Frans tijdens de voorleesweek

Tijdens de voorleesweek werkten ze op VBS De Parel in Lichtaart met anderstalige boeken. Juf Bieke gebruikte een Frans prentenboekje dat ze online vond. Tijdens dit voorleesmoment maakten de leerlingen kennis met nieuwe woorden, trachtten ze enkele hoofdgedachten uit de tekst te halen en wakkerden ze hun spreekdurf aan.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

We werken met het verhaal Pourquôôââ van Voutch

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Vooraf

sla link op in klembord

Kopieer

  • We verdelen de klas in groepen van ongeveer zes leerlingen.
  • Per groep kopiëren we de woordkaartjes één keer.

Intro

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen staan per groep rond de woordkaartjes en kiezen:

  • een woord waar ze de betekenis van kennen/begrijpen
  • een woord dat ze nog niet kennen
Ze bespreken in groep.

Luisterfase

sla link op in klembord

Kopieer

Beluisteren van het verhaal zonder beeld

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen staan rond de woordkaarten en nemen een woord als ze denken dit te horen.
Bespreking: Welke groep heeft samen de meeste juiste woorden kunnen nemen?

Beluisteren van het verhaal met beeld

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen tellen hoeveel keer “pourquoi” gezegd wordt.
  • Mogelijk vragen bij het verhaal:
    • Waarom is de zon gaan slapen? (Pourquoi le soleil s’est couché?)
    • Wat eet een kikker graag? (Qu’est-ce que la grenouille aime manger?)
    • Waarom is de mama boos aan het einde van het verhaal?

Spreekfase

sla link op in klembord

Kopieer

  • Basis: de leerlingen krijgen een woord/enkele woorden en proberen dit/deze op het juiste moment mee te lezen met de verteller. 
  • Uitbreiding: de leerlingen lezen per twee het verhaal.

Slot

sla link op in klembord

Kopieer

Herhaling van de (geleerde) vraagwoorden in het Frans.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmf1: Een voor hen bestemde mondelinge boodschap in het Frans begrijpen 
  • TOmf2: Beluisterde en/of gelezen teksten in het Frans nazeggen en hardop lezen in betekenisvolle situaties
  • TOtg2: Openstaan voor talige diversiteit en de gelijkwaardigheid van talen aanvaarden 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio