Gratie en rechtvaardigheid: historische misdaadverhalen in de klas. Aan de slag met een stappenplan voor bronnenonderzoek.

wo 22 oktober 2025

Het begrip gratie haalde recent opnieuw de actualiteit. Zowel Donald Trump als Joe Biden verleenden genade aan veroordeelden, wat het publieke debat over rechtvaardigheid, macht en verantwoordelijkheid aanwakkerde. Maar gratie is geen modern fenomeen. Ook in de vroegmoderne Nederlanden konden mensen vergiffenis vragen – via zogenaamde remissiebrieven. Die documenten vormen de kern van de historische lesreeks Pardon? Gratie!.

Deze lesmaterialen, ontwikkeld binnen het PARDONS-project van het Algemeen Rijksarchief, laten leerlingen kennismaken met vier waargebeurde misdaadzaken uit de 16de en 17de eeuw. De dossiers bevatten de originele bron, een transcriptie, hertaling en – waar nodig – audio-ondersteuning, ideaal dus om te differentiëren in brede basiszorg. Leerlingen lezen emotionele smeekschriften, getuigenissen en rechterlijke argumentaties. Was de dader schuldig? Had hij verzachtende omstandigheden? Verdient hij straf … of genade?

Didactisch sluit het materiaal nauw aan bij de leerplandoelen geschiedenis. Het versterkt het historisch bewustzijn via kritisch bronnenonderzoek, waarbij aspecten als standplaatsgebondenheid en multiperspectiviteit opgenomen zijn. Tegelijk biedt het een brug naar burgerschapsvorming: leerlingen reflecteren over macht, rechtspraak en morele verantwoordelijkheid. Ze ontdekken dat recht geen zwart-wit verhaal is, toen noch nu. 

Van bron tot beeldvorming: een mogelijk stappenplan voor historisch onderzoek 

sla link op in klembord

Kopieer

Om leerlingen te begeleiden in het werken met bronnen kan onderstaand stappenplan een hulpmiddel vormen.  

Stappenplan historisch bronnenonderzoek en beeldvorming

sla link op in klembord

Kopieer

1. Situeren in tijd en ruimte

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen situeren waar en wanneer de bron tot stand kwam. 
  • Koppel dit aan het tijdvak en de politieke of sociale context. 
  • Krachtlijn: een historisch referentiekader opbouwen 

2. Bronanalyse en -kritiek

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bespreek betrouwbaarheid en bruikbaarheid in functie van de historische vraag. 
  • Wat zegt de bron over de gebeurtenis. Laat de leerlingen markeringen aanbrengen en laat ze vervolgens citeren uit de bron.  
  • Gebruik ook de transcriptie en hertaling om taalbarrières te overwinnen. 
  • Krachtlijn: redeneren met en over bronnen.

3. Taalrijke analyse

sla link op in klembord

Kopieer

  • Activeer taalrijke vaardigheden: close reading, woordenschatverwerving, samenvatten. 
  • Stimuleer argumentatievaardigheden in mondelinge en schriftelijke opdrachten. 
  • Link met onderwijs in taalvaardigheid en taalbeleid. 

4. Beeldvorming en interpretatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen een historisch gefundeerde interpretatie vormen: waarom werd gratie verleend? 
  • Stimuleer het vergelijken van standpunten (bv. dader, slachtoffer, overheid). 
  • Krachtlijn: tot beargumenteerde historische beeldvorming komen. 

5. Link met actuele kwesties en burgerschap

sla link op in klembord

Kopieer

  • Trek parallellen met het heden: hoe gaan we vandaag om met straf, vergiffenis en verantwoordelijkheid? 
  • Organiseer een debat of morele denkoefening. 
  • Krachtlijn: complexe relatie verleden, heden en toekomst.

6. Reflectie en actiecompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat de leerlingen nadenken over de betekenis van ‘rechtvaardigheid’ vandaag.  
  • Bespreek welke bijdrage zij zouden kunnen leveren aan een rechtvaardige samenleving.  
  • Krachtlijn: complexe relatie verleden, heden en toekomst.

Wie met leerlingen wil reflecteren over recht, empathie en de grenzen van genade, vindt in Pardon? Gratie! een krachtige historische insteek met actuele relevantie. Bovenstaand stappenplan kan eveneens getransfereerd worden naar andere bronopdrachten. Bijkomend kan het een hulpmiddel zijn om als vakgroep richting te geven aan een leerlijn voor bronnenonderzoek.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?