Hieronder vind je de regels voor de attesten die moeten worden uitgereikt in aanslagjaar 2024.
De volgende soorten kosten moeten op een attest kinderopvang worden vermeld:
De volgende kosten mogen niet op een attest kinderopvang worden vermeld:
De betalingen moeten betrekking hebben op kinderen en jongeren die de leeftijd van 14 jaar nog niet hebben bereikt. Voor jongeren met een zware handicap is dat 21 jaar.
Voor kinderen en jongeren die de leeftijdsgrenzen hebben overschreden moeten de bedragen worden vermeld voor opvang die heeft plaatsgevonden vóór hun verjaardag.
De geïndexeerde maximum dagprijs voor opvangkosten betaald in kalenderjaar 2022 bedraagt 14,40 euro.
Op het attest top je het werkelijk ontvangen dagtarief niet af tot op het niveau van het maximum dagtarief. Wanneer je bijvoorbeeld 20 euro ontvangen hebt voor de opvang op een bepaalde dag, dan vermeld je die 20 euro op het attest, niet het afgetopte tarief van 15,70 euro. De ouders moeten het werkelijk betaalde dagtarief zelf aftoppen voor de aanvraag van de belastingvermindering.
Je gebruikt het maximum dagtarief om te bepalen:
Als het werkelijk betaalde dagtarief van alle opvangdagen die op het attest vermeld zijn, lager is dan het maximum dagtarief van 15,70 euro, dan moet je op het attest geen dagtarieven vermelden en dan moet je geen aparte lijnen invullen per ontvangen dagtarief.
Als het werkelijk betaalde dagtarief op minstens één opvangdag hoger is dan het maximum dagtarief van 15,70 euro, dan moet je alle ontvangen dagtarieven afzonderlijk op het attest vermelden en een aparte lijn invullen voor elk van de werkelijk ontvangen dagtarieven. Die verplichting is dan ook van toepassing op de opvangdagen waarop het werkelijk ontvangen dagtarief lager is dan het maximum dagtarief.
Voorbeeld 1: het maximum dagtarief is op geen enkele opvangdag overschreden
In kalenderjaar 2023 zijn de werkelijk ontvangen dagtarieven voor opvang die heeft plaatsgevonden in kalenderjaar 2023 of in een voorgaand jaar:
Op geen enkele opvangdag is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden. Op het attest moet je de dagtarieven dus niet vermelden en je moet niet detailleren per ontvangen dagtarief. Je mag één enkele lijn invullen op het attest die betrekking heeft op het volledige kalenderjaar.
Bereken het totaalbedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023: (120 opvangdagen x 10 euro per dag) + (50 opvangdagen x 15 euro per dag) = 1 200 euro + 750 euro = 1 950 euro.
Vak II.4 van het attest ziet er als volgt uit:
Periode
Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj
Aantal dagen
Dagtarief (6)
Ontvangen bedrag
Periode 1
01/01/2023 tot 31/12/2023
170
1 950 euro
Periode 2
__/__/____ tot __/__/____
Periode 3
__/__/____ tot __/__/____
Periode 4
__/__/____ tot __/__/____
Totaal
1 950 euro
Er moet maar één periode worden ingevuld en de kolom Dagtarief blijft blanco.
Lees ook hoe je gebruik kunt maken van de tolerantie waardoor de administratieve last in sommige gevallen aanzienlijk kan worden verminderd.
In kalenderjaar 2023 zijn de werkelijk ontvangen dagtarieven voor opvang die heeft plaatsgevonden in kalenderjaar 2023 of in een voorgaand jaar:
Voor de leerlingen die gedurende een volledige dag op school opgevangen zijn tijdens de pedagogische studiedag, is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden. Op het attest moet je de dagtarieven dus elk apart vermelden en je moet de opvangdagen en ontvangen bedragen detailleren per ontvangen dagtarief. Je mag per ontvangen dagtarief een aparte lijn invullen op het attest.
Bereken het bedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023 per dagtarief en bereken ook het totaalbedrag:
Vak II.4 van het attest ziet er als volgt uit:
Periode
Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj
Aantal dagen
Dagtarief (6)
Ontvangen bedrag
Periode 1
01/01/2023 tot 31/12/2023
120
10 euro
1 200 euro
Periode 2
01/01/2023 tot 31/12/2023
50
15 euro
750 euro
Periode 3
16/10/2023 tot 16/10/2023
1
20 euro
20 euro
Periode 4
__/__/____ tot __/__/____
Totaal
1 970 euro
Er moeten 3 periodes worden ingevuld en op elke lijn staat het werkelijk ontvangen dagtarief en het bedrag dat ontvangen is op basis van dat dagtarief.
De ouders moeten zelf de volgende berekening maken voor hun belastingaangifte: 1 970 euro – 20 euro + 15,70 euro = 1 965,70 euro.
Wanneer er gewerkt wordt met tarieven per (begonnen) uur of half uur en/of wanneer de tarieven verschillend zijn voor voorschoolse en naschoolse opvang en voor middagtoezicht, kan het aantal werkelijk ontvangen dagtarieven per leerling groot zijn. Daarom is voorzien in een tolerantie die de administratieve last in sommige gevallen aanzienlijk kan verminderen.
Dezelfde werkelijk ontvangen dagtarieven worden gebruikt als in het vorige cijfervoorbeeld:
Voor de leerlingen die gedurende een volledige dag op school opgevangen zijn tijdens de pedagogische studiedag, is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden.
Je mag ervoor kiezen om een apart attest te maken voor de opvang op de pedagogische studiedag voor de leerlingen waarvoor het maximum dagtarief overschreden is. Voor die leerlingen mag je dus twee attesten maken: één attest voor de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is en één attest voor de opvangdagen waarop het maximum dagtarief niet overschreden is.
Bereken het bedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023 per dagtarief en bereken ook het totaalbedrag:
Vak II.4 van het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief niet overschreden is, ziet er als volgt uit:
Periode
Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj
Aantal dagen
Dagtarief (6)
Ontvangen bedrag
Periode 1
01/01/2023 tot 31/12/2023
170
1 950 euro
Periode 2
__/__/____ tot __/__/____
Periode 3
__/__/____ tot __/__/____
Periode 4
__/__/____ tot __/__/____
Totaal
1 950 euro
Vak II.4 van het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is, ziet er als volgt uit:
Periode
Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj
Aantal dagen
Dagtarief (6)
Ontvangen bedrag
Periode 1
16/10/2023 tot 16/10/2023
1
20 euro
20 euro
Periode 2
__/__/____ tot __/__/____
Periode 3
__/__/____ tot __/__/____
Periode 4
__/__/____ tot __/__/____
Totaal
20 euro
De beide attesten bevatten elk maar één lijn. Op het attest met de opvangdagen zonder overschrijding van het maximum dagtarief wordt de kolom ‘Dagtarief’ niet ingevuld. Op het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is wordt de kolom ‘Dagtarief’ wel ingevuld.
De ouders moeten zelf de volgende berekening maken voor hun belastingaangifte: 1 950 euro + 20 euro - 20 euro + 15,70 euro = 1 965,70 euro.
Om een opvangkost op het attest van inkomstenjaar 2023 te mogen vermelden moet tegelijkertijd aan vijf voorwaarden worden voldaan:
Als je aan elk van de ouders een attest uitreikt, dan is het totaal van de ontvangen bedragen van de beide attesten samen kleiner of gelijk aan de opvangkosten die je in 2023 ontvangen hebt.
Gebruik de informatie die je hebt ontvangen over de fiscale situatie op 1 januari 2024.
De volgende alternatieven zijn mogelijk:
Dit is het geval wanneer de ouders van het kind op 1 januari 2024 deel uitmaken van hetzelfde gezin.
Je mag een attest uitreiken op naam van één van beide ouders. Het maakt niet uit of je het attest uitreikt op naam van de vader of van de moeder. Op het attest staan alle opvangkosten die in de loop van 2023 betaald zijn die betrekking hebben op opvang die plaatsgevonden heeft in 2023 of in een voorgaand jaar.
Opgepast: kinderen kunnen in een nieuw samengesteld gezin leven. In dat geval worden de ouders van het kind niet gezamenlijk belast. Het is dan mogelijk dat niet voor alle kinderen van het nieuw samengesteld gezin dezelfde regeling van toepassing is.
In dit geval maken de ouders van het kind op 1 januari 2024 geen deel uit van hetzelfde gezin. Er kunnen zich twee verschillende gezinssituaties voordoen:
Opgepast: kinderen kunnen in een nieuw samengesteld gezin leven. Het is dan mogelijk dat niet voor alle kinderen van het nieuw samengesteld gezin dezelfde regeling van toepassing is.
Je moet twee attesten uitreiken: één op naam van elke ouder. Je moet de totale opvangkosten verdelen over beide ouders.
Als de ouders niets meedelen over de verdeling van de opvangkosten moet je elke ouder de helft van de opvangkosten toekennen.
Als de ouders een verdeelsleutel meedelen, gebruik je die verdeelsleutel voor de verdeling van de opvangkosten over het attest voor de moeder en het attest van de vader.
Als de ouders tegenstrijdige informatie meedelen over de verdeling van de opvangkosten, mag je geen attesten kinderopvang uitreiken. Verwijs de ouders in dat geval naar:
Als de ouders meedelen dat de opvangkosten onder hen moeten worden verdeeld overeenkomstig werkelijk gebruik, vraag hen dan welk deel van de opvangkosten aan elk van hen moet worden toegewezen. Je mag hen maar informatie over de betaalde opvangkosten bezorgen als beide ouders schriftelijk toestemming geven om het bedrag mee te delen aan de andere ouder. Betaalde opvangkosten meedelen op basis van een vraag van één enkele ouder, kan in strijd zijn met de GDPR-regels.
Als ouders zelf niet weten welk bedrag aan elk van de ouders moet worden toegewezen of als de meegedeelde bedragen hoger zijn dan de werkelijk betaalde opvangkosten, dan kun je aan geen van beide ouders een attest kinderopvang uitreiken. Verwijs de ouders in dat geval naar:
Je mag aan beide ouders een attest uitreiken. Op het attest van de moeder vermeld je de opvangkosten die de moeder zelf heeft betaald en de opvangkosten die in naam van de moeder zijn betaald. Op het attest van de vader vermeld je de opvangkosten die de vader zelf heeft betaald en de opvangkosten die in naam van de vader zijn betaald.
Als je niet weet welk deel van de opvangkosten je op het attest van de moeder moet zetten en welk deel op het attest van de vader, dan moet je dat vragen aan de ouders.
Geven zij tegenstrijdige informatie of is de som van de meegedeelde bedragen hoger dan de opvangkosten die in de loop van kalenderjaar 2022 zijn betaald, verwijs de ouders dan naar:
Ook wanneer beide ouders een attest krijgen, zal slechts één van beide ouders belastingvermindering krijgen. Het attest van de andere ouder is nutteloos voor de personenbelasting maar mag wel worden uitgereikt. De ouders zijn verantwoordelijk voor het correcte gebruik van de attesten bij het vragen van de belastingvermindering.
Deze opvangkosten worden niet door de ouders betaald maar door andere erkende instanties. De opvangkosten die je van dergelijke erkende instanties ontvangt, mag je niet op een attest voor de ouder(s) vermelden.
Als je de opvangkosten niet aan natuurlijke personen aanrekent maar aan de werkgever van één van de ouders of aan een rechtspersoon (vzw of onderneming) die een band heeft met één van de ouders of met de werkgever van één van de ouders, dan mag je die opvangkosten niet op een attest kinderopvang vermelden.
Het aanrekenen van opvangkosten aan rechtspersonen is niet toegelaten.
Het gebeurt soms dat familieleden of vrienden opvangkosten betalen. Doorgaans is dat in naam van en tot kwijting van de schuld van (één van) de ouders. Deze betalingen moeten worden vermeld op het attest van deze ouder(s).
Je houdt geen rekening met deze tussenkomsten. Wat de ouder(s) betalen, moet je integraal op het attest vermelden. Je vermindert de opvangkosten niet met het deel van de kosten dat de ouders ontvangen van hun mutualiteit of werkgever.
Ouders die een opleiding volgen bij de VDAB kunnen soms een terugbetaling krijgen van de opvangkosten door de VDAB. Je houdt geen rekening met deze terugbetalingen. Wat de ouder(s) betalen, moet je integraal op het attest vermelden. Je vermindert de opvangkosten niet met het deel dat de VDAB aan de ouder(s) terugbetaalt.
Je moet de beide ouders elk jaar opnieuw een herinneringsbrief bezorgen zodat ze elk jaar opnieuw de gelegenheid hebben om correcte attesten te laten opstellen. Als er attesten per ouder moeten worden uitgereikt moet je ook elk jaar opnieuw vragen wat er op die attesten moet staan.
Of je attesten mag uitreiken hangt af van de kwaliteit van de antwoorden van de ouders. Je mag alleen attesten uitreiken:
Als beide ouders antwoorden en die antwoorden voldoen samen aan de drie hiervoor vermelde criteria, dan mag je die antwoorden gebruiken voor het opmaken van de attesten kinderopvang.
Als beide ouders antwoorden en die antwoorden samen niet aan de drie de hiervoor vermelde criteria voldoen dan mag je geen attesten kinderopvang opmaken tot op het moment dat de antwoorden van de beide ouders samen tegelijkertijd aan de drie criteria voldoen.
Als beide ouders antwoorden maar niets meedelen over de verdeling van de opvangkosten over hen beiden, lever je twee attesten af, elk met de helft van de opvangkosten.
Als beide ouders antwoorden maar slechts één ouder deelt iets mee over de verdeling van de opvangkosten, lever je aan de ouder die de verdeling heeft meegedeeld een attest af dat overeenstemt met zijn/haar vraag. De andere ouder krijgt dan een attest met de rest van de opvangkosten.
Als slechts één van beide ouders antwoordt en dat antwoord voldoet aan de drie criteria dan mag je dat antwoord gebruiken voor het opmaken van de attesten kinderopvang. Als de andere ouder later een antwoord geeft en dat antwoord samen met het antwoord van de eerste ouder niet voldoet aan de drie criteria, dan moet je de opgemaakte attesten annuleren. Je mag pas nieuwe attesten opmaken nadat de antwoorden van de beide ouders samen aan de drie criteria voldoen.
Je vermoedt dat je over voldoende en correcte informatie beschikt voor de attesten
Als geen van beide ouders antwoordt en je beschikt over voldoende informatie uit de bevraging van de ouders in een voorgaand jaar en je hebt voldoende aanwijzingen dat de gezinssituatie van het kind en de financiële regeling van de opvangkosten niet gewijzigd zijn, dan mag je die informatie hergebruiken voor het opmaken van attesten.
Als later één van de ouders antwoordt en dat antwoord wijkt af van de informatie die je gebruikt hebt voor de attesten, dan moet je de eerste set attesten annuleren en een tweede set attesten uitreiken op basis van het antwoord van de ouder.
Als nog later ook de andere ouder antwoordt en de antwoorden van de beide ouders samen voldoen niet aan de drie criteria, dan moet je de tweede set attesten ook annuleren. Je maakt een derde set attesten wanneer de antwoorden van de beide ouders voldoen aan de drie criteria.
Je beschikt niet over voldoende en/of correcte informatie voor de attesten
Als geen van beide ouders antwoordt en je beschikt niet over voldoende informatie uit de bevraging van de ouders in een voorgaand jaar of je hebt onvoldoende aanwijzingen dat de gezinssituatie van het kind en de financiële regeling van de opvangkosten nog dezelfde is, dan mag je geen attesten kinderopvang opmaken.
Als later één van de ouders toch antwoordt, dan mag je dat antwoord gebruiken voor het uitreiken van attesten kinderopvang.
Als nog later de andere ouder ook antwoordt en de beide antwoorden voldoen niet aan de drie criteria, dan moet je de eerste set attesten annuleren. Je maakt pas een tweede set attesten wanneer de antwoorden van beide ouders samen voldoen aan de drie criteria.
Als ouders een attest vragen terwijl je het gevraagde attest niet mag uitreiken, wanneer je eerder uitgereikte attesten moet annuleren of wanneer ouders andere vragen hebben, kun je ze verwijzen naar:
Je mag meerdere attesten maken per kind. Redenen voor extra attesten kunnen zijn:
Het is niet verplicht om attesten met betrekking tot inkomstenjaar elektronisch in te dienen
De FOD Financiën weigerde te antwoorden op onze vraag wanneer voldaan is aan de voorwaarde ‘over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken’.
Het is nochtans belangrijk dat de FOD Financiën de opvanginstanties informeert over wat hen te doen staat wanneer ze moeten vaststellen dat de software die ze gebruiken foutieve attesten aflevert. Kunnen de opvanginstanties verantwoordelijk worden gesteld voor deze fouten? Wat is in dat geval te verkiezen:
Wie elektronisch wil indienen via Belcotax-on-Web moet dit doen tegen 29 februari 2024. In dat geval kun je gebruik maken van de tools die via de FOD Financiën ter beschikking worden gesteld.
Je kunt ook attesten zonder rijksregisternummer(s) elektronisch indienen.
Alle opvanginstanties zijn verplicht om afschriften te bezorgen aan de ouders. Die afschriften moet je zowel uitreiken als je elektronisch indient bij Belcotax-on-Web als wanneer je niet elektronisch indient.
Als je elektronisch indient, zorg er dan voor dat de gegevens die je indient bij Belcotax-on-Web exact overeenstemmen met de gegevens op de attesten die je uitreikt aan de ouders.
Je mag nog uitsluitend het nieuwe modelattest gebruiken en de nieuwe regels invulregels toepassen. Het nieuwe modelattest en de nieuwe regels zijn dezelfde als die van vorig jaar.
Wijzigingen, annulaties en vervangingen zijn mogelijk tot 30 september van het derde jaar volgend op het jaar van de uitgaven).
Als je niet elektronisch indient, moet je de annulatie van attesten alleen meedelen aan de ouders. Als je de attesten ook elektronisch indient, moet je de annulatie van attesten niet alleen aan de ouders meedelen maar ook de elektronisch ingediende attesten in Belcotax-on-Web annuleren.
Als je elektronisch indient, moet je vervangattesten zowel aan de ouders uitreiken als elektronisch registreren via Belcotax-on-Web.
Vervangattesten krijgen een nieuw volgnummer in vak II.1. Volgnummer van het attest en de tekst “annuleert en vervangt attest nr. ….”
Het zou mogelijk zijn om elektronisch ingediende attesten te wijzigen zonder annulatie en vervanging. De toelichting van Belcotax hierover en hoe je in dat geval moet omgaan met de afschriften voor de ouders is summier. Als je twijfelt, kun je beter annuleren en vervangen.
Het kan nodig zijn een afschrift te annuleren zonder dat je (snel) een vervangattest kunt uitreiken. Hoe dat tegenstelbaar is aan de betrokken ouders en aan de fiscus voor attesten die niet elektronisch zijn ingediend heeft de fiscus nog niet verduidelijkt. We hebben geprobeerd daarover een vraag te stellen aan de FOD Financiën maar de FOD Financiën maar vernamen via automatic reply dat de FOD Financiën geen inhoudelijke vragen over het attest kinderopvang meer beantwoordt.
Informatie over de annulatie van elektronische attesten en elektronische vervangattesten vind je in de handleiding.
Voor de opvangkosten van inkomstenjaar 2023 (aanslagjaar 2024) is het toegelaten om geen rijksregisternummers mee te delen van de ouder en van het kind.
De andere identificatiegegevens van de ouder en het kind (naam en voornaam en volledig adres) moeten wel verplicht worden vermeld.
Voor het kind is het bovendien verplicht om de geboortedatum op het attest te vermelden.
Van personen zonder rijksregisternummer mag het identificatienummer van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid worden gebruikt.
Op een attest moeten de identificatiegegevens van één enkele ouder worden vermeld. Het is niet toegelaten om op het attest het rijksregisternummer van de ene ouder te vermelden gecombineerd met de naam en voornaam van de andere ouder.
Als een ouder expliciet weigert om zijn/haar rijksregisternummer mee te delen of expliciet verbiedt om zijn/haar rijksregisternummer te gebruiken op attesten kinderopvang, dan mag je aan die ouder geen attesten kinderopvang uitreiken en dan verliest de ouder het recht op belastingvermindering.
De gezinssituatie van het kind en de financiële regeling die voor het kind is getroffen, is persoonsgevoelige informatie die je niet bij de ouders mag opvragen.
Met de nieuwe modelbrief inkomstenjaar 2023 kun je gegevens opvragen die je op het attest kinderopvang van inkomstenjaar 2022 moet vermelden. Begin 2024 zullen we een nieuwe versie van de brief ter beschikking stellen voor de gegevens voor het attest kinderopvang van inkomstenjaar 2023.
De FOD Financiën verplicht om de ouders elk jaar een herinneringsbrief te sturen.
Als geen van de ouders antwoordt, mag je de gegevens van vorig jaar hergebruiken. Als je niet over voldoende gegevens kunt beschikken om voor bepaalde kinderen of ouders attesten op te stellen, dan mag je geen attesten maken.
Je moet de gegevens gedurende 10 jaar bewaren. Na het verstrijken van het 10de boekjaar is het verplicht om de gegevens te vernietigen. De gegevens van inkomstenjaar 2023 moeten worden vernietigd na 31 december 2033.
De gegevens van inkomstenjaar 2021 en eerdere inkomstenjaren mogen maar gedurende 7 jaar worden bewaard. De gegevens van inkomstenjaar 2021 moeten worden vernietigd na 31 december 2028.
Deze bewaartermijnen zijn van toepassing op de attesten, op de vragen die je aan de ouders hebt gesteld en op de antwoorden die je van de ouders hebt ontvangen. De bewaartermijnen zijn ook van toepassing op de ontvangen rijksregisternummers en op de identificatienummers van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid.
Je mag de gegevens digitaal bijhouden op voorwaarde dat je gedurende de verplichte bewaartermijn toegang kunt krijgen en verschaffen tot de gegevens.
Je vindt bijkomende informatie: