Bij een demonstratie laat een persoon (de leraar, een leerling, een gast) op een aanschouwelijke manier zien hoe iets werkt, wordt bereid, ...
 
Het hangt van het onderwerp af of deze werkvorm mogelijk en geschikt is.
 
Bij een demonstratie is het belangrijk dat de leerkracht structuur aanbrengt:	
Het is daarnaast goed om te controleren of alle leerlingen de demonstratie goed kunnen zien en horen.
Sterke kanten:	
Zwakke kanten:	
Bron: https://wij-leren.nl/didactische-werkvormen-instructievormen.php
 
Bekijk ook een voorbeeld van een demonstratie les: de soorten room en hun binding bij het inkoken (Frans)
- Bakkerij S - 2de graad - A-finaliteit
- Bakkerijtechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Bakkerijtechnieken S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Basisoptie Voeding en horeca - 1ste graad - A-stroom
- Basisoptie Voeding en horeca - 1ste graad - B-stroom
- Brood- en banketbakkerij S - 3de graad - A-finaliteit
- Horeca S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Grootkeuken en catering S - 3de graad - A-finaliteit
- Horeca S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Medewerker (banket)bakkerij
- Medewerker slagerij
- Medewerker kamerdienst
- Restaurant en keuken S - 3de graad - A-finaliteit
- Restaurant en keuken S - 2de graad - A-finaliteit
- Slagerij S - 2de graad - A-finaliteit
- Slagerijtechnieken S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Slagerij-traiteurtechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Slagerij S - 3de graad - A-finaliteit
- Keukenmedewerker
- Hulpkelner S
- Medewerker fastfood