De kans dat je als schoolbestuur in aanraking komt met reclame en/of sponsoring wordt steeds groter. Reclame en/of sponsoring zijn immers vaak een bijproduct van sociale media, crowdfunding en andere vormen van fondsenwerving.
Met reclame wordt bedoeld: mededelingen met als doel de verkoop te bevorderen.
Sponsoring houdt een bijdrage in met als doel om de bekendheid te verhogen. Sponsoring kan de vorm aannemen van een bijdrage aan de inrichting van de school, een bijdrage in de kosten van een evenement of een bijdrage voor (les)materialen, software en IT-benodigdheden, toestellen, …
In vele gevallen maakt de regelgeving geen onderscheid tussen reclame en sponsoring.
Je moet als schoolbestuur in overleg met de schoolraad een basisvisie inzake reclame en sponsoring opstellen. Deze afspraken moet je opnemen in het schoolreglement. Je moet elke vorm van reclame en sponsoring waaraan het schoolbestuur wil meewerken, vooraf toetsen aan het uitgezette beleid. Dit beleid moet rekening houden met volgende principes - zie ook de website van de Commissie Zorgvuldig Bestuur:
Bij schenkingen en giften is er geen enkele tegenprestatie door de begunstigde van de schenking/de gift. Voor schenkingen en giften van roerende goederen aan vzw’s en stichtingen geldt er in het Vlaams Gewest en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vrijstelling van btw.
Een vermelding van de naam of het logo van de schenker in een programmaboekje is al voldoende als tegenprestatie om niet meer van een schenking/gift te kunnen spreken maar van sponsoring en is dit een btw-plichtig activiteit.