Einde schooljaar 2024-2025: aanbod voor basisonderwijs

Aan het einde van het schooljaar nemen we even de tijd om stil te staan. Na een schooljaar ‘onderweg zijn’, samen leren en groeien, mogen we dankbaar thuiskomen. Deze bijdrage biedt inspiratie om het einde van het schooljaar te vieren met leerlingen en collega’s. Vanuit het jaarthema ‘Als pelgrims onderweg’ sluiten we dit schooljaar af met een feestelijke viering: een festival van verhalen, dankbaarheid en verbondenheid.

Gebedsviering

sla link op in klembord

Kopieer

In de gebedsviering ‘Terug van weggeweest. Feest!’ staat de pelgrimstocht centraal die leerlingen het hele schooljaar hebben afgelegd. We keren terug met een rugzak vol ervaringen, een hart vol verhalen, en – symbolisch – versleten stapschoenen.

Deze viering is opgebouwd rond symboliek, gebed, verhalen, muziek en beweging. Er is ruimte voor aanpassingen per schoolcontext. Je kan leerlingen of collega’s actief betrekken via voorbeden, een creatief moment, of een eigen duiding bij het thema.

Zoals altijd bouwen we de gebedsviering op vanuit een doordachte structuur die houvast biedt bij de organisatie. We blijven trouw aan de katholieke traditie als fundament, maar creëren tegelijkertijd ruimte voor de diversiteit binnen onze schoolgemeenschap, zodat iedereen zich welkom en aangesproken voelt. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.

Tochtboekje(s)

sla link op in klembord

Kopieer

Doorheen het hele schooljaar verschenen er tochtboekjes die leerlingen uitnodigden om stil te staan bij hun eigen weg. Elk tochtboekje gaf woorden, beelden en vragen om te reflecteren over wat onderweg belangrijk werd: wie of wat gaf richting, wat was moeilijk, wat bracht vreugde? Deze boekjes boden momenten van bezinning en verbondenheid, in de klas, in de kring of individueel.

  • In het tochtboekje van mei stappen we mee met de leerlingen van Emmaüs, uit het evangelie van Lucas. Twee mensen op weg, met een rugzak vol verdriet en onbegrip. Een vreemdeling sluit aan, luistert, deelt hun verhaal. Pas bij het breken van het brood herkennen ze in hem Jezus. Het boekje nodigt leerlingen uit om na te denken over de kracht van kleine gebaren en onverwachte herkenning. Ze kleuren de tocht van de leerlingen in aan de hand van gevoelens, bestuderen een kunstwerk van Wickert, tekenen zichzelf erbij, en denken na over een klein gebaar dat voor hén betekenisvol werd.

  • Het tochtboekje van juni helpt om stil te staan bij wat ze meenemen uit het schooljaar – en wat ze bewust even achterlaten. In een speels en symbolisch opzet vullen leerlingen een rugzak en een doos met hun herinneringen. Ook een pelgrimsspel maakt deel uit van dit boekje: al spelend denken leerlingen na over keuzes, hoop, eenvoud, gastvrijheid en vertrouwen. Ze vertellen over mooie momenten én over dingen die moeilijker waren, maar waarin groei mogelijk is.

Hieronder vind je een overzicht van alle tochtboekjes die verschenen zijn tijdens dit schooljaar. Ze blijven beschikbaar om te gebruiken, opnieuw vast te nemen, of om mee aan de slag te gaan bij een evaluatie-, reflectie- of afscheidsmoment.

Visualisatie & symboliek

sla link op in klembord

Kopieer

Wil je de viering en/of het schoolfeest, de proclamatie… visueel ondersteunen? We voorzien beeldmateriaal zoals voetstappen, vlaggetjes en symbolen om een projectie of presentatie te maken. Deze beelden versterken het verhaal van onderweg zijn en thuiskomen.

Verwerking in de schoolpraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan deze materialen op verschillende manieren gebruiken:

  • Tijdens een schoolfeest: richt een symbolische festivalweide in met klasstanden, pelgrimspasjes, en muziek.
  • Bij een proclamatie of afscheidsmoment: verbind het schooljaar aan het jaarthema en laat elke leerling symbolisch ‘thuiskomen’ met een persoonlijke boodschap of stempel.
  • In de klas: laat leerlingen hun stempelkaart of ‘rugzak’ vullen met herinneringen aan het voorbije jaar.

Heb je vragen of wil je graag ondersteuning?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je behoefte aan meer informatie of hulp bij het uitwerken? Contacteer gerust je regionale pastoraalbegeleider.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio