Voor iedereen

Hieronder vind je de regels voor de attesten die moeten worden uitgereikt in aanslagjaar 2024.

Versiedatum

sla link op in klembord

Kopieer

Deze toelichting dateert van 15 februari 2024.

Soorten opvang

sla link op in klembord

Kopieer

Opvangkosten waarvoor een attest kinderopvang verplicht is

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende soorten kosten moeten op een attest kinderopvang worden vermeld:

  • kosten voor voor- en naschoolse opvang en middagtoezicht;
  • kosten voor deelname aan de studie of de huiswerkklas;
  • kosten voor de opvang op woensdagnamiddagen;
  • kosten voor opvang vóór en na de zomerschool;
  • kosten voor de opvang tijdens schoolvrije dagen tijdens het schooljaar;
  • kosten voor opvang tijdens weekends;
  • kosten voor deelname aan deeltijds kunstonderwijs;
  • kosten voor opvang in internaten;
  • kosten voor facultatieve uitstappen tijdens schoolvakanties;
  • kosten voor professionele thuisopvang van zieke kinderen, georganiseerd door scholen of internaten die daarvoor een erkenning hebben als de opvang is verricht door professionele of zelfstandige oppassers.

Kosten die niet op een attest kinderopvang mogen worden vermeld

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende kosten mogen niet op een attest kinderopvang worden vermeld:

  • bijdragen voor schoolreizen, bosklassen, sneeuwklassen, zeeklassen, … die plaatsvinden op schooldagen;
  • bedragen die betaald zijn voor bijlessen;
  • bedragen die niet in 2023 ontvangen zijn;
  • bedragen die in 2023 ontvangen zijn voor opvang die pas na 31 december 2023 plaatsvindt;
  • bijdragen voor maaltijden, dranken, toegangstickets, …. die apart worden aangerekend;
  • bedragen die worden aangerekend bij afwezigheid;
  • sanctionerende vergoedingen.

Leeftijdsgrenzen

sla link op in klembord

Kopieer

De betalingen moeten betrekking hebben op kinderen en jongeren die de leeftijd van 14 jaar nog niet hebben bereikt. Voor jongeren met een zware handicap is dat 21 jaar.

Voor kinderen en jongeren die de leeftijdsgrenzen hebben overschreden moeten de bedragen worden vermeld voor opvang die heeft plaatsgevonden vóór hun verjaardag.

Maximumdagprijzen

sla link op in klembord

Kopieer

De geïndexeerde maximum dagprijs voor opvangkosten betaald in kalenderjaar 2022 bedraagt 14,40 euro.

Waarvoor gebruik je het maximum dagtarief niet (meer)?

sla link op in klembord

Kopieer

Op het attest top je het werkelijk ontvangen dagtarief niet af tot op het niveau van het maximum dagtarief. Wanneer je bijvoorbeeld 20 euro ontvangen hebt voor de opvang op een bepaalde dag, dan vermeld je die 20 euro op het attest, niet het afgetopte tarief van 15,70 euro. De ouders moeten het werkelijk betaalde dagtarief zelf aftoppen voor de aanvraag van de belastingvermindering.

Waarvoor heb je het maximum dagtarief wel nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

Je gebruikt het maximum dagtarief om te bepalen:

  • of je de ontvangen dagtarieven op het attest moet vermelden;
  • in welke mate je de informatie op het attest moet detailleren: aantal opvangdagen en ontvangen bedrag per opvangtarief wel of niet apart vermelden.

Als het werkelijk betaalde dagtarief van alle opvangdagen die op het attest vermeld zijn, lager is dan het maximum dagtarief van 15,70 euro, dan moet je op het attest geen dagtarieven vermelden en dan moet je geen aparte lijnen invullen per ontvangen dagtarief.

Als het werkelijk betaalde dagtarief op minstens één opvangdag hoger is dan het maximum dagtarief van 15,70 euro, dan moet je alle ontvangen dagtarieven afzonderlijk op het attest vermelden en een aparte lijn invullen voor elk van de werkelijk ontvangen dagtarieven. Die verplichting is dan ook van toepassing op de opvangdagen waarop het werkelijk ontvangen dagtarief lager is dan het maximum dagtarief.

Concrete cijfervoorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbeeld 1: het maximum dagtarief is op geen enkele opvangdag overschreden

sla link op in klembord

Kopieer

In kalenderjaar 2023 zijn de werkelijk ontvangen dagtarieven voor opvang die heeft plaatsgevonden in kalenderjaar 2023 of in een voorgaand jaar:

  • gedurende 120 opvangdagen 10 euro per dag;
  • gedurende 50 opvangdagen 15 euro per dag.

Op geen enkele opvangdag is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden. Op het attest moet je de dagtarieven dus niet vermelden en je moet niet detailleren per ontvangen dagtarief. Je mag één enkele lijn invullen op het attest die betrekking heeft op het volledige kalenderjaar.

Bereken het totaalbedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023: (120 opvangdagen x 10 euro per dag) + (50 opvangdagen x 15 euro per dag) = 1 200 euro + 750 euro = 1 950 euro.

Vak II.4 van het attest ziet er als volgt uit:


Periode

Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj

Aantal dagen

Dagtarief (6)

Ontvangen bedrag

Periode 1

01/01/2023 tot 31/12/2023

170

 

1 950 euro

Periode 2

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 3

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 4

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Totaal

1 950 euro

Er moet maar één periode worden ingevuld en de kolom Dagtarief blijft blanco.

Voorbeeld 2: het maximum dagtarief is op één opvangdag overschreden

sla link op in klembord

Kopieer

Lees ook hoe je gebruik kunt maken van de tolerantie waardoor de administratieve last in sommige gevallen aanzienlijk kan worden verminderd.

Er wordt geen gebruik gemaakt van de tolerantie

sla link op in klembord

Kopieer

In kalenderjaar 2023 zijn de werkelijk ontvangen dagtarieven voor opvang die heeft plaatsgevonden in kalenderjaar 2023 of in een voorgaand jaar:

  • gedurende 120 opvangdagen 10 euro per dag;
  • gedurende 50 opvangdagen 15 euro per dag;
  • op maandag 16 oktober 2023 was er een volledige dag pedagogische studiedag. Er was opvang voorzien op school. Het dagtarief bedroeg 20 euro.

Voor de leerlingen die gedurende een volledige dag op school opgevangen zijn tijdens de pedagogische studiedag, is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden. Op het attest moet je de dagtarieven dus elk apart vermelden en je moet de opvangdagen en ontvangen bedragen detailleren per ontvangen dagtarief. Je mag per ontvangen dagtarief een aparte lijn invullen op het attest.

Bereken het bedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023 per dagtarief en bereken ook het totaalbedrag:

  • 120 opvangdagen x 10 euro per dag = 1 200 euro;
  • 50 opvangdagen x 15 euro per dag = 750 euro;
  • 1 opvangdag x 20 euro = 20 euro
  • Totaalbedrag: 1 200 euro + 750 euro + 20 euro = 1 970 euro.

Vak II.4 van het attest ziet er als volgt uit:


Periode

Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj

Aantal dagen

Dagtarief (6)

Ontvangen bedrag

Periode 1

01/01/2023 tot 31/12/2023

120

10 euro

1 200 euro

Periode 2

01/01/2023 tot 31/12/2023

50

15 euro

750 euro

Periode 3

16/10/2023 tot 16/10/2023

1

20 euro

20 euro

Periode 4

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Totaal

1 970 euro

Er moeten 3 periodes worden ingevuld en op elke lijn staat het werkelijk ontvangen dagtarief en het bedrag dat ontvangen is op basis van dat dagtarief.

De ouders moeten zelf de volgende berekening maken voor hun belastingaangifte: 1 970 euro – 20 euro + 15,70 euro = 1 965,70 euro.

Wanneer er gewerkt wordt met tarieven per (begonnen) uur of half uur en/of wanneer de tarieven verschillend zijn voor voorschoolse en naschoolse opvang en voor middagtoezicht, kan het aantal werkelijk ontvangen dagtarieven per leerling groot zijn. Daarom is voorzien in een tolerantie die de administratieve last in sommige gevallen aanzienlijk kan verminderen.

Er wordt gebruik gemaakt van de tolerantie

sla link op in klembord

Kopieer

Dezelfde werkelijk ontvangen dagtarieven worden gebruikt als in het vorige cijfervoorbeeld:

  • gedurende 120 opvangdagen 10 euro per dag;
  • gedurende 50 opvangdagen 15 euro per dag;
  • op maandag 16 oktober 2023 was er een volledige dag pedagogische studiedag. Er was opvang voorzien op school. Het dagtarief bedroeg 20 euro.

Voor de leerlingen die gedurende een volledige dag op school opgevangen zijn tijdens de pedagogische studiedag, is het maximum dagtarief van 15,70 euro overschreden.

Je mag ervoor kiezen om een apart attest te maken voor de opvang op de pedagogische studiedag voor de leerlingen waarvoor het maximum dagtarief overschreden is. Voor die leerlingen mag je dus twee attesten maken: één attest voor de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is en één attest voor de opvangdagen waarop het maximum dagtarief niet overschreden is.

Bereken het bedrag dat je hebt ontvangen in kalenderjaar 2023 per dagtarief en bereken ook het totaalbedrag:

  • 120 opvangdagen x 10 euro per dag = 1 200 euro;
  • 50 opvangdagen x 15 euro per dag = 750 euro;
  • 1 opvangdag x 20 euro = 20 euro.

Vak II.4 van het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief niet overschreden is, ziet er als volgt uit:


Periode

Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj

Aantal dagen

Dagtarief (6)

Ontvangen bedrag

Periode 1

01/01/2023 tot 31/12/2023

170

 

1 950 euro

Periode 2

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 3

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 4

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Totaal

1 950 euro

Vak II.4 van het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is, ziet er als volgt uit:

Periode
Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj

Aantal dagen

Dagtarief (6)

Ontvangen bedrag

Periode 1

16/10/2023 tot 16/10/2023

1

20 euro

20 euro

Periode 2

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 3

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Periode 4

__/__/____ tot __/__/____

 

 

 

Totaal

20 euro

De beide attesten bevatten elk maar één lijn. Op het attest met de opvangdagen zonder overschrijding van het maximum dagtarief wordt de kolom ‘Dagtarief’ niet ingevuld. Op het attest met de opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden is wordt de kolom ‘Dagtarief’ wel ingevuld.

De ouders moeten zelf de volgende berekening maken voor hun belastingaangifte: 1 950 euro + 20 euro - 20 euro + 15,70 euro = 1 965,70 euro.

Welke bedragen?

sla link op in klembord

Kopieer

Om een opvangkost op het attest van inkomstenjaar 2023 te mogen vermelden moet tegelijkertijd aan vijf voorwaarden worden voldaan:

  • De opvang heeft plaatsgevonden vóór de 14de verjaardag van het kind of vóór de 21ste verjaardag van het kind met een zware handicap.
  • De opvang heeft plaatsgevonden vóór de datum waarop het attest is uitgereikt (in de praktijk is dat vóór 1 maart 2024). Als de kosten een voorschot zijn, dan is de eindafrekening gemaakt vóór de datum waarop het attest is uitgereikt.
  • Er zijn geen achterstallige betalingen meer voor deze opvang: de rekening waarop de opvangkosten zijn aangerekend is volledig betaald.
  • Je hebt de opvangkost nog niet vermeld op een attest van een voorgaand inkomstenjaar.

Voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het kind is 10 jaar oud op het moment van de opvang. De opvang heeft plaatsgevonden in december 2022. De schoolrekening is uitgestuurd in 2023. Deze schoolrekening is volledig betaald in 2023. Zoals voorgeschreven is de opvangkost niet op het attest van inkomstenjaar 2022 vermeld. De opvangkost moet op het attest van inkomstenjaar 2023 worden vermeld.
  • De interne is 10 jaar oud op het moment van de opvang. Bij de inschrijving van de interne in het internaat in augustus 2022 is een voorschot betaald door de ouders. Het voorschot wordt verrekend met de laatste rekening van het schooljaar 2022-2023. Deze rekening wordt aan de ouders gestuurd in juli 2023. De rekening is volledig betaald in augustus 2023. Zoals voorgeschreven is het voorschot niet op het attest van inkomstenjaar 2022 vermeld. Het voorschot moet op het attest van inkomstenjaar 2023 worden vermeld.
  • Het kind is 10 jaar oud op het moment van de opvang. De opvang heeft plaatsgevonden in oktober 2022. De schoolrekening is uitgestuurd in november 2022. De ouders hebben gespreide betaling gevraagd. Het laatste deel van deze schoolrekening wordt betaald in februari 2023. Zoals voorgeschreven is op het attest van inkomstenjaar 2022 geen opvangkost van oktober 2022 vermeld. De opvangkost van oktober 2022 wordt integraal vermeld op het attest van inkomstenjaar 2023.
  • Het kind is 10 jaar oud op het moment van de opvang. De opvang heeft plaatsgevonden in oktober 2022. De schoolrekening is uitgestuurd in november 2022. De ouders hebben gespreide betaling gevraagd. Het laatste deel van deze schoolrekening wordt betaald in augustus 2023. Zoals voorgeschreven is op het attest van inkomstenjaar 2022 geen opvangkost van oktober 2022 vermeld. De opvangkost van oktober 2022 wordt integraal vermeld op het attest van inkomstenjaar 2023.
  • Het kind is 10 jaar oud op het moment van de opvang. De opvang heeft plaatsgevonden in oktober 2022. De schoolrekening is uitgestuurd in november 2022. De ouders hebben gespreide betaling gevraagd. Einde 2023 is deze schoolrekening nog niet volledig betaald. Zoals voorgeschreven is op het attest van inkomstenjaar 2022 geen opvangkost van oktober 2022 vermeld. De opvangkost van oktober 2022 wordt ook niet op het attest van inkomstenjaar 2023 vermeld. De opvangkost van oktober 2022 zal pas op het attest worden vermeld van het inkomstenjaar waarin de schoolrekening die uitgestuurd is in november 2022 integraal betaald is.
  • Het kind is 10 jaar oud wanneer het in het internaat wordt ingeschreven. De inschrijving heeft plaats in augustus 2023. Bij de inschrijving hebben de ouders een voorschot betaald van 10% van het jaarlijkse kostgeld. Het voorschot zal worden verrekend in de laatste rekening van het schooljaar 2023-2024. De rekening zal worden opgesteld in juni 2024. Het voorschot zal pas op het attest worden vermeld van het inkomstenjaar waarin de laatste rekening van schooljaar 2023-2024 volledig zal betaald zijn. Dat is ten vroegste het attest van inkomstenjaar 2024.

Als je aan elk van de ouders een attest uitreikt, dan is het totaal van de ontvangen bedragen van de beide attesten samen kleiner of gelijk aan de opvangkosten die je in 2023 ontvangen hebt.

Wie geef je een attest voor welke opvangkosten?

sla link op in klembord

Kopieer

Gebruik de informatie die je hebt ontvangen over de fiscale situatie op 1 januari 2024.

De volgende alternatieven zijn mogelijk:

De ouders van het kind worden gezamenlijk belast

sla link op in klembord

Kopieer

Dit is het geval wanneer de ouders van het kind op 1 januari 2024 deel uitmaken van hetzelfde gezin.

Je mag een attest uitreiken op naam van één van beide ouders. Het maakt niet uit of je het attest uitreikt op naam van de vader of van de moeder. Op het attest staan alle opvangkosten die in de loop van 2023 betaald zijn die betrekking hebben op opvang die plaatsgevonden heeft in 2023 of in een voorgaand jaar.

Opgepast: kinderen kunnen in een nieuw samengesteld gezin leven. In dat geval worden de ouders van het kind niet gezamenlijk belast. Het is dan mogelijk dat niet voor alle kinderen van het nieuw samengesteld gezin dezelfde regeling van toepassing is.

De ouders van het kind worden niet gezamenlijk belast

sla link op in klembord

Kopieer

In dit geval maken de ouders van het kind op 1 januari 2024 geen deel uit van hetzelfde gezin. Er kunnen zich twee verschillende gezinssituaties voordoen:

  • Op 1 januari 2024 is er fiscaal co-ouderschap met betrekking tot het kind.
  • Op 1 januari 2024 is er geen fiscaal co-ouderschap met betrekking tot het kind.

Opgepast: kinderen kunnen in een nieuw samengesteld gezin leven. Het is dan mogelijk dat niet voor alle kinderen van het nieuw samengesteld gezin dezelfde regeling van toepassing is.

Er is fiscaal co-ouderschap op 1 januari 2024

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet twee attesten uitreiken: één op naam van elke ouder. Je moet de totale opvangkosten verdelen over beide ouders.

Als de ouders niets meedelen over de verdeling van de opvangkosten moet je elke ouder de helft van de opvangkosten toekennen.

Als de ouders een verdeelsleutel meedelen, gebruik je die verdeelsleutel voor de verdeling van de opvangkosten over het attest voor de moeder en het attest van de vader.

Als de ouders tegenstrijdige informatie meedelen over de verdeling van de opvangkosten, mag je geen attesten kinderopvang uitreiken. Verwijs de ouders in dat geval naar:

Als de ouders meedelen dat de opvangkosten onder hen moeten worden verdeeld overeenkomstig werkelijk gebruik, vraag hen dan welk deel van de opvangkosten aan elk van hen moet worden toegewezen. Je mag hen maar informatie over de betaalde opvangkosten bezorgen als beide ouders schriftelijk toestemming geven om het bedrag mee te delen aan de andere ouder. Betaalde opvangkosten meedelen op basis van een vraag van één enkele ouder, kan in strijd zijn met de GDPR-regels.

Als ouders zelf niet weten welk bedrag aan elk van de ouders moet worden toegewezen of als de meegedeelde bedragen hoger zijn dan de werkelijk betaalde opvangkosten, dan kun je aan geen van beide ouders een attest kinderopvang uitreiken. Verwijs de ouders in dat geval naar:

Er is geen fiscaal co-ouderschap op 1 januari 2024

sla link op in klembord

Kopieer

Je mag aan beide ouders een attest uitreiken. Op het attest van de moeder vermeld je de opvangkosten die de moeder zelf heeft betaald en de opvangkosten die in naam van de moeder zijn betaald. Op het attest van de vader vermeld je de opvangkosten die de vader zelf heeft betaald en de opvangkosten die in naam van de vader zijn betaald.

Als je niet weet welk deel van de opvangkosten je op het attest van de moeder moet zetten en welk deel op het attest van de vader, dan moet je dat vragen aan de ouders.

Geven zij tegenstrijdige informatie of is de som van de meegedeelde bedragen hoger dan de opvangkosten die in de loop van kalenderjaar 2022 zijn betaald, verwijs de ouders dan naar:

Ook wanneer beide ouders een attest krijgen, zal slechts één van beide ouders belastingvermindering krijgen. Het attest van de andere ouder is nutteloos voor de personenbelasting maar mag wel worden uitgereikt. De ouders zijn verantwoordelijk voor het correcte gebruik van de attesten bij het vragen van de belastingvermindering.

Tussenkomsten van derden

sla link op in klembord

Kopieer

Opvangkosten betaald door Jeugdhulp, de Jeugdrechtbank, …

sla link op in klembord

Kopieer

Deze opvangkosten worden niet door de ouders betaald maar door andere erkende instanties. De opvangkosten die je van dergelijke erkende instanties ontvangt, mag je niet op een attest voor de ouder(s) vermelden.

Opvangkosten die je aanrekent aan rechtspersonen

sla link op in klembord

Kopieer

Als je de opvangkosten niet aan natuurlijke personen aanrekent maar aan de werkgever van één van de ouders of aan een rechtspersoon (vzw of onderneming) die een band heeft met één van de ouders of met de werkgever van één van de ouders, dan mag je die opvangkosten niet op een attest kinderopvang vermelden.

Het aanrekenen van opvangkosten aan rechtspersonen is niet toegelaten.

Betalingen door grootouders, andere familieleden en/of vrienden

sla link op in klembord

Kopieer

Het gebeurt soms dat familieleden of vrienden opvangkosten betalen. Doorgaans is dat in naam van en tot kwijting van de schuld van (één van) de ouders. Deze betalingen moeten worden vermeld op het attest van deze ouder(s).

De mutualiteit of de werkgever komt tussen in de kosten van de ouders

sla link op in klembord

Kopieer

Je houdt geen rekening met deze tussenkomsten. Wat de ouder(s) betalen, moet je integraal op het attest vermelden. Je vermindert de opvangkosten niet met het deel van de kosten dat de ouders ontvangen van hun mutualiteit of werkgever.

