13
Lesfiche 'Verbindende communicatie' (interactie)
In deze lesfiche leren de leerlingen stapsgewijs op een constructieve manier stil te staan bij de impact van hun woorden. Hoe kunnen zij met andere woorden toewerken naar respectvolle interactie met elkaar?
Lesfiche 'Ik ben' (taalsysteem, schrijven en spreken)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen hun kennis van het taalsysteem (onderwerp en persoonsvorm) inzetten om zichzelf voor te stellen (spreek- en schrijfopdracht).
Overzicht digitale tools voor leraren Nederlands
Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. Deze visual geeft een overzicht van digitale tools die hierbij kunnen helpen.
Lesfiche 'Woordenschat verwerven vanuit een onderzoeksvraag' (woordenschat, lezen, spreken en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen stilstaan bij de term ‘duurzaamheid’. Ze breiden hun woordenschat over dit onderwerp actief uit door op basis van enkele bronnen een onderzoeksvraag te beantwoorden in een presentatie en een artikel voor de schoolkrant (bv. in het teken van de campagne #iktrekhetmijaan, voorheen Dikketruiendag).
Lesfiche 'De stillewanddiscussie' (schrijven, schriftelijke interactie en - eventueel - literatuur)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin leerlingen een 'stillewanddiscussie' houden. Ze formuleren individueel een antwoord op een aantal gerichte reflectievragen en reageren op elkaars antwoorden.
Lesfiche 'Chicken Run' (identiteit in diversiteit)
Deze lesfiche geeft een aanzet om de leerlingen te laten reflecteren over de verschillende taalvariëteiten.
Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.
Lesfiche 'Main character syndrome' (creatief schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een creatieve schrijfopdracht waarin de leerlingen zichzelf moeten bekijken als een personage.
Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.
Lesfiche 'Fake ondertitels' (creatief schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen ondertitels mogen bedenken bij een filmpje dat ze niet verstaan.
Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.
Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.
Lesfiche 'Er was misschien eens ...' (lezen en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen gericht op zoek laat gaan naar informatie om te beoordelen of iets waar is of niet. Daarna schrijven de leerlingen zelf een korte tekst naar het voorbeeld van de tekst die ze lazen.