Een overzicht van de verwachte tekstkenmerken lezen en luisteren voor B-stroom, A-stroom, uitbreiding A-stroom en basisgeletterdheid vind je in het leerplan. De uitbreiding van de B-stroom komt overeen met de tekstkenmerken van de A-stroom.
Hier vind je de leerlijn in tekstkenmerken voor receptie van eerste tot derde graad.
Een overzicht van de minimumvereisten lezen en schrijven voor B-stroom, A-stroom, uitbreiding A-stroom en basisgeletterdheid vind je in de pop-ups van het leerplan en ook hier. De leerlijn die opgebouwd wordt van eerste naar derde graad vind je hieronder.
Een overzicht van de minimumdoelen die werken aan basisgeletterdheid vind je hieronder. Met dit document kun je de groei van leerlingen die de basisgeletterdheid dreigen niet te behalen monitoren. We werken niet enkel naar het doel basigeletterdheid toe maar streven verder naar het minimumdoel dat boven het doel BG ligt.
Met de leerplantool kun je horizontaal, binnen je graad, maar ook verticaal, over de drie graden heen samenwerken aan een horizontale/verticale leerlijn voor Nederlands. Het overzicht helpt je om te monitoren wat je in welk jaar behandelt en hoe intensief. Het is een document dat je kunt inzetten om met de vakbegeleider en je vakgroep het gesprek over leerlijnen mogelijk te maken door samen overzicht te brengen in wat jullie doen. Gebruik dit niet als een pure checklijst om 'in orde' te zijn, maar als een instrument om het gesprek met de vakgroep te begeleiden.