Opvangkosten terugbetaald aan de ouder in opleiding bij de VDAB

sla link op in klembord

Kopieer

Ouders die een opleiding volgen bij de VDAB kunnen soms een terugbetaling krijgen van de opvangkosten door de VDAB. Je houdt geen rekening met deze terugbetalingen. Wat de ouder(s) betalen, moet je integraal op het attest vermelden. Je vermindert de opvangkosten niet met het deel dat de VDAB aan de ouder(s) terugbetaalt.

Bevraging van de ouders – gebruik van de antwoorden

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet de beide ouders elk jaar opnieuw een herinneringsbrief bezorgen zodat ze elk jaar opnieuw de gelegenheid hebben om correcte attesten te laten opstellen. Als er attesten per ouder moeten worden uitgereikt moet je ook elk jaar opnieuw vragen wat er op die attesten moet staan.

Of je attesten mag uitreiken hangt af van de kwaliteit van de antwoorden van de ouders. Je mag alleen attesten uitreiken:

  • als je geen tegenstrijdige antwoorden hebt gekregen over het kind;
  • als de antwoorden volledig zijn;
  • als de som van de bedragen die de ouders vragen te attesteren niet hoger is dan de bedragen die geattesteerd kunnen worden.

Beide ouders antwoorden

sla link op in klembord

Kopieer

Als beide ouders antwoorden en die antwoorden voldoen samen aan de drie hiervoor vermelde criteria, dan mag je die antwoorden gebruiken voor het opmaken van de attesten kinderopvang.

Als beide ouders antwoorden en die antwoorden samen niet aan de drie de hiervoor vermelde criteria voldoen dan mag je geen attesten kinderopvang opmaken tot op het moment dat de antwoorden van de beide ouders samen tegelijkertijd aan de drie criteria voldoen.

Als beide ouders antwoorden maar niets meedelen over de verdeling van de opvangkosten over hen beiden, lever je twee attesten af, elk met de helft van de opvangkosten.

Als beide ouders antwoorden maar slechts één ouder deelt iets mee over de verdeling van de opvangkosten, lever je aan de ouder die de verdeling heeft meegedeeld een attest af dat overeenstemt met zijn/haar vraag. De andere ouder krijgt dan een attest met de rest van de opvangkosten.

Slechts één van beide ouders antwoordt

sla link op in klembord

Kopieer

Als slechts één van beide ouders antwoordt en dat antwoord voldoet aan de drie criteria dan mag je dat antwoord gebruiken voor het opmaken van de attesten kinderopvang. Als de andere ouder later een antwoord geeft en dat antwoord samen met het antwoord van de eerste ouder niet voldoet aan de drie criteria, dan moet je de opgemaakte attesten annuleren. Je mag pas nieuwe attesten opmaken nadat de antwoorden van de beide ouders samen aan de drie criteria voldoen.

Geen van beide ouders antwoordt

sla link op in klembord

Kopieer

Je vermoedt dat je over voldoende en correcte informatie beschikt voor de attesten

sla link op in klembord

Kopieer

Als geen van beide ouders antwoordt en je beschikt over voldoende informatie uit de bevraging van de ouders in een voorgaand jaar en je hebt voldoende aanwijzingen dat de gezinssituatie van het kind en de financiële regeling van de opvangkosten niet gewijzigd zijn, dan mag je die informatie hergebruiken voor het opmaken van attesten.

Als later één van de ouders antwoordt en dat antwoord wijkt af van de informatie die je gebruikt hebt voor de attesten, dan moet je de eerste set attesten annuleren en een tweede set attesten uitreiken op basis van het antwoord van de ouder.

Als nog later ook de andere ouder antwoordt en de antwoorden van de beide ouders samen voldoen niet aan de drie criteria, dan moet je de tweede set attesten ook annuleren. Je maakt een derde set attesten wanneer de antwoorden van de beide ouders voldoen aan de drie criteria.

Je beschikt niet over voldoende en/of correcte informatie voor de attesten

sla link op in klembord

Kopieer

Als geen van beide ouders antwoordt en je beschikt niet over voldoende informatie uit de bevraging van de ouders in een voorgaand jaar of je hebt onvoldoende aanwijzingen dat de gezinssituatie van het kind en de financiële regeling van de opvangkosten nog dezelfde is, dan mag je geen attesten kinderopvang opmaken.

