Nieuwbouw schoolgebouwen of bestaande schoolgebouwen die een ingrijpende energetische renovatie ondergaan (dus met een omgevingsvergunning), met een parkeerterrein van meer dan 10 parkeerplaatsen, moet je vandaag verplicht voorzien van:
Vanaf 1 januari 2025 moet je voor alle bestaande schoolgebouwen (niet-residentiële gebouwen) met een parkeerterrein voor meer dan 20 wagens, minstens twee oplaadpunten voorzien.
Die verplichting geldt als :
De verplichte oplaadpunten moeten specifiek bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.
De laadpunten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Voor scholenbouwprojecten gebruik je best laadpunten Mode 3 en/of Mode 4.
Een laadpunt 'Mode 3' wordt gebruikt voor (semi)publieke laadpalen:
Een laadpunt 'Mode 4' wordt gebruikt voor een snellaadstation:
Sommige laadpunten Mode 4 zijn eveneens voorzien van een derde kabel met een Type 2 connector waardoor je ook kunt laden als in Laadpunt Mode 3.
Het gebruik van laadpunten, op hetzelfde toegangspunt van het elektriciteitsnet van je schoolinfrastructuur (HVAC, digitale borden, machines in technische richtingen bij STEM-scholen) kan mogelijk leiden tot een hoger totaal piekvermogen waarop je wordt afgerekend met het capaciteitstarief per kwartiervermogen vanaf 1 januari 2023
Een slimme laadpaal met WiFi-, 3G, of Lan-verbindingen onderscheidt zich van een standaard laadpaal door bijkomende functies zoals 'dynamische laadstroom' en/of 'load-balancing' waardoor ze zich aanpassen naar gelang de omstandigheden.
Dynamische laadstroom zorgt ervoor dat de laadpaal de laadstroom aanpast in functie van het totaal stroomverbruik van je schoolgebouw, waardoor laden mogelijk blijft zonder het risico op overbelasting van je stroomvoorziening of overschrijding van je toegangsvermogen (zie capaciteitstarief).
Indien meerdere laadpunten aangesloten zijn op één toegangspunt regelt de load-balancing functie de onderlinge communicatie tussen de diverse laadpunten en verdeelt ze het beschikbare vermogen over de beschikbare laadpunten.
Ook laden op het moment dat de stroom goedkoper is, waardoor je bespaart op de laadkosten, behoort tot de mogelijkheden van een slimme laadpaal.
Voor elk type laadpunt (Mode 3 & 4) vind je slimme toepassingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) volgt op of je de regelgeving in verband met de verplichte oplaadpunten naleeft. Bij niet naleving kan het VEKA een administratieve geldboete opleggen van:
Aan de installatie van oplaadpunten voor elektrische wagens wordt steeds een brandrisico gekoppeld. Zeker wanneer deze binnen het gebouw geïnstalleerd worden
Als verzekerde ben je altijd verplicht dit te melden aan jouw verzekeraar indien er door een wijziging in je schoolgebouw of je activiteit een verhoging ontstaat van het risico. Je vermijdt hierdoor dat je verzekeraar dit aangrijpt om niet te moeten tussenkomen.
Tot op heden zijn er geen verzekeraars gekend die voor de installatie van een oplaadpunt een bijkomende premie rekenen.