:
LPD 12: De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit een behoefte en criteria.
Er is geen verplichting om elke bundel op te stellen aan de hand van het volledige technisch proces. Afhankelijk van het doel van je project kan je eventueel starten met een ander deel van het proces. Zorg dat de stap zichtbaar is in de bundel als je niet het hele proces doorloopt in een project.
Maak je met hen een realisatie dan is het belangrijk dat ze zich bewust zijn dat ze in de fase 'maken' zitten en dat tussentijds evaluatie en bijsturen nog aan bod zullen komen.
Het leerplan geeft de STEM-doelen weer. Hoe verwerk je deze doelen in een projectbundel?
LPD1: De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen. Toelichting bij LPD 1
LPD5: De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
LPD 2: De leerlingen voeren onderzoek uit a.d.h.v. een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en vragen te beantwoorden. Toelichting bij LPD 2
LPD3: De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden. Toelichting bij LPD 3
LPD4: De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen. Toelichting bij LPD 4.
LPD 6: De leerlingen gebruiken gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.
LPD 7: de leerlingen analyseren eigenschappen van materialen en grondstoffen in functie van een probleemstelling.
LPD9: de leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van een energiesysteem.
LPD 10: de leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van een informatiewerkend systeem.
LPD 11: De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking in minstens 1 van de volgende technische systemen: een constructiesysteem, een transportsysteem en een biotechnische systeem.
LPD 8: De leerlingen leggen het verband tussen constante snelheid, verplaatsing en tijdsduur.
Heb je nog vragen of ondersteuning nodig bij het opstellen van een bundel techniek? Neem contact op met jouw begeleider.
Er zal ook nog een gelijkaardig document worden gepubliceerd voor het techniek leerplan B-stroom.