Als later één van de ouders toch antwoordt, dan mag je dat antwoord gebruiken voor het uitreiken van attesten kinderopvang.

Als nog later de andere ouder ook antwoordt en de beide antwoorden voldoen niet aan de drie criteria, dan moet je de eerste set attesten annuleren. Je maakt pas een tweede set attesten wanneer de antwoorden van beide ouders samen voldoen aan de drie criteria.

Naar waar kun je ouders doorverwijzen?

sla link op in klembord

Kopieer

Als ouders een attest vragen terwijl je het gevraagde attest niet mag uitreiken, wanneer je eerder uitgereikte attesten moet annuleren of wanneer ouders andere vragen hebben, kun je ze verwijzen naar:

De attesten

sla link op in klembord

Kopieer

Aantal attesten per kind

sla link op in klembord

Kopieer

Je mag meerdere attesten maken per kind. Redenen voor extra attesten kunnen zijn:

  • De ouders hebben ieder afzonderlijk attesten nodig omdat ze afzonderlijk worden belast en co-ouderschap hebben afgesproken.
  • Je kiest er zelf voor om afzonderlijke attesten uit te reiken, bijvoorbeeld:
    • Aparte attesten per schooljaar;
    • Aparte attesten voor facultatieve meerdaagse uitstappen tijdens vakantieperiodes;
    • Aparte attesten voor opvangdagen waarop het maximum dagtarief overschreden wordt omwille van pedagogische studiedagen (zie de regels met betrekking tot de tolerantie waardoor je de administratieve last van de attesten vermindert).
  • Het aantal periodes waarover je informatie moet geven is groter dan vier.

Elektronisch indienen

sla link op in klembord

Kopieer

Het is niet verplicht om attesten met betrekking tot inkomstenjaar elektronisch in te dienen

De FOD Financiën weigerde te antwoorden op onze vraag wanneer voldaan is aan de voorwaarde ‘over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken’.

Het is nochtans belangrijk dat de FOD Financiën de opvanginstanties informeert over wat hen te doen staat wanneer ze moeten vaststellen dat de software die ze gebruiken foutieve attesten aflevert. Kunnen de opvanginstanties verantwoordelijk worden gesteld voor deze fouten? Wat is in dat geval te verkiezen:

  • De foutieve attesten elektronisch indienen?
  • De foutieve attesten niet elektronisch indienen en manueel gecorrigeerde attesten uitreiken aan de schuldenaars van de opvangkosten?

Wie elektronisch wil indienen via Belcotax-on-Web moet dit doen  tegen 29 februari 2024. In dat geval kun je gebruik maken van de tools die via de FOD Financiën ter beschikking worden gesteld.

Je kunt ook attesten zonder rijksregisternummer(s) elektronisch indienen.

Afschrift voor de ouders

sla link op in klembord

Kopieer

Alle opvanginstanties zijn verplicht om afschriften te bezorgen aan de ouders. Die afschriften moet je zowel uitreiken als je elektronisch indient bij Belcotax-on-Web als wanneer je niet elektronisch indient.

Als je elektronisch indient,  zorg er dan voor dat de gegevens die je indient bij Belcotax-on-Web exact overeenstemmen met de gegevens op de attesten die je uitreikt aan de ouders.

Je mag nog uitsluitend het nieuwe modelattest gebruiken en de nieuwe regels invulregels toepassen. Het nieuwe modelattest en de nieuwe regels zijn dezelfde als die van vorig jaar.

Attesten wijzigen, annuleren en vervangen

sla link op in klembord

Kopieer

Wijzigingen, annulaties en vervangingen zijn mogelijk tot 30 september van het derde jaar volgend op het jaar van de uitgaven).

Als je niet elektronisch indient, moet je de annulatie van attesten alleen meedelen aan de ouders. Als je de attesten ook elektronisch indient, moet je de annulatie van attesten niet alleen aan de ouders meedelen maar ook de elektronisch ingediende attesten in Belcotax-on-Web annuleren.

Als je elektronisch indient, moet je vervangattesten zowel aan de ouders uitreiken als elektronisch registreren via Belcotax-on-Web.

Vervangattesten krijgen een nieuw volgnummer in vak II.1. Volgnummer van het attest en de tekst “annuleert en vervangt attest nr. ….”

Het zou mogelijk zijn om elektronisch ingediende attesten te wijzigen zonder annulatie en vervanging. De toelichting van Belcotax hierover en hoe je in dat geval moet omgaan met de afschriften voor de ouders is summier. Als je twijfelt, kun je beter annuleren en vervangen.

Het kan nodig zijn een afschrift te annuleren zonder dat je (snel) een vervangattest kunt uitreiken. Hoe dat tegenstelbaar is aan de betrokken ouders en aan de fiscus voor attesten die niet elektronisch zijn ingediend heeft de fiscus nog niet verduidelijkt. We hebben geprobeerd daarover een vraag te stellen aan de FOD Financiën maar de FOD Financiën maar vernamen via automatic reply dat de FOD Financiën geen inhoudelijke vragen over het attest kinderopvang meer beantwoordt.

Informatie over de annulatie van elektronische attesten en elektronische vervangattesten vind je in de handleiding.

Rijksregisternummers

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de opvangkosten van inkomstenjaar 2023 (aanslagjaar 2024) is het toegelaten om geen rijksregisternummers mee te delen van de ouder en van het kind.

De andere identificatiegegevens van de ouder en het kind (naam en voornaam en volledig adres) moeten wel verplicht worden vermeld.

Voor het kind is het bovendien verplicht om de geboortedatum op het attest te vermelden.

Van personen zonder rijksregisternummer mag het identificatienummer van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid worden gebruikt.

Op een attest moeten de identificatiegegevens van één enkele ouder worden vermeld. Het is niet toegelaten om op het attest het rijksregisternummer van de ene ouder te vermelden gecombineerd met de naam en voornaam van de andere ouder.

Als een ouder expliciet weigert om zijn/haar rijksregisternummer mee te delen of expliciet verbiedt om zijn/haar rijksregisternummer te gebruiken op attesten kinderopvang, dan mag je aan die ouder geen attesten kinderopvang uitreiken en dan verliest de ouder het recht op belastingvermindering.

Modelbrief en gebruik

sla link op in klembord

Kopieer

De gezinssituatie van het kind en de financiële regeling die voor het kind is getroffen, is persoonsgevoelige informatie die je niet bij de ouders mag opvragen.

Met de nieuwe modelbrief inkomstenjaar 2023 kun je gegevens opvragen die je op het attest kinderopvang van inkomstenjaar 2022 moet vermelden. Begin 2024 zullen we een nieuwe versie van de brief ter beschikking stellen voor de gegevens voor het attest kinderopvang van inkomstenjaar 2023.

De FOD Financiën verplicht om de ouders elk jaar een herinneringsbrief te sturen.

Als geen van de ouders antwoordt, mag je de gegevens van vorig jaar hergebruiken. Als je niet over voldoende gegevens kunt beschikken om voor bepaalde kinderen of ouders attesten op te stellen, dan mag je geen attesten maken.

Bewaring van de gegevens

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet de gegevens gedurende 10 jaar bewaren. Na het verstrijken van het 10de boekjaar is het verplicht om de gegevens te vernietigen. De gegevens van inkomstenjaar 2023 moeten worden vernietigd na 31 december 2033.

De gegevens van inkomstenjaar 2021 en eerdere inkomstenjaren mogen maar gedurende 7 jaar worden bewaard. De gegevens van inkomstenjaar 2021 moeten worden vernietigd na 31 december 2028.

Deze bewaartermijnen zijn van toepassing op de attesten, op de vragen die je aan de ouders hebt gesteld en op de antwoorden die je van de ouders hebt ontvangen. De bewaartermijnen zijn ook van toepassing op de ontvangen rijksregisternummers en op de identificatienummers van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid.

Je mag de gegevens digitaal bijhouden op voorwaarde dat je gedurende de verplichte bewaartermijn toegang kunt krijgen en verschaffen tot de gegevens.

Bijkomende informatie

sla link op in klembord

Kopieer

Je vindt bijkomende informatie:

Contact

Ruth Engelen
stafmedewerker
      02 507 08 40
      Bernadette Maertens
      stafmedewerker
          02 507 06 72
          Trui Vermeersch
          stafmedewerker
              02 507 06 56
